درمان افسردگی بدون دارو | غیردارویی

سه شنبه 25 شهريور 1399
11:34
پرهام

آیا روش‌های درمان افسردگی بدون دارو را می‌شناسید؟ افسردگی یکی از اختلالات خلقی است که به علت شیوع بالا، به آن سرما خوردگی روانی نیز گفته می‌شود. تداوم یافتن علائم افسردگی خطرناک بوده و ممکن است هر روز بیشتر از روز قبل زندگی و عملکرد فرد افسرده را مختل کند. به همین دلیل توجه به درمان و مداخله بهنگام از اهمیت بالایی برخوردار است. درمان افسردگی می‌تواند شامل روش‌های مختلفی باشد. اگرچه طبق توصیه متخصصان حیطه سلامت روان، دارودرمانی و روان درمانی مکمل هم بوده و اگر باهم باشند تاثیر مثبت‌تری خواهند داشت اما با این حال روان درمانی به دلیل اینکه عوارض داروها را ندارد و از طرفی در یادگیری مهارت‌های زندگی و توانایی مدیریت استرس نقش دارد، در سال‌های اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است. ما نیز در ادامه به بررسی بیشتر درمان افسردگی بدون دارو خواهیم پرداخت.

منبع: درمان افسردگی بدون دارو | غیردارویی

آیا روش‌های درمان افسردگی بدون دارو را می‌شناسید؟ افسردگی یکی از اختلالات خلقی است که به علت شیوع بالا، به آن سرما خوردگی روانی نیز گفته می‌شود. تداوم یافتن علائم افسردگی خطرناک بوده و ممکن است هر روز بیشتر از روز قبل زندگی و عملکرد فرد افسرده را مختل کند. به همین دلیل توجه به درمان و مداخله بهنگام از اهمیت بالایی برخوردار است. درمان افسردگی می‌تواند شامل روش‌های مختلفی باشد. اگرچه طبق توصیه متخصصان حیطه سلامت روان، دارودرمانی و روان درمانی مکمل هم بوده و اگر باهم باشند تاثیر مثبت‌تری خواهند داشت اما با این حال روان درمانی به دلیل اینکه عوارض داروها را ندارد و از طرفی در یادگیری مهارت‌های زندگی و توانایی مدیریت استرس نقش دارد، در سال‌های اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است. ما نیز در ادامه به بررسی بیشتر درمان افسردگی بدون دارو خواهیم پرداخت.

منبع: درمان افسردگی بدون دارو | غیردارویی


افسردگی چیست؟

افسردگی یکی از انواع اختلالات خلقی است که فرد مبتلا همواره خلقی افسرده همراه با بی علاقگی و بی لذتی را تجربه می‌کند. در واقع مشکلات فرد معمولا در چهار زمینه هیجانی، شناختی، انگیزشی و جسمانی بروز می‌یابند به همین دلیل لزوم توجه و درمان زودهنگام ضرورت دارد.

برای شناخت بیشتر درباره اختلالات خلقی کلیک کنید.

درمان افسردگی بدون دارو

درمان غیر دارویی افسردگی شامل موارد زیادی می‌باشد و طیف وسیعی از این درمان‌ها برای مراجع دارای افسردگی مناسب شناخته می‌شوند. این درمان‌ها شامل موارد زیر می‌باشند.

درمان روانکاوانه

این نوع درمان مبتنی بر نظریه روانکاوی می‌باشد. هدف درمان روانکاوانه تغییر شخصیت بیمار و قوی کردن خود بیمار است. در واقع درمان روانکاوانه به دنبال تسکین یا کاهش نشانه‌ها نیست بلکه با برخی تکنیک‌های خاص اعتماد میان فردی بیمار، روش‌های برقراری ارتباط، مکانیسم‌های سازگاری و مدارا، قدرت برخوردار شدن از طیف وسیع هیجانات، توانایی تجربه هیجانات مراجع بالا می‌رود. این شکل از درمان زمانی طولانی را می‌طلبد.

برای اطلاع بیشتر درباره درباره روانکاوی کلیک کنید.

