دلداری

جمعه 28 شهريور 1399
13:05
پرهام

دلداری دادن به داغدیده یکی از رفتارهایی است که به بازماندگان کمک می‌کند تا راحت‌تر با غم خود کنار بیایند. مرگ، بخشی از سرنوشت انسان‌هاست و همه به نحوی در شرایط سوگواری قرار می‌گیرند. اظهار همدردی با کسانی که عزیزی از دست داده اند و تسلی آن‌ها، یکی از وظایف و اهداف انسانی و عاطفی همه است و انتظار می‌رود که دیگران نیز برای شما، همین آداب را به جا بیاورند. اما نحوه دلداری دادن به داغدیده، خود آداب و اصولی دارد که رعایت آن‌ها می‌تواند شما را در اهداف انسان دوستانه‌تان یاری دهد. در این مطلب بایده و نبایدهای دلداری دادن به داغدیده را بیان کرده‌ایم.

منبع: دلداری


دلداری دادن به داغدیده یکی از رفتارهایی است که به بازماندگان کمک می‌کند تا راحت‌تر با غم خود کنار بیایند. مرگ، بخشی از سرنوشت انسان‌هاست و همه به نحوی در شرایط سوگواری قرار می‌گیرند. اظهار همدردی با کسانی که عزیزی از دست داده اند و تسلی آن‌ها، یکی از وظایف و اهداف انسانی و عاطفی همه است و انتظار می‌رود که دیگران نیز برای شما، همین آداب را به جا بیاورند. اما نحوه دلداری دادن به داغدیده، خود آداب و اصولی دارد که رعایت آن‌ها می‌تواند شما را در اهداف انسان دوستانه‌تان یاری دهد. در این مطلب بایده و نبایدهای دلداری دادن به داغدیده را بیان کرده‌ایم.

منبع: دلداری

چرا دلداری دادن کار سختی است؟
برای همه شما اتفاق افتاده که در مجلس ختمی شرکت کرده‌اید یا یکی از دوستان دورتان، عزیزی را از دست داده است. اما شما در این شرایط نمی‌دانید که باید چه کنید و به بازماندگان چه بگویید. شاید به زبان آوردن احساساتتان سخت باشد اما دوست دارید در غم عزیزانتان شریک شوید. حتی گاهی ممکن است از نزدیک شدن و صحبت کردن با آن‌ها بترسید. گاهی نیز فکر می‌کنید که حرف‌های کلیشه‌ای و شعاری شما قرار است چه کمکی به فرد داغدیده بکند و فقط او را خسته تر خواهد کرد. برای این کار شما باید به موقعیت و احساس او نیز توجه کنید، از این رو پیشنهاد می کنیم مقاله مراحل سوگ را مطالعه نمایید.


دلداری دادن به داغدیده | چرا باید به فرد داغدیده دلداری داد؟
شاید در ابتدا فکر کنید که دلداری دادن به داغدیده، کمکی به او نمی‌کند. اما حقیقت این است تسلی دادن دیگران فرد داغدیده را تا حد زیادی آرام کرده و باعث حس خوبی در او می‌شود. اینکه دیگران بفهمند که عزیز از دست رفته‌شان برای اطرافیان فرد ارزشمندی بوده و خودشان و داغشان نیز مورد توجه واقع شده، دلگرمی بزرگی برایشان می‌شود. همدلی اطرافیان در آرام شدن فرد داغدیده تاثیر بسیار زیادی دارد. برای آگاهی بییشتر در زمینه همدردی کلیک کنید.


چه چیز هایی را به فرد داغدار می توانیم بگوییم؟
هدف از ابراز همدردی و دلداری، نشان دادن نگرانی شما به فرد مقابل و دادن امنیت خاطر به آن‌هاست. بهترین راه‌های تسکین فرد داغدیده عبارتند از:

1. دلداری دادن به داغدیده | حمایت خود را نشان دهید
یکی از دلگرم کننده ترین حرف‌هایی که یک فرد مصیبت دیده می‌خواهد و می‌تواند بشنود، این است که دیگران به او بگویند که تنها نیست و در فکرشان می‌ماند. جملاتی مثل " تو فکرت هستم و حواسم بهت خواهد بود" و یا "من کنارت هستم" و از این دست صحبت‌ها غم تنهایی را تا حدودی کاهش می‌دهد.

2. از فوت شده صحبت کنید
ذکر خاطرات شیرین از فردی که فوت شده و ابراز اینکه دلتان برای او و خوبی‌هایش تنگ خواهد شد، کمی از غم بازمانده‌ها را تسکین می‌دهد. جملات مثبتی مثل "عمر با عزتی داشت و شریف زندگی کرد" نیز در صورت حقیقت داشتن می‌تواند برای بازماندگان بسیار تسلی بخش باشد.

