خشم از پدر و مادر | رهایی و التیام یافتن احساس نفرت از والدین

جمعه 20 ارديبهشت 1398
21:57
پرهام

احساس تنفر و خشم از پدر و مادر، همچون باتلاقی است که شما را به تدریج در کام خود فرو می برد چرا که بار منفی هیجانات و خاطراتی که مدام در ذهنتان مرور می کنید، آتش نفرت را کماکان شعله ور نگه می دارد. خشم از پدر و مادر بسیاری از ابعاد و اتفاقات مهم زندگی، از نحوه برقراری روابط عاشقانه، ازدواج و زندگی مشترک، موقعیت های مهم زندگی مانند تربیت کودک و ... را تحت تاثیر قرار می دهد. اگر می خواهید در مسیر درمان و التیام زخم های ناشی از بدرفتاری والدین حرکت کنید، لازم است این واقعیت را بپذیرید که اکنون شما مسئول زندگی خود هستید و می توانید در جهت شکوفایی استعدادها و رسیدن به هر آنچه آرزویش را داشتید، حرکت کنید. در این مقاله به بررسی روش های رهایی از احساس خشم از پدر و مادر می پردازیم.

برای دریافت مشاوره در زمینه رهایی از احساس خشم از پدر و مادر می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.




احساس تنفر و خشم از پدر و مادر

بسیاری از افراد، برای توجیه کردن عدم موفقیت‌های خود در زندگی یا اشتباهاتی که مرتکب شده‌اند، انگشت تقصیر را به سمت والدین خود می‌گیرند. اکنون پرسش این است که تا کی می‌خواهید فرصت‌های رشد و شکوفایی خود را در حسرت گذشته از دست بدهید؟ معمولا اشتباهاتی که از والدین در تربیت فرزندان سر می‌زند، ناشی از ناآگاهی آن‌ها در مورد شیوه‌های صحیح تربیتی کودک است. در واقع آسیب‌هایی که از سوی آن‌ها به شما وارد می‌شود، می‌تواند دنباله سیکل والدگری اشتباهی باشد که آن‌ها خود تجربه کرده اند. ولی شما با فرار از مسئولیت‌های زندگی و دنبال نکردن آرزوهای خود، آگاهانه به خودتان آسیب می‌رسانید. پس برای رسیدن به آینده ای که دوست دارید برنامه ریزی کنید و هیج گاه تسلیم سختی‌های راه نشوید.

پیامد های خشم از پدر و مادر

خشم از پدر و مادر یا باقی ماندن در خاطرات تلخ و تاریک گذشته، جز ناراحتی هیچ دستاوردی نخواهد داشت و زمینه برای بروزافسردگی، وسواس، ... فراهم می‌شود. خبر خوب این است که کنترل شرایط فعلی و آینده زندگی تا حد زیادی دست خودتان است. بخشش پدر و مادر، راهی ست که آینده ای زیباتر را پیش رویتان قرار می‌دهد. فرآیند بخشش به معنای فراموش کردن گذشته نیست بلکه لطفی است که به خودتان می‌کنید تا به آرامش و رضایت دست یابید. چرا که انرژی زیادی که روزانه صرف کینه ورزی، مرور خاطرات گذشته و ماندن در موضع قربانی می شود را می‌توانید در مسیر رشد، استقلال و قدرتمند شدن هدایت کنید.

تلاش در جهت بهبود روابط با پدر و مادر

اگر در شرایطی هستید که مجبور هستید با والدین خود زندگی کنید، در درجه اول لازم است برای بهبود فضای خانواده خود تلاش کنید. موقعیت خود را تحلیل کنید و ببینید در چه شرایطی تنش و درگیری بین شما با والدین شدت پیدا می‌کند. کشف دلایل ناراحتی یا عصبانیت والدین کمک می‌کند که از بروز درگیری پیش گیری کنید.

شیوه های ارتباطی صحیح

دلایلی که باعث خشم از پدر و مادرتان می شود مشخص کنید و با آن ها در مورد مشکلات و نگرانی هایتان صحبت کنید. یکی از دلایل عمده آشفتگی در بستر خانواده، عدم توانایی در برقراریارتباط مناسب اعضای خانواده با یگدیگر است. یادگیری شیوه های ارتباطی صحیح بسیار کمک کننده است.