رفتار درمانی

در رفتار درمانی به فرد افسرده رفتارهایی آموزش داده می‌شود که فرد با انجام دادن آن‌ها بتواند از جامعه بازخورد مثبت بگیرد و تشویق شود. در واقع فرض بر این است که با این کار الگوهای غیر انطباقی گذشته فرد که باعث طرد شدن وی می‌شده است، از بین می‌رود. بنابراین فرد احساس بهتری پیدا می‌کند و نسبت به گذشته فعال‌تر می‌شود.

برای شناخت بیشتر درباره رفتار درمانی کلیک کنید.

درمان افسردگی بدون دارو | شناخت درمانی

شناخت درمانی یکی دیگر از روش‌های درمان افسردگی بدون دارو است. در شناخت درمانی با تاکید بر نحوه تفکر افراد، اختلال افسردگی را توجیه کرده و توضیح می‌دهد. در واقع در درمان شناختی فرض بر این است که فرد افسرده، شناخت‌ها (افکار) ناکارآمد دارد و دائما از این الگوی فکری در زندگی استفاده می‌کند. این شناخت‌های ناکارآمد باعث ایجاد احساسات غم و اندوه شده و نتیجتا اختلال افسردگی را به وجود می‌آورد. بنابراین برای درمان فرد افسرده نیاز هست که خطاهای شناختی وی شناسایی و اصلاح شوند.

برای اطلاع بیشتر درباره درمان شناختی رفتاری افسردگی و خطاهای شناختی کلیک کنید.

خانواده درمانی

خانواده درمانی از رویکردهای درمانی اصلی نمی‌باشد ولی در زمان‌هایی که خانواده فرد در تداوم یا شکل گیری نشانه‌های وی موثر باشند، درمان کمکی بسیار مفیدی خواهد بود. با خانواده درمانی فرد حمایت مورد نیازش را به دست می‌آورد و بسیاری از فرایندهای غلط خانوادگی‌اش را اصلاح می‌کند و همین امر در بهبود وی تاثیر می‌گذارند.

برای آشنایی بیشتر درباره مشاوره خانواده کلیک کنید.

درمان بین فردی

درمان بین فردی بر روابط بین فردی انسان افسرده تاکید می‌کند. در واقع فرض اصلی در درمان بین فردی این است که مشکلات ارتباطی فرد افسرده باعث به وجود آمدن و تداوم نشانه‌های افسردگی شده و این مشکلات ارتباطی، ریشه در کودکی وی دارند. در واقع در این درمان مهارت‌های مشخصی مثل جرئت مندی آموزش داده می‌شود و یکی از رویکردهای واقعا موثر در درمان می‌باشد.

برای شناخت بیشتر درباره درمان افسردگی کلیک کنید.

درمان دارویی افسردگی

یکی دیگر از گزینه‌های درمان افسردگی دارو درمانی می‌باشد. در واقع افسردگی همراه با تغییراتی شیمیایی در مغز افراد می‌باشد که دارو می‌تواند این تغییرات را تنظیم کرده و به بهبود فرد کمک کند. عوارض جانبی داروها در ابتدا می‌توانند برای فرد اذیت کننده باشند. البته می‌توان به فرد مصرف کننده داروهای ضد افسردگی این اطمینان را داد که در صورت تداوم مصرف و عدم قطع، عوارض این داروها از بین می‌رود و در واقع فوائد مصرف خود را نشان می‌دهند.

برای اطلاع بیشتر درباره داروهای ضد افسردگی کلیک کنید.

میزان اثربخشی درمان افسردگی بدون دارو

اثربخشی روان درمانی‌های کوتاه مدت مانند شناخت درمانی، رفتار درمانی، درمان بین فردی و... در درمان اختلال افسردگی تایید شده است. البته درمان بلند مدت مانند روانکاوی نیز در بهبود افسردگی موثر است. تفاوت روان درمانی‌های کوتاه مدت با رویکرد روانکاوی در نقش فعال و هدایتگرانه متخصص و مشخص بودن اهداف درمانی هر جلسه است. علاوه بر روش‌های گفته شده با تغییر سبک زندگی خود می‌توانید تاثیر روش‌های درمان افسردگی بدون دارو را بیشتر کنید. برای خواندن مقاله‌های غذاهای مناسب برای افسردگی و تاثیر ورزش بر افسردگی کلیک کنید.