3. درک کنید
درک کردن شرایط فرد داغدیده، همان است که با همدردی تعریف می‌شود. یعنی خود را جای او قرار داده و به آن‌ها بگویید که "این درد چقدر سخت است و من می‌دانم که تو از پس آن برخواهی آمد". درک کردن تصنعی و فقط در حرف، نمی‌تواند کمک کننده باشد.


دلداری دادن به داغدیده | چه حرف هایی را نباید به فرد داغدار زد؟
اما مهم‌تر از اینکه چه چیزهایی بگویید، چیزهایی است که ترجیحا نباید به فرد داغدیده گفته شود. حرف‌هایی که می‌تواند مثل نمکی به زخم آن‌ها بوده و چهره شما را نیز برای همیشه در خاطرشان مکدر سازد. برخی از این نباید‌ها به شرح زیر هستند:

1. فرد داغدیده را از ابراز احساسات باز ندارید
از او نخواهید که گریه نکند. یکی از بدترین کارها با فرد داغدیده این است که احساسات و داغ خود را سرکوب کند. اتفاقا اگر داغداری را دیدید که دچار بهت شده و احساسات خود را ابراز نمی‌کند، باید او را به گریه و تخلیه شدن ترغیب بکنید.

2. دلداری دادن به داغدیده | غم آخرت باشد
انسان تا زمانی که زنده است غم خواهد داشت. یک آرزوی خوب نباید در بطن خود آرزوی بدی مثل پایان غم‌هایتان، یعنی پایان زندگی داشته باشد. عباراتی مثل "خدا به شما صبر دهد" یا "خدا به شما سلامتی دهد" گزینه‌های بهتری است.

3. نگویید "بنده خدا راحت شد"
برای نزدیکان، شاید یک پدر در بستر نیز بهتر از یک پدر فوت کرده باشد. بنابراین نباید جای دیگران قضاوت کرده و حرف‌هایی مثل فلانی راحت شد یا الان می‌توانی به خودت برسی، برایشان اهانت آمیز و ناراحت کننده است. مخصوصا زمان‌هایی که عزیز از دست رفته مدت‌ها درگیر یک بیماری طولانی و دردناک بوده است.

4. این نیز نمی گذرد
گفتن جملاتی که داغ را بی اهمیت کند برای عزادار بسیار دردناک است. جملاتی مثل " این نیز می‌گذرد " یا " همه چیز درست میشه " یا مثلا " یه کم بگذره یادت میره " یعنی شما تمام دردهای بازمانده‌ها را نادیده گرفته‌اید. آن‌ها تا زمان برایشان نگذرد، هرگز نمی‌فهمند که این داغ فراموش می‌شود. به همین دلیل نیازی نیست که بدیهیات ذهن خود را به سوگواران منتقل کنید.

5. دلداری دادن به داغدیده | مجلس گرم کن نباشید
سعی نکنید با داد و فریاد کردن و گفتن جملات دردناک، مجلس را به گریه و شیون بیندازید. گریه کردن در آرامش و با صدای کم، بسیار بهتر از شیوا و فریاد است. در این صورت ممکن است سلامت فرد به خطر بیفتد.

6. از در و دیوار صحبت نکنید
عوض کردن موضوع به قصد پرت کردن حواس صاحبان عزا، نمی‌تواند فکر خوبی باشد. این اتفاق نیز مانند این است که شما بخواهید داغ آن‌ها را بی اهمیت پنداشته و به آنان توهین کنید.


سخن آخر
دلداری دادن به داغدیده اهمیت بسیاری زیادی دارد چراکه کمی از بار غم و ناراحتی آن‌ها را می‌کاهد. فردی که عزیر خود را از دست داده علاوه بر غم و ناراحتی بسیار زیاد، احساس تنهایی شدیدی نیز می‌کند. دلداری و حمایت نزدیکان می‌تواند احساس تنهایی آنان را کاهش دهد. همچنین می توانید به او راه های تحمل مرگ عزیزان را نیز آموزش دهید.

همچنین می‌توانید با کمک از روانشناس، راهکارهایی برای دلداری دادن به فرد داغدیده و کمک به او برای گذر از این مرحله پیدا کنید. روانشناسان مرکز مشاوره حامی هنر زندگی در خدمت شما هستند تا در این زمینه یاری‌تان کنند.


برای دریافت مشاوره در زمینه دلداری دادن به داغدیده می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

منبع: دلداری


برچسب ها: دلداری ,
[ بازدید : 48 ] [ امتیاز : 0 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به مشاوره روانشناسی است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار مشاور گروپ لیزر فوتونا بلیط هواپیما تهران بندرعباس اسپیس تجهیزات عقد و عروسی تعمیر کاتالیزور تعمیرات تخصصی آیفون درمان قطعی خروپف اسپیس فریم اجاره اسپیس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]