تعهد در رابطه

سه شنبه 18 شهريور 1399
12:33
پرهام

بسیاری از افراد هنگامی که قصد ازدواج با فرد مورد نظر خود را دارند ممکن است دچار ترس از تعهد در رابطه شوند و از شکل گیری پیمان زناشویی منصرف گردند. در واقع ترس از تعهد نوعی فوبیا محسوب می‌شود که فرد ترس غیر منطقی از پیمان بستن و تعهد نسبت به شخص دیگری دارد و پذیرش مسئولیت برای فرد با استرس و اضطراب زیادی همراه می‌شود. این ترس می‌تواند به دلیل تجربه‌های تلخ دوران کودکی، ترس از محدودیت و یا شکست عشقی در ازدواج به وجود بیاید اما راه‌هایی برای غلبه بر آن وجود دارد. فقط کافی است دلایل ترس خود را پیدا کنید و پاره‌ای از اندیشه‌هایتان را تغییر دهید. در کنار این مسئله بهره بردن از مشاور و روانشناس نیز به شما برای حل این مشکل کمک خواهد کرد.

منبع: تعهد در رابطه

بسیاری از افراد هنگامی که قصد ازدواج با فرد مورد نظر خود را دارند ممکن است دچار ترس از تعهد در رابطه شوند و از شکل گیری پیمان زناشویی منصرف گردند. در واقع ترس از تعهد نوعی فوبیا محسوب می‌شود که فرد ترس غیر منطقی از پیمان بستن و تعهد نسبت به شخص دیگری دارد و پذیرش مسئولیت برای فرد با استرس و اضطراب زیادی همراه می‌شود. این ترس می‌تواند به دلیل تجربه‌های تلخ دوران کودکی، ترس از محدودیت و یا شکست عشقی در ازدواج به وجود بیاید اما راه‌هایی برای غلبه بر آن وجود دارد. فقط کافی است دلایل ترس خود را پیدا کنید و پاره‌ای از اندیشه‌هایتان را تغییر دهید. در کنار این مسئله بهره بردن از مشاور و روانشناس نیز به شما برای حل این مشکل کمک خواهد کرد.

منبع: تعهد در رابطه

ترس از تعهد یا گاموفوبیا چیست؟
تعهد ابعاد چندگانه‌ای دارد که دربرگیرنده‌ دلایل شخصی، اعتقادی و اخلاقیِ به خصوصی است که شخص را به ادامه‌ رابطه‌ عاطفی پایبند می‌کند. ترس از تعهد یا گاموفوبیا نوعی ترس غیرواقعی از پیمان بستن، تعهد دادن و التزام برای باقی ماندن در یک ارتباط ثابت و صادقانه در کنار یک شخص دیگر برای همیشه است. گاموفوبیا اصطلاحی است که برای توصیف ترس‌های غیرعادی از تعهد و ازدواج به کار می‌رود. شاید بتوان این ترس را یکی از انواع فوبیا دانست، اما روش‌های درمان اضطراب برای ترس از تعهد ماهیت متفاوتی دارد.

در واقع خانواده و روابط جدید همگی برای کسانی که در دوران مجردی برای خودشان چند سال تنها زندگی کرده، درون‌گرا بوده یا شخصیت اجتنابی دارند، به نوعی کابوس است. افرادی که ترس از تعهد در رابطه دارند از وارد شدن به رابطه جدید اجتناب می‌کنند؛ حتی ممکن است به شخص خاصی علاقه زیادی داشته باشند اما از برقراری رابطه پایدار با او امتناع می‌کنند. این افراد اگر هم وارد رابطه شوند روابط آن‌ها معمولا سطحی است و ممکن است با چند نفر همزمان ارتباط برقرار کنند و هیچ تعهدی نسبت به هیچ کدام نداشته باشند.

برای شناخت بیشتر در زمینه انواع فوبیا و درمان اضطراب کلیک کنید.


دلایل ترس افراد از تعهد در رابطه یا ازدواج چیست؟
برای اینکه بتوانید بر ترس خود غلبه کنید باید بدانید منشا ترس شما چیست؟ از آن جایی که فوبیا نوعی از اختلالات اضطرابی به حساب می‌آید، دلایل بیشتر در رابطه با مواردی است که اضطراب و استرسی را در افراد به وجود آورده است. با این حال با دانستن منشا ترس می‌توانید آن دلیل را در خود حل کنید، افکارتان را تغییر دهید و به ایجاد یک رابطه دلپذیر بپردازید. در ادامه سعی کرده‌ایم برخی از این دلایل و روش‌های برطرف کردن ترس از تعهد را به خوبی مطرح کنیم.