در واقع بهره بردن از سبک زندگی سالم می‌تواند تاثیر بسزایی در درمان و جلوگیری از افسردگی داشته باشد. افراد در صورتی که تغذیه مناسبی داشته و روزانه هرچند به مدت کوتاهی ورزش کنند، می‌توانند تاثیراتش را در جنبه‌های مختلف زندگی و از جمله درمان افسردگی ببینند. در کنار این مسائل نوشتن، خواندن کتاب و عدم مصرف سیگار و مواد مخدر می‌تواند به درمان تنهایی و افسردگی در افراد کمک کننده باشد. با این حال این روش‌ها به عنوان درمان‌های مکمل شناخته می‌شوند که باید در کنار روان درمانی و یا درمان دارویی به کار گرفته شود.

برای آگاهی بیشتر درباره درمان تنهایی کلیک کنید.

مزیت درمان افسردگی بدون دارو چیست؟

درمان غیر دارویی افسردگی به شما کمک می‌کند که از ماهیت بیماری خود بینش آگاهی پیدا کنید. در مشاوره افسردگی تخصصی با بررسی کردن شرح حال و یافتن علل افسردگی، به شما کمک می‌کند که تا حد امکان از عوامل زمینه ساز افسردگی خود فاصله بگیرید. در جلسات درمانی مهارت‌های حل مسئله، مدیریت بحران و کنترل استرس آموخته می‌شود. در نتیجه در نهایت قادر می‌شوید با تغییر سبک زندگی خود، به صورت فعال در بهبودی و درمان خود شرکت داشته باشید. مشاوره افسردگی باید حتما زیر نظر یک مرکز معتبر و دارای نظام روانشناسی انجام پذیرد. ما به شما مرکز مشاوره حامی هنر زندگی را پیشنهاد می‌کنیم.

مرکز مشاوره حامی هنر زندگی با سابقه چندین ساله در ارائه خدمات درمانی در زمینه اختلالات روانی از جمله افسردگی جزء بهترین و جامع ترین مراکز خدمات روانشناسی است که به درمان این اختلال می‌پردازد. این مرکز با گردهم آوری جمعی از متخصصین توانسته خدمات خود را با بالاترین سطح کیفیت ارائه دهد. ما در این مرکز شرایطی را برای شما فرآهم آورده‌ایم تا بتوانید از هر کجای کشور با مشاوران ما به صورت تلفنی و حضوری در ارتباط باشید. این مرکز به شما تضمین خواهد داد تا در کمترین زمان ممکن به درمان مشکلات و مسائل خود بپردازید. همچنین در صورتی که در اطرافیان شما کسی از این اختلال رنج می‌برد با دریافت راهکارها و روش‌های گوناگون به درمان او کمک نمایید.

برای آگاهی از روند دریافت مشاوره افسردگی کلیک کنید.

سوالات متداول

آیا درمان ‌های دارویی افسردگی از روان درمانی موثرتر هستند؟

نمی‌توان گفت که یک روش درمانی موثرتر از روش درمانی دیگری است. در واقع بسته به شدت افسردگی فرد و وضعیت او روش‌های درمانی می‌تواند مختلف باشند. در صورتی که علائم فرد شدید نباشد می‌توان با بهره بردن از روان درمانی به بهبود وضعیت فرد کمک کرد اما اگر وضعیت و علائم افسردگی فرد شدید بوده و خطر خودکشی وجود داشته باشد روانپزشک برای فرد داروهای ضد افسردگی تجویز می‌کند. داروهای ضد افسردگی با عوارضی نیز همراه هستند اما روان درمانی برای فرد عوارضی ندارد.

برای اطلاع بیشتر درباره علائم افسردگی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه درمان افسردگی بدون دارو می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

منبع: درمان افسردگی بدون دارو | غیردارویی


[ بازدید : 45 ] [ امتیاز : 1 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به مشاوره روانشناسی است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار مشاور گروپ لیزر فوتونا بلیط هواپیما تهران بندرعباس اسپیس تجهیزات عقد و عروسی تعمیر کاتالیزور تعمیرات تخصصی آیفون درمان قطعی خروپف اسپیس فریم اجاره اسپیس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]