منابع ارشد روانشناسی وزارت علوم | آشنایی کامل با منابع کنکور

پنجشنبه 13 شهريور 1399
9:54
پرهام

منابع ارشد روانشناسی وزارت علوم کدام‌اند و چگونه می‌توان در این آزمودن به موفقیت دست یافت؟ روانشناسی یکی از پرمخاطب ترین رشته‌های دانشگاهی است. بسیاری از افرادی که حتی در مقطع لیسانس در رشته‌های دیگری تحصیل می‌کنند در مقطع ارشد به روانشناسی علاقه‌مند شده و برای قبولی در این رشته با دیگران به رقابت می‌پردازند. اولین قدم برای موفقیت در کنکور این است که با منابع ارشد روانشناسی به طور کامل آشنایی داشته باشید و بهترین گزینه‌ها را برای مطالعه انتخاب کنید. از آنجایی که کنکور ارشد روانشناسی به دو صورت جداگانه در وزارت علوم و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برگزار می‌شود لازم است که منابع هرکدام را به طور جداگانه بشناسید و برای شرکت در هریک از این آزمون‌ها از اطلاعات کافی برخوردار باشید. برای آنکه بتوانید به موفقیت تحصیلی در کنکور وزارت علوم دست یابید همراه ما باشید.

منبع: منابع ارشد روانشناسی وزارت علوم | آشنایی کامل با منابع کنکو

منابع ارشد روانشناسی وزارت علوم کدام‌اند و چگونه می‌توان در این آزمودن به موفقیت دست یافت؟ روانشناسی یکی از پرمخاطب ترین رشته‌های دانشگاهی است. بسیاری از افرادی که حتی در مقطع لیسانس در رشته‌های دیگری تحصیل می‌کنند در مقطع ارشد به روانشناسی علاقه‌مند شده و برای قبولی در این رشته با دیگران به رقابت می‌پردازند. اولین قدم برای موفقیت در کنکور این است که با منابع ارشد روانشناسی به طور کامل آشنایی داشته باشید و بهترین گزینه‌ها را برای مطالعه انتخاب کنید. از آنجایی که کنکور ارشد روانشناسی به دو صورت جداگانه در وزارت علوم و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برگزار می‌شود لازم است که منابع هرکدام را به طور جداگانه بشناسید و برای شرکت در هریک از این آزمون‌ها از اطلاعات کافی برخوردار باشید. برای آنکه بتوانید به موفقیت تحصیلی در کنکور وزارت علوم دست یابید همراه ما باشید.

منبع: منابع ارشد روانشناسی وزارت علوم | آشنایی کامل با منابع کنکور

گرایش‌ها و منابع ارشد روانشناسی وزارت علوم
مجموعه ارشد روانشناسی در وزارت علوم گرایش‌های روانشناسی بالینی، خانواده، روانسنجی، روانشناسی عمومی، صنعتی و سازمانی، روانشناسی بالینی کودک و نوجوان، روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، روانشناسی اسلامی و روانشناسی تربیتی را شامل می‌شود. توجه داشته باشید که منابع مشخصی برای هیچ یک از دروس این رشته‌ها وجود ندارد و آنچه از جانب مشاورین تحصیلی معرفی می‌شود بر اساس بررسی سوالات کنکور در دوره‌های گذشته و تجربیات افراد موفق گردآوری شده است. این منابع موارد زیر را شامل می‌شوند.

برای آشنایی با رشته روانشناسی و گرایشات آن کلیک کنید.

1- زبان تخصصی
"متون روانشناسی به زبان انگلیسی" نوشته یحیی سید محمدی از جمله بهترین کتاب‌هایی است که برای آشنایی با زبان تخصصی روان شناسی تالیف شده است. در کنار این کتاب مطالعه کتاب‌هایی مثل 504 واژه نیز می‌تواند به غنی‌تر شدن واژگان شما کمک کند.

2- علم النفس از منابع ارشد روانشناسی وزارت علوم
برای درس علم النفس 3 کتاب وجود دارد که با توجه به حجم کم آن‌ها می‌توانید هر 3 را مطالعه نمایید. کتاب علم النفس، نوشته احدی و بنی جمالی، نشر دانشگاه علامه طباطبایی، کتاب روانشناسی شخصیت از دیدگاه دانشمندان اسلامی، نوشته علی اصغر احمدی و کتاب علم النفس اثر دکتر کجباف از جمله منابعی هستند که در سال‌های اخیر سوالات این بخش از آن مطرح شده‌اند.

3- آمار و روش تحقیق
برای درس آمار و روش تحقیق کتاب آمار توصیفی و استنباطی اثر علی دلاور از جمله مهم ترین کتاب‌هایی است که باید مطالعه کنید. این کتاب شما را با مفاهیم بنیادی آمار آشنا می‌کند و برای شروع می‌تواند گزینه بسیار مناسبی باشد. علاوه بر این کتاب‌های روش تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی از علی دلاور و 2 جلد کتاب روش تحقیق در علوم تربیتی تالیف اسماعیل سعدی پور نیز می‌توانند تا حد زیادی در پاسخگویی به سوالات این بخش به شما کمک نمایند.

