وسواس در کودکان | علل، نشانه ها و نحوه درمان

شنبه 21 ارديبهشت 1398
23:20
پرهام

آیا راه های تشخیص و درمان وسواس در کودکان را می شناسید؟ اختلال وسواس در کودکان به صورت افکار، احساسات و ترس های نا خواسته بروز پیدا می کند که ممکن است با رفتارهای اجباری نیز همراه شود. این اختلال، کارکرد روزانه کودک را به شکل قابل ملاحظه ای مختل می کند و می تواند مشکلات زیادی در روند رشدی او برجای بگذارد. بروز وسواس در کودکان باید جدی گرفته شود، زیرا نشان دهنده وجود اضطرابی پنهان در آن هاست. ازآن جایی که کودکان از ماهیت افکار وسواسی و رفتار های اجباری خود اطلاعی ندارند، همچنین در ابراز و بیان هیجانات خود با مشکل مواجه می شوند، وظیفه شماست تا از علایم وسواس در کودک خود آگاه باشید و آن ها را شناسایی کنید، تا مداخلات درمانی هر چه زودتر آغاز شود.

برای دریافت مشاوره در زمینه تشخیص و درمان وسواس می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.


منبع : وسواس در کودکان | علل، نشانه ها و نحوه درمان


وسواس فکری_ عملی (OCD) چیست؟

وسواس فکری_ عملی، رفتار های تکراری و کلیشه ای هستند که به دنبال اشتغال ذهنی فرد به افکار ناخواسته و آزاردهنده روی می دهند. بررسی های بالینی انجام شده روی کودکان حاکی از آن است که شیوع وسواس فکری _ عملی در پسران دو برابر دختران است.

وسواس فکری در کودکان

وسواس های فکری در کودکان، افکار، تصاویر یا تکانه های مزمن و مزاحم و غیر منطقی هستند. این افکار وسواسی چیزی فراتر از نگرانی در مورد تکالیف، میزان محبویبت میان دیگر کودکان و .. است، اضطراب و نگرانی فراوانی برای کودک ایجاد می کند. کودک نمی تواند این افکار را از ذهن خود بیرون کند.

وسواس عملی در کودکان

وسواس عملی، رفتارهای تکراری و هدفمندی هستند که کودک در صدد است از طریق آن ها، نگرانی و اشفتگی خود را خنثی کند. در واقع به قصد رهایی از این افکار، شروع به انجام رفتارهای اجباری می کند. برای این بچه ها به نظر می آید، تشریفات این قدرت را دارند تا از اتفاقات بد جلوگیری کنند.

نشانه های وسواس در کودکان

ترس ها و افکار تکراری و مزاحم کودکان، چندین حوزه را در بر می گیرد که در ادامه به بررسی ان ها می پردازیم:

  • نگرانی درباره مریضی، آسیب یا مرگ خودشان یا اعضای خانواده
  • ترس کودک در مورد نقض قوانین و احساس گناه در مورد انجام کاری بد
  • نگرانی کودک درباره تمیزی، کثیفی و میکروب ها
  • وسواس درباره صاف بودن اشیا، تقارن و جفت بودن، یا قرار گرفتن دقیق شی در یک جا
  • افکاری درباره ی اینکه بعضی چیزها خوش شانسی یا بد شانسی می آورند

انواع وسواس در کودکان

از جمله انواع وسواس در بچه ها می توان به موارد زیر اشاره داشت :

  • شستن و تمیز کردن
  • پاک کردن اشیاء، پاک نویس کردن، مجددا انجام دادن کاری
  • تکرار یک کلمه، پاراگراف یا مطالعه یک قسمت بارها و بارها
  • چک کردن های مکرر مثل چک کردن قفل بودن در، چک کردن تکالیف خانگی یا روشن و خاموش بودن چراغ
  • خوردن، پوشیدن، یا انجام کارها به یک شکل به خصوص
  • خواسته ها به یک شکل تکراری باید برآورده شوند
  • و ...

علل ابتلا به وسواس (OCD) در کودکان

وراثت، نقش مهمی در بروز وسواس در کودکان دارد، در واقع میزان شیوع وسواس در بچه هایی که اعضای خانواده آن ها دارای این اختلال هستند، بیشتر است. عامل مهم دیگر در پیدایش وسواس در کودکان، عدم تعادل انتقال دهنده سروتونین در مغز است. همچنین گاهی اوقات وسواس می تواند بعد از یک بیماری یا یک دوره سخت و استرس زا در زندگی کودک به وجود بیاید.

وسواس کودکان با چه اختلالات روانی دیگری همراه است؟

معمولا فردی که به وسواس مبتلا می شود، همزمان ممکن است به اختلال های روانی دیگری نیز دچار شود. شایع ترین اختلالاتی که با وسواس در بچه ها همراه هستند، عبارتند از اختلالات اضطرابی، افسردگی، اختلال های یادگیری، اختلال های خوردن و سو مصرف مواد و ...

تشخیص و درمان وسواس کودکان

درمان وسواس در خردسالان، نیاز به زمان دارد و برای موفقیت در اتمام فرآیند درمان، باید در تمام مدت از کودک خود حمایت کنید. پذیرش کودک و درک کردن موقعیت او باعث می شود که اضراب او کمتر شود. در جلساتمشاوره روانشناسی، با توجه به مصاحبه بالینی درمانگر می تواند مشکل کودکتان را تشخیص دهد و هر چه زودتر مداخلات درمانی آغاز شود، پیش از آنکه اختلال وسواس شدت پیدا کند. درمان شناختی – رفتاری به کودکان مبتلا به وسواس کمک می کند علاوه بر ترک رفتارهای وسواسی خود، به تدریج با ترس های خود مواجه شوند.

برای دریافت مشاوره در زمینه تشخیص و درمان وسواس می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.


منبع : وسواس در کودکان | علل، نشانه ها و نحوه درمان


برچسب ها: وسواس در کودکان ,
[ بازدید : 277 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به مشاوره روانشناسی است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]