ازدواج اسکیزوفرنی

سه شنبه 1 مهر 1399
15:07
پرهام

ازدواج با اسکیزوفرنی چگونه است؟ راه های تشخیص اسکیزوفرنی چیست؟ چگونه بفهمم آیا فردی که قرار است با او ازدواج کنم اسکیزوفرنی دارد یا خیر؟ رابطه‌ جنسی و زناشویی در افرادی که اسکیزوفرنی دارند چگونه است؟ ازدواج یکی از مهم‌ترین مراحل زندگی است و عشق و علاقه طرفین به یکدیگر، متعهد بودن و همچنین سالم بودن زوجین از نظر روانی از اصول مهم ازدواج موفق است. ازدواج با اسکیزوفرن مشکلات خاص خود را به همراه دارد و افراد باید از این مسائل آگاهی داشته باشند. با این حال اگر یکی از زوجین از مشکلی مانند بیماری اسکیزوفرنی رنج می‌برد، می‌توانند با روان‌شناس متخصص مشورت کنند و در صورتیکه شرایط مناسب بود با یکدیگر ازدواج نمایند. به همین منظور مشاوره قبل از ازدواج می‌تواند به شما کمک کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مشاوره قبل از ازدواج کلیک کنید.

منبع: ازدواج اسکیزوفرنی

ازدواج با اسکیزوفرنی چگونه است؟ راه های تشخیص اسکیزوفرنی چیست؟ چگونه بفهمم آیا فردی که قرار است با او ازدواج کنم اسکیزوفرنی دارد یا خیر؟ رابطه‌ جنسی و زناشویی در افرادی که اسکیزوفرنی دارند چگونه است؟ ازدواج یکی از مهم‌ترین مراحل زندگی است و عشق و علاقه طرفین به یکدیگر، متعهد بودن و همچنین سالم بودن زوجین از نظر روانی از اصول مهم ازدواج موفق است. ازدواج با اسکیزوفرن مشکلات خاص خود را به همراه دارد و افراد باید از این مسائل آگاهی داشته باشند. با این حال اگر یکی از زوجین از مشکلی مانند بیماری اسکیزوفرنی رنج می‌برد، می‌توانند با روان‌شناس متخصص مشورت کنند و در صورتیکه شرایط مناسب بود با یکدیگر ازدواج نمایند. به همین منظور مشاوره قبل از ازدواج می‌تواند به شما کمک کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مشاوره قبل از ازدواج کلیک کنید.

منبع: ازدواج اسکیزوفرنی

ازدواج با اسکیