سوال پرسیدن

پنجشنبه 13 شهريور 1399
10:13
پرهام

سوال پرسیدن یکی از مهارت‌های ارتباطی است که به شما کمک می‌کند تا در گفتگو با دیگران ارتباط بهتری برقرار کنید. اگر در زمان آشنایی قبل ازدواج ندانید چگونه سوالات خودتون را بپرسید و یا در زمان کار کردن در یک سازمان نتوانید از مافوق خود سوالاتی در رابطه با حقوق و مزایایتان بپرسید، به احتمال زیاد زندگی آینده‌تان آنطور که انتظارش را دارید پیش نخواهد رفت. شما با استفاده از مهارت‌های زندگی می‌توانید در هر موقعیتی اوضاع را به کنترل خود در آورده و از آن‌ها به عنوان فرصت استفاده نمایید. یکی از راه‌های افزایش این مهارت‌ها شرکت در جلسات مشاوره روانشناسی است. درمانگر با استفاده از تکنیک‌های روانشناسی به شما کمک می‌کند تا کیفیت روابط خود را ارتقا دهید. در ادامه به روش‌های صحیح سوال پرسیدن اشاره کرده‌ایم. برای کسب اطلاع بیشتر در زمینه مهارت های زندگی کلیک کنید.

منبع: سوال پرسیدن

سوال پرسیدن یکی از مهارت‌های ارتباطی است که به شما کمک می‌کند تا در گفتگو با دیگران ارتباط بهتری برقرار کنید. اگر در زمان آشنایی قبل ازدواج ندانید چگونه سوالات خودتون را بپرسید و یا در زمان کار کردن در یک سازمان نتوانید از مافوق خود سوالاتی در رابطه با حقوق و مزایایتان بپرسید، به احتمال زیاد زندگی آینده‌تان آنطور که انتظارش را دارید پیش نخواهد رفت. شما با استفاده از مهارت‌های زندگی می‌توانید در هر موقعیتی اوضاع را به کنترل خود در آورده و از آن‌ها به عنوان فرصت استفاده نمایید. یکی از راه‌های افزایش این مهارت‌ها شرکت در جلسات مشاوره روانشناسی است. درمانگر با استفاده از تکنیک‌های روانشناسی به شما کمک می‌کند تا کیفیت روابط خود را ارتقا دهید. در ادامه به روش‌های صحیح سوال پرسیدن اشاره کرده‌ایم. برای کسب اطلاع بیشتر در زمینه مهارت های زندگی کلیک کنید.

منبع: سوال پرسیدن

ارزش و اهمیت سوال پرسیدن
امروزه سوال پرسیدن از اصول مهم موفقیت است. افراد باید بتوانند خود را با تغییرات زندگی هماهنگ کرده و متناسب با آن‌ها پیش بروند؛ اما بدون سوال پرسیدن نمی‌توان از این تغییرات آگاه شد. برای یادگیری مطالب جدید و رشد و پیشرفت باید از دیگران سوال کرده و پاسخ آنان را برای خود تحلیل کنید. مثلا کودکان سوالات بسیار زیادی از والدین و معلمان خود می‌پرسند و به همین دلیل هم موارد بسیار زیاد و جدیدی می‌آموزند. اما برای دریافت جواب‌های صحیح، چگونگی سوال پرسیدن نیز اهمیت دارد که افراد باید از آداب آن آگاه باشند. برای کسب اطلاع از ارتباط موفق کلیک کنید.


اصول و آداب صحیح سوال پرسیدن
بسیاری از افراد دائما در برقراری ارتباط با دیگران شکست خورده و نمی‌دانند که برای بهبود این مشکل چه کاری باید انجام دهند. از جمله مهم ترین مسائلی که در ارتباط موفق اهمیت دارد نحوه سوال پرسیدن است. استفاده از این تکنیک‌ها به شما کمک می‌کند تا مهارت تفکر انتقادی خود را نیز بهبود دهید. برای اطلاع از تفکر انتقادی کلیک کنید.