4- آسیب شناسی (روانشناسی مرضی) و کودکان استثنایی
سوالات این قسمت دو موضوع جداگانه را در بر می‌گیرد که شامل آسیب شناسی روانی و روانشناسی کودکان استثنایی است. برای درس آسیب شناسی بیش از 10 کتاب به عنوان منابعی که امکان طرح سوال از آن‌ها وجود دارد شناخته شده‌اند که اکثرا بسیار حجیم بوده و تلاش برای خواندن همه آن‌ها می‌تواند شما را دچار احساس سردرگمی و خستگی کند. با توجه به اینکه اکثر سوالات طرح شده در این زمینه با خواندن کتاب‌هایی نظیر آسیب شناسی روانی بر اساس DSM-5 ترجمه مهدی گنجی یا خلاصه روانپزشکی کاپلان قابل پاسخگویی هستند سعی کنید روی یکی از این منابع تمرکز کرده و برای کسب اطلاعات بیشتر به سایر کتب نظیر آسیب شناسی روانی هالجین، آسیب شناسی روانی بارلو و روانشناسی مرضی تحولی، نوشته پریرخ دادستان، جلد 1 و 2 مراجعه نمایید.

برای پاسخگویی به نیم دیگر سوالات این بخش که به روانشناسی کودکان استثنایی اختصاص دارد خواندن کتاب‌های زیر می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.

- روانشناسی کودکان استثنائی، تالیف مهدی گنجی، نشر ساوالان

- آموزش کودکان استثنائی، نوشته سیف نراقی و نادری

- کودکان استثنائی، نوشته میلانی فر، نشر قومس

- روانشناسی و آموزش و پرورش کودکان استثنائی، نوشته غلامعلی افروز، نشر دانشگاه تهران

- روانشناسی مرضی تحولی، نوشته پریرخ دادستان، جلد 1 و 2، انتشارات سمت

5- روانشناسی بالینی از منابع ارشد روانشناسی وزارت علوم
این درس برای افرادی که در گرایش‌های غیر روانشناسی بالینی و روانشناسی بالینی کودک مایل به تحصیل هستند ضریبی ندارد و در نتیجه فقط افرادی که می‌خواهند در این رشته‌ها ادامه تحصیل دهند باید منابع آن را مطالعه نمایند. برای این درس نیز همانند آسیب شناسی روانی منابع بسیار متعدد و گوناگونی مطرح شده که ممکن است در ابتدای امر شما را دچار سردرگمی کنند اما بررسی سوالات سنوات گذشته نشان می‌دهد با تمرکز بر چند کتاب اصلی به احتمال زیاد می‌توانید به سوالات این بخش پاسخ دهید. از جمله این کتاب‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

- روانشناسی بالینی فیرس ترجمه مهرداد فیروزبخت، نشر رشد

- نظریه‌های روان درمانی پروچسکا و نورکراس ترجمه یحیی سید محمدی

- روانشناسی بالینی، نوشته سعید شاملو، نشر رشد

- راهنمای سنجش روانی، مارنات و گراث، ترجمه پاشاشریفی، نشر سخن

6- روانشناسی رشد
برای درس روانشناسی رشد چند منبع وجود دارد که اولویت اول کتاب نظریه های روانشناسی رشد، نوشته ویلیام کرین، ترجمه خویی نژاد، نشر رشد است. علاوه بر این کتاب چند منبع دیگر نیز وجود دارند که موارد زیر را در برمی گیرند.

- روانشناسی رشد، نوشته لورا برک، ترجمه سیدمحمدی، جلد ۱ و 2، نشر ارسباران

- روانشناسی ژنتیک، نوشته محمود منصور، نشر سمت

- روانشناسی ژنتیک، نوشته منصور و دادستان، نشر رشد

7- روانشناسی فیزیولوژیک و انگیزش و هیجان
برای این درس کتاب های روان شناسی فیزیولوژیک نوشته خداپناهی، کتاب فیزیولوژی اعصاب و غدد درون ریز نوشته حائری روحانی و کتاب انگیزش و هیجان، نوشته خداپناهی معتبرترین منابعی هستند که مطالعه آن‌ها می‌تواند به شما کمک نماید.

8- روانشناسی عمومی از منابع ارشد روانشناسی وزارت علوم
درس روانشناسی عمومی برای متقاضیان رشته روانشناسی بالینی، بالینی کودک و نوجوان و روانشناسی صنعتی و سازمانی ضریب ندارد اما سایر گرایش ها لازم است که به سوالات این بخش نیز پاسخ دهند. مهم ترین منبع برای این درس کتاب زمینه روانشناسی هیلگارد، ترجمه براهنی و همکاران از انتشارات رشد است. در کنار این منبع امکان طرح سوال از کتاب‌های زیر نیز وجود دارد.

- روانشناسی عمومی، حمزه گنجی، انتشارات ساوالان

- زمینه روانشناسی سانتراک، ترجمه فیروزبخت، انتشارات رسا

- روانشناسی عمومی کرول وید، ترجمه محمدرضا دهقانی و همکاران، انتشارات رشد

9- روانسنجی از منابع ارشد روانشناسی وزارت علوم
متقاضیان قبولی در رشته روانسنجی لازم است که سوالات بخش روانسنجی و آزمون‌های هوش و استعداد را نیز پاسخ دهند. منابع درس روانسنجی به شرح زیر می‌باشند.

- اندازه‌گیری، سنجش و ارزشیابی آموزشی تالیف دکتر علی‌اکبر سیف

- اصول روان‌سنجی و روان‌آزمایی، نگارش و ترجمه دکتر حسن پاشا‌شریفی

- سنجش و اندازه‌گیری در روان‌شناختی و علوم تربیتی، تالیف دکتر حسین لطف‌آبادی

10- آزمون های شناختی هوش و استعداد
همان طور که گفته شد متقاضیان رشته روانسنجی باید به این بخش از سوالات نیز پاسخ دهند. منابعی که اکثرا برای این درس پیشنهاد می‌شود شامل موارد زیر می‌باشند.

- راهنمای سنجش روانی، (جلد 1 و 2)، تألیف گری گراث، مارنات، ترجمه شریفی و نیکخو، انتشارات سخن

- آزمون‌های روانی (مبانی نظری و علمی)، تألیف گنجی، انتشارات ساوالان

- آشنایی با آزمون‌سازی و آزمون‌های روانی، تألیف کرمی، انتشارات روان‌سنجی

- روان‌سنجی، حمزه گنجی، انتشارات ساوالان

تفاوت دروس و منابع گرایش ارشد روانشناسی صنعتی و سازمانی
در گرایش صنعتی و سازمانی شما باید به سوالات متفاوتی پاسخ دهید که دروس زبان تخصصی، آمار و روش تحقیق، روانشناسی صنعتی و سازمانی، روانشناسی اجتماعی، رفتار سازمانی، روانشناسی امور استخدامی و بالندگی سازمانی را شامل می‌شوند.


کلام آخر
با توجه به اینکه ظرفیت پذیرش دانشجو در کنکور وزارت علوم در دانشگاه‌های سراسری پایین است و رقابت سختی نیز میان داوطلبان وجود دارد، بهره بردن از یک مشاور و روانشناس می‌تواند موفقیت فرد را تضمین نماید. مشاور به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید با تسلط بیشتر بر روی این منابع و شیوه صحیح مطالعه، گام‌های بلند و استواری بردارید و در آزمون پیش رو موفق باشید. ما نیز به نوبه خود در مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی شرایطی را برای شما فرآهم کرده‌ایم تا با دریافت مشاوره تحصیلی بتوانید به هرآنچه که می‌خواهید دست یابید. مشاوران ما با سابقه چندین ساله و بهره بردن از رتبه‌های برتر کنکور به شما در این راه کمک می‌کنند.

برای آگاهی از روند دریافت مشاوره تحصیلی کلیک کنید.

سوالات متداول
- آیا منابع کنکور ارشد وزارت علوم و بهداشت با هم یکی هستند؟
خیر، منابع و دروس امتحانی در دو آزمون ارشد روانشناسی وزارت علوم با ارشد روانشناسی در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی متفاوت است. آنچه در این مقاله ذکر شد منابع مرتبط با دروس وزارت علوم است.

- کنکور ارشد روانشناسی در وزارت علوم و بهداشت چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟
آزمون ارشد روانشناسی در دو وزارت خانه علوم و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به طور جداگانه برگزار می‌شود. این دو آزمون از نظر منابع کنکور و دروس امتحانی با یکدیگر متفاوت هستند. همچنین در وزارت بهداشت تنها افرادی می‌توانند ثبت نام نمایند که در مقطع کارشناسی در رشته های مرتبط با روانشناسی یا راهنمایی و مشاوره فارغ التحصیل شده باشند. اما در وزارت علوم افراد با گرایش‌های متفاوت هم می‌توانند وارد رقابت شوند. از همین رو میزان ظرفیت دانشگاه‌ها نیز در وزارت علوم بیشتر بوده و اکثر افراد در این آزمون شرکت می‌کنند.

برای آشنایی با راهکارهای موفقیت در کنکور کلیک کنید.


برای دریافت مشاوره در زمینه منابع ارشد روانشناسی می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

منبع: منابع ارشد روانشناسی وزارت علوم | آشنایی کامل با منابع کنکو


[ بازدید : 51 ] [ امتیاز : 0 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به مشاوره روانشناسی است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار مشاور گروپ لیزر فوتونا بلیط هواپیما تهران بندرعباس اسپیس تجهیزات عقد و عروسی تعمیر کاتالیزور تعمیرات تخصصی آیفون درمان قطعی خروپف اسپیس فریم اجاره اسپیس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]