اختلال احتکار | علل، نشانه ها و درمان اختلال احتکار

دوشنبه 23 ارديبهشت 1398
22:50
پرهام

اختلال احتکار چیست؟ ممکن است بار ها برایتان پیش آمده باشد، اشیایی که از نظر مادی ارزشمند نیستند را به خاطر تعلق عاطفی که به آن داشتید نزد خود نگه دارید. اما دسته ای از افراد هستند که اشیا و وسایلی را که هیچ ارزش مادی یا معنوی برای آنها ندارند نزد خود نگه می دارند و هیچ وسیله ای را دور نمی اندازند. این افراد به اختلال احتکار مبتلا هستند. به عنوان مثال از دور ریختن روزنامه باطله ای که متعلق به سال های پیش است خودداری می کنند، از ترس اینکه مبادا روزی به آن احتیاج پیدا کنند. احتمال همزمان شدن رفتار های احتکاری با آسیب های جسمی و اختلال های روانی دیگر مانند افسردگی، وسواس، کنترل تکانه و ... اهمیت درمان را پررنگ تر می کند. در ادامه مقاله به بررسی اختلال احتکار، علائم و نشانه ها، علل و راهکار های درمانی آن می پردازیم.

برای دریافت مشاوره در زمینه تشخیص و درمان اختلال احتکار می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

منبع : اختلال احتکار | علل، نشانه ها و درمان اختلال احتکار



اختلال احتکار چیست؟

افراد مبتلا به اختلال احتکار، به صورت افراطی به جمع آوری وسایل و لوازم اقدام می کنند. این افراد نمی خواهند هیچ کدام از لوازم خود را دور بیندازند حتی اگر کهنه، خراب و بدون استفاده شده باشند. در واقع گمان می کنند که هر چیزی ارزش احساسی خاصی دارد یا ممکن است بعد ها مورد نیاز باشد پس از دور ریختن اشیا بسیار مضطرب می شوند. شیوع این اختلال حدود 2 تا 5 درصد است. جمع کردن وسایل معمولا از سنین نوجوانی آغاز می شود. افراد مبتلا به این اختلال از خرید کردن و جمع کردن وسایل لذت می برند. در واقع این قبیل کارها در پاسخ به احساس افسردگی شدت پیدا می کند.

علائم اختلال احتکار چیست؟

از نشانه های رایج در اختلال احتکار می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • شخص به هیچ عنوان نمی تواند لوازم خود را حتی در مواردی که هیچ گونه ارزشی ندارند، دور بریزد.
  • فرد به صورت افراطی به خرید لوازم می پردازد و آن ها را نزد خود نگه می دارد، چرا که فکر می کند ممکن است برای روز مبادا مورد استفاده قرار بگیرند.
  • ناتوانی در دور ریختن لوازم باعث می شود تا خانه ی فردِ مبتلا بسیار نامنظم و آشفته شود.
  • در عملکرد بین فردی و اجتماعی فرد مبتلا مشکل جدی ایجاد می شود.

پیامدهای اختلال احتکار

رفتارهای احتکاری پیامد های منفی زیادی برای فرد به همراه خواهد داشت که در ادامه به برخی از آن ها اشاره می کنیم:

  • به علت بهم ریختگی خانه ، رعایت بهداشت عملا امکان پذیر نیست. در نتیجه فرد ممکن است به بیماری های جسمانی ناشی از آلودگی دچار شود.
  • میل افراطی به خرید لوازم، فرد با مشکلات مالی جدی روبرو می شود.
  • احتکار اشیا در خانه باعث می شود تا برای کارهایی از قبیل آشپزی، نظافت، راه رفتن، خوابیدن و... فضای کافی باقی نماند.

علل رفتارهای احتکاری چیست؟

اصلی ترین علل ایجاد اختلال احتکار عبارت اند از:

عوامل ژنتیک و وراثت: رفتارهای احتکاری می تواند به علت مسائل ارثی باشد. البته تحقیقات در این زمینه همچنان ادامه دارد.

یادگیری مشاهده ای: ممکن است فرد، رفتار های احتکاری را در نزدیکان خود مشاهده کرده باشد و آن ها را یاد گرفته باشد.

عدم کنترل تکانه: افراد مبتلا به این اختلال نمی توانند در مقابل وسوسه خرید کردن مقاومت کنند و همچنین توانایی ارزش گذاری دارایی های خود را ندارند. این مسأله می تواند به دلیل عدم توانایی در کنترل تکانه ها باشد.

مشکلات دلبستگی: افراد مبتلا به اختلال احتکار به جای دلبستگی به افراد ، به اشیا دلبسته می شوند. این مسأله می تواند به علت مشکلات دلبستگی و ارتباطی باشد.

اختلالات همایند با رفتارهای احتکاری

اختلال احتکار ممکن است با اختلالات دیگری مانند اختلال شخصیت وسواسی اجباری، اختلال وسواسی اجباری، اختلال نقص توجه بیش فعالی و افسردگی و اختلال کنترل تکانه همراه باشد.

روش های درمان اختلال احتکار

برای درمان رفتارهای احتکاری در موارد شدید می توان از درمان های دارویی استفاده کرد. داروهای ضد افسردگی و مخصوصا گروه SSRIs در درمان این اختلال سودمند هستند. در درمان شناختی رفتاری، روانشناس روی شناخت و طرز فکر فرد مبتلا کار می کند تا او بتواند زندگی کارآمدی داشته باشد. همچنین آموزش ریلکسیشن، مشاوره روانشناسی و گروه درمانی نیز برای این افراد موثر است.

برای دریافت مشاوره در زمینه تشخیص و درمان اختلال احتکار می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.


منبع : اختلال احتکار | علل، نشانه ها و درمان اختلال احتکار


برچسب ها: اختلال احتکار ,
[ بازدید : 245 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به مشاوره روانشناسی است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار مشاور گروپ لیزر فوتونا بلیط هواپیما تهران بندرعباس اسپیس تجهیزات عقد و عروسی تعمیر کاتالیزور تعمیرات تخصصی آیفون درمان قطعی خروپف اسپیس فریم اجاره اسپیس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]