تکنیک‌ها و مهارت‌های مهم برای بهترین روش سوال پرسیدن شامل موارد زیر می‌باشد:

1. سوال پرسیدن با استفاده از قدرت سکوت
شاید به نظر متناقض بیاید اما سکوت روشی قدرتمند برای پرسیدن سوال محسوب می‌شود. حداقل 3 ثانیه مکث قبل از پرسیدن سوال بر اهمیت موضوع تاکید کرده و بر تاثیر کلام نیز می‌افزاید. با این تکنیک طرف مقابل تحت فشار قرار نمی‌گیرد و به او فرصت می‌دهید تا با خیال راحت به پرسش‌های شما پاسخ دهد.

2. تمرین برای شنوندگی فعال
این که مخاطب در ارتباط با شما چقدر احساس راحتی کند و بخواهد به پرسش‌هایتان پاسخ دهد، بستگی به این دارد که آیا شما برای شنیدن جواب سوالات خود مشتاق هستید یا خیر؟ اگر به پاسخ‌های فرد مقابل توجه مناسبی نداشته باشید، دیر یا زود آن ارتباط شکست خواهد خورد. برای این منظور باید شنونده فعالی باشید. هنگام شروع فرد به پاسخ دادن، با او ارتباط چشمی مناسبی برقرار کنید و با نشانه‌ها و زبان بدن خود این پیغام را برسانید که برای صحبت‌های او ارزش قائل هستید. تکان دادن سر و تاییدهای گاه و بیگاه در این زمینه می‌تواند بسیار مفید باشد. برای کسب مهارت گوش دادن کلیک کنید.

3. استفاده از سوال های بازپاسخ
بسیاری از مواقع افراد پس از سوال پرسیدن با جواب‌های کوتاهی مواجه می‌شوند که ادامه گفتگو را برای طرفین سخت می‌کند. یکی از علت‌های این امر نوع سوالی است که مطرح می‌شود. در حقیقت شما می‌توانید به دو شیوه بازپاسخ و بسته پاسخ سوال بپرسید. در سوال‌های بسته پاسخ از قبل جواب‌هایی را برای فرد مقابل خود تعیین کرده‌اید که او باید از بین این پاسخ‌ها دست به انتخاب بزند. برای مثال سوال‌هایی با جواب بله وخیر، جز سوال‌های بسته پاسخ محسوب می‌شوند. اما در سوال‌های باز پاسخ شما به مخاطب خود اجازه می‌دهید تا هرآنچه که خود می‌خواهد، در مورد سوال شما مطرح کند. این شیوه سوال پرسیدن معمولا به گفتگو و ارتباط طولانی تر و پربارتری می‌انجامد.

نمونه‌ای از سوال بسته پاسخ : - در مورد اوضاع جاری نظر مثبتی داری؟ در اینجا فرد می‌تواند با گفتن یک بله یا خیر به گفتگو پایان دهد، اما شما می‌توانید با سوال جایگزین و باز پاسخی نظیر: - نظرت در مورد اوضاع جاری چیست؟ سوال را به طور کلی‌تری مطرح کنید و فرصت بیشتری برای ادامه مکالمه فراهم نمایید.

4. پرسیدن سوالات رفع کننده ابهام
بسیاری از مشکلاتی که در روابط پدید می‌آیند، ناشی از سوتفاهم‌ها و نداشتن برداشت و ادراکات یکسان است. بسیار اهمیت دارد زمانی که در مورد موضوعی مطمئن نیستید و از قصد و نیت طرف مقابل خود دقیقا آگاهی ندارید، به موقع سوالاتی برای رفع ابهام بپرسید و از سوتفاهمات و اختلافات احتمالی در آینده پیشگیری کنید. شما می‌توانید با پرسیدن سوالاتی نظیر " دقیقا منظور شما در این باره چیست" و گفتن جملاتی نظیر "لطفا منظور خود را کمی روشن‌تر برایم بگویید" در جهت رفع ابهامات موجود در ارتباط گام بردارید.

5. سوال پرسیدن خلاقانه
توجه داشته باشید که سوالات شما می‌توانند مسیر مکالمه را مشخص کرده و آن را به یک هدف مشخص برسانند. پس در هنگام سوال کردن کمی خلاقیت داشته باشید و تا مکالمه سازنده‌تری را در پیش بگیرید. مثلا پرسیدن سوالاتی که حالت بازجویانه دارد برای افراد چندان خوشایند نیست. پس شما می‌توانید با کمی خلاقیت به مقصود خود برسید اما فرد مقابل را نیز ناراحت نکنید.

6. تفاوت گفتگو و بازجویی
مکالمه‌‌ی فعال و سازنده آن است که هر دو طرف در آن شرکت داشته باشند. پس اگر شما در طول صحبت دائما سوال بپرسید و طرف مقابل جواب بدهد، گفتگویتان حالتی شبیه به بازجویی پیدا می‌کند و حتی ممکن است باعث ناراحتی فرد مقابل شود. پس در طول مکالمه اجازه دهید که فرد مقابل نیز از شما سوال بپرسد.

7. خودداری از پیش داوری
در حین سوال پرسیدن توجه داشته باشید که سوالات شما نباید پیش داوری در خود داشته باشد چراکه در این صورت فرد مقابل ناراحت شما و به صورت دفاعی به شما پاسخ می‌دهد. مثلا اگر بپرسید "بازهم این کار را کرده‌ای؟" در واقع پیش داوری کرده‌اید.

8. طرح مقدمه و عدم خروج از بحث
برای پرسیدن سوال باید قبل هر چیزی مقدمات آن را مهیا کنید. اگر بدون هیچ پیش زمینه به سراغ سوال کردن بروید، فرد مقابل ناراحت شده و جواب صحیحی به سوالاتتان نمی‌دهد. همچنین خارج شدن از بحث نیز در آداب سوال پرسیدن نیست. مثلا زمانی که صحبت راجع به کشتار دسته جمعی هیتلر است و فرد می‌گوید او 6 ملیون نفر را کشته و ظلم کرده، اگر شما بپرسید که 6 ملیون بود یا 6 ملیون و پانصد نفر، در واقع از بحث خارج شده‌اید.

9. اعتراض نکردن پس از سوال
وقتی از فردی سوال می‌کنید در واقع یا از آن موضوع اطلاعی ندارید و یا نظر آن فرد را می‌خواهید. پس معترض شدن پس از شنیدن جواب، کار چندان مودبانه‌ای نیست و از آداب سوال پرسیدن به دور است. اگر قصد بحث کردن دارید باید سوال خود را به گونه دیگری مطرح نمایید.


سخن آخر
همانطور که گفته شد سوال پرسیدن بخش مهمی از ارتباطات افراد در زندگی اجتماعی است و به این صورت افراد می‌توانند پیشرفت کنند. یادگیری اصول صحیح سوال پرسیدن و به طور کلی راه‌های برقراری ارتباط به شما کمک می‌کند تا جایگاه بهتری در جامعه داشته باشید. با کمک گرفتن از یک روانشناس می‌توانید این مهارت را بیاموزید و آن را در خود تقویت نمایید. متخصصان مرکز مشاوره حامی هنر زندگی در خدمت شما هستند تا در این زمینه یاری‌تان کنند. برای کسب اطلاعات در زمینه مهارت های ارتباطی کلیک کنید.


برای دریافت مشاوره در زمینه تکنیک های سوال پرسیدن می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

منبع: سوال پرسیدن


برچسب ها: سوال پرسیدن ,
[ بازدید : 148 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به مشاوره روانشناسی است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار نمای چوبی چوب نما مشاور گروپ لیزر فوتونا بلیط هواپیما تهران بندرعباس اسپیس تجهیزات عقد و عروسی تعمیر کاتالیزور تعمیرات تخصصی آیفون درمان قطعی خروپف اسپیس فریم اجاره اسپیس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]