همدلی و درک متقابل

دلیل بسیاری از نگرانی ها و تنش ها در هر رابطه ای، عدم درک متقابل طرفین از یکدیگر است. سعی کنید مسائل را از دریچه دید والدین خود بنگرید و تحلیل کنید، در این صورت درک متقابل و همدلی بیشتر می شود. پدر و مادر هم انسان هایی هستند با محدودیت های بی شمار و ممکن است در زندگی تصمیماتی اشتباه بگیرند، آسیب ببینند و متقابلا آسیب بزنند. پس انتظارات شما باید متناسب با محدودیت های آن ها باشد.

مسئولیت پذیری و ایفای نقش

در محیط خانوادگی، هر یک از اعضای خانواده مسئولیت هایی بر عهده دارند و نقشی ایفا می کنند. مسلما زمانی که بار مشکلات روی دوش یک نفر باشد و هماهنگی و تعاون بین اعضا وجود نداشته باشد، احتمال تنش یا درگیری بیشتر می شود.

تغییر در رفتار همزمان با ابراز علاقه و احترام

واقعیت این است که شما نمی توانید کسی را تغییر دهید جز خودتان. پس اگر خواهان تغییر در والدین خود هستید، در ابتدا لازم است تغییر را از خودتان شروع کنید. مسلما زمانی که پدر و مادرتان گمان کنند که شما آن ها را دوست ندارید، همیشه حالتی تدافعی در برخورد با شما خواهند داشت. در مواقعی که آن ها عصبانی نیستند یا با هم صمیمی هستید، عشق خود را به آن ها با دادن هدیه ای نشان دهید.

روان درمانی جهت التیام خشم از پدر و مادر

در صورت عدم انعطاف پذیری والدین چه باید کرد؟ تجربه والدین، از کودکی خود و تصوراتی که از جایگاه پدر یا مادر در ذهن آن ها نقش بسته است در شیوه والدگری نقش به سزایی دارد. فارغ از این مباحث گاهی مشکلات و آسیب های روانی در والدین به قدری بالاست که ممکن است هر روشی که امتحان کرده باشید، نتیجه بخش نباشد. در این صورت نیاز است تا از خدمات مشاوره روانشناسی استفاده کنید.

در فرآیند خانواده درمانی، به دنبال بهبود کارکرد اعضای خانواده به عنوان یک واحد اجتماعی هستیم. درمانگر با بررسی مشکلات و روابط اعضای خانواده، تقسیم وظایف و نقش ها در جهت ایجاد ساختاری نظامند با کارایی بیشتر است.

سخن آخر

با همیشه شاکی بودن و خشم از پدر و مادرر خود، شانس خوب زندگی کردن و پیشرفت را از خود می‌گیرید. مسئله مهم این است که آیا می‌خواهید راه والدین خود را طی کنید و در خشم و نفرتی که آرامش شما را سلب کرده است باقی بمانید یا می‌خواهید این چرخه معیوب شکسته شود. با ابراز عشق به دیگران، به معجزه دوست داشتن و معنای وجودی زندگی دست یابید. به جای بهانه جویی،ماندن در انفعال و عدم مسئولیت پذیری، از محدودیت‌های و نقص‌های والدین خود به عنوان راهی برای استقلال بیشتر استفاده کنید. به دنبال آرزوهایتان بروید و دنیایی زیبا که شایسته شماست خلق کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه رهایی از احساس خشم از پدر و مادر می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.


منبع : خشم از پدر و مادر | رهایی و التیام یافتن احساس نفرت از والدین


برچسب ها: خشم از پدر و مادر ,
[ بازدید : 296 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به مشاوره روانشناسی است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار مشاور گروپ لیزر فوتونا بلیط هواپیما تهران بندرعباس اسپیس تجهیزات عقد و عروسی تعمیر کاتالیزور تعمیرات تخصصی آیفون درمان قطعی خروپف اسپیس فریم اجاره اسپیس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]