برای شناخت بیشتر در زمینه اختلالات اضطرابی کلیک کنید.

ترس از تعهد به خاطر تجربه های تلخ کودکی
تجربه‌های کودکی معمولا به تفکرات یک فرد در بزرگسالی شکل می‌دهند. اگر در زمان کودکی کسی را مثل (پدر، مادر، برادر بزرگتر) دوست داشتید و آن شخص چیزی را از شما گرفته باشد (مانند؛ قدرت، حس احترام یا معصومیت)، چنین شخصی در ضمیر ناخودآگاه شما علی رغم آنکه دوستش دارید، دشمن خود می‌دانید. حال که بزرگ شده و همسری اختیار کرده‌اید که دوستش دارید، ذهن تان طبق تجربه‌اش می‌گوید "کسی را دوست دارم دشمن من است و می‌خواهد چیزی از من بگیرد). بنابراین قبول تعهد، نسبت به او برایتان مشکل می‌شود.

ممکن است ترس فرد از تعهد به این دلیل باشد که والدینش تجربه‌ بدی از ازدواج‌شان داشتند و طلاق گرفته‌اند. یا فرد در تمام طول کودکی‌اش شاهد دعوا و جروبحث‌ بوده است و این مسئله درکش را در مورد رابطه یا ازدواج دگرگون کرده است.

ترس از محدودیت و از دست دادن لذت های دوران مجردی
برخی افراد می‌ترسند اگر وارد رابطه‌ای شوند لذت‌های دوران مجردی خود را از دست بدهند و دیگر نتوانند آزادانه با دوستان خود به گردش و تفریح بپردازند. آن‌ها از محدودیت خوش‌شان نمی‌آید. این افراد می‌ترسند چرا که در زمان طول زندگی‌ مشترک باید مطابق با برخی قوانین زندگی طرف مقابلشان رفتار کنند.

تجربه ناکامی در رابطه یا شکست عشقی
ممکن است فرد تجربه‌ بدی از یک رابطه‌ طولانی مدت داشته باشد. شکست عشقی ‌قطعا می‌تواند ناراحت‌کننده باشد. نادیده گرفتن جدایی و عدم درمان شکست عشقی مانند یک زخم همیشگی در فرد باقی خواهد ماند. همین مسئله باعث تغییر نحوه‌ درکش از ایجاد یک رابطه جدید شده است.

برای آشنایی بیشتر در زمینه درمان شکست عشقی کلیک کنید.


راه های غلبه بر ترس از تعهد در رابطه
سهم خود را در شکست ها مشخص کنید
درصورتی که در گذشته رابطه‌ای داشته‌اید اما منجر به جدایی شده است، سهم خود را در شکست رابطه بررسی کنید. سپس به دنبال یافتن راه حلی برای جلوگیری از تکرار آن باشید.

از طرف مقابل شناخت کافی پیدا کنید
با مهیا کردن زمینه‌های شناخت از یکدیگر می‌توانید بر این ترس غلبه کنید. در زمان آشنایی بیاندیشید تا چه حد فرد مورد نظر برای شما مناسب است. در صورتی که شما و فرد مقابلتان شناخت مناسبی از یکدیگر بدست آورید مثلا عادت‌های اخلاقی خوب و بد همدیگر مانند احساس حسادت، خشم، مهربانی، فداکاری و… را بدانید راحت‌تر می‌توانید به یکدیگر برای زندگی در آینده اعتماد کنید.

حقیقت را بپذیرید
در صورت ترس از دست دادن آزادی و ایجاد تغییرات در خود، به یاد داشته باشید که چه افراد ازدواج کنند و چه نه، در شرایطی باید در خود تغییراتی ایجاد نمایند و زیر بار مسئولیت بروند. همچنین در صورت نگرانی از جدایی بدانید آنچه که شکست یا موفقیت شما را تعیین می‌کند، تلاش شما برای حفظ رابطه است. با استفاده از روش‌های کاهش استرس می‌توانید سختی‌های موجود در رابطه و ترس از تعهد را از بین ببرید.

برای شناخت بیشتر در زمینه کاهش استرس کلیک کنید.

با نوشتن بر ترس تان غلبه کنید
با این کار می‌توانید راه حل‌هایی برای این ترس‌ها پیدا کنید. دلایلی که باعث تمایل شما به برقراری رابطه می‌شود، ویژگی‌‌های طرف مقابل و اینکه چگونه می‌تواند به شما کمک کند تا به اهدافتان برسید را یادداشت کنید. نوشتن، راهی برای کاهش استرس نیز می‌باشد، پس می‌تواند به شما کمک کند تا بر ترس خود غلبه کنید.

برای آگاهی بیشتر در زمینه نوشتن برای کاهش استرس کلیک کنید.

برنامه و اهداف خود را در زندگی آینده در نظر بگیرید
آیا شما آمادگی لازم برای پذیرفتن فرد دیگر و مسئولیت‌های او را در زندگی دارید؟ با یافتن پاسخ سوالات خود تصوری از آینده خود بعد از ازدواج خواهید داشت و با صحبت در مورد اهداف و برنامه‌های خود با طرف مقابلتان و همچنین آگاه شدن از برنامه‌های او می‌توانید راحت‌تر با مسئله ترس از مسئولیت‌ها کنار بیایید.

از پدر و مادر خود راهنمایی بگیرید
اگر در ارتباط با ترس‌های خود با پدر و مادر خود صحبت کنید آن‌ها نیز به شما خواهند گفت که همچون شما ترس‌هایی را تجربه کرده‌اند و تجربه خود را در این زمینه در اختیار شما قرار خواهند داد. همچنین صحبت با افرادی که ازدواج موفق داشته‌اند ترس شما کاهش می‌دهد. صحبت یک متخصص روانشناسی برای غلبه بر ترس‌های شما، بسیار موثرتر خواهد بود.

برای اطلاع بیشتر در زمینه ازدواج موفق کلیک کنید.


کلام آخر
به طور کلی افراد هنگامی که قصد ازدواج دارند ممکن است بخاطر مسئولیت‌های بی شمار زندگی دچار ترس و تردید شوند و استرس و اضطراب زیادی را تجربه کنند اما به مرور این مسئله کاهش پیدا کرده و افراد تصمیمات عقلانی می‌گیرند. اما زمانی این ترس آنچنان بر ابعاد مختلف زندگی فرد اثر می‌گذارد که حتی حاضر است از ازدواج با فردی که خیلی دوستش دارد صرف نظر کند؛ در این راه بهره بردن از مشاور و روانشناس کمک خواهد کرد تا افراد بتوانند بر ترس از تعهد و استرس و اضطرابی که در پی این مسئله به وجود می‌آید غلبه کرده و ازدواج موفقی را شکل دهند. مرکز مشاوره حامی هنر زندگی نیز با داشتن مشاورانی برجسته و با سابقه در زمینه ازدواج و مشکلات آن، به شما کمک خواهند کرد تا این بحران را به سلامت سپری کنید.

برای اطلاع بیشتر در زمینه مشاوره کنترل استرس و اضطراب کلیک کنید.


سوالات متداول درباره ترس از تعهد
در صورتی که با وجود ترس از تعهد ازدواج کنیم با چه مشکلاتی مواجه خواهیم شد؟
به طور کلی ترس و اضطراب باعث خواهد شد که شما نتوانید بهترین عملکرد خود را در زمینه‌های مختلف بروز دهید و سلامت جسمی و روانی شما و همسرتان نیز در معرض خطر قرار بگیرد. در صورتی که ترس از تعهد داشته باشید و این مسئله را قبل از ازدواج حل نکنید نمی‌توانید زندگی زناشویی پایداری را تجربه کنید.

برای آگاهی بیشتر در زمینه پایداری در زندگی زناشویی کلیک کنید.


برای دریافت مشاوره در زمینه راه های غلبه بر ترس از تعهد می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

منبع: تعهد در رابطه


برچسب ها: تعهد در رابطه ,
[ بازدید : 48 ] [ امتیاز : 4 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به مشاوره روانشناسی است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار درمان قطعی خروپف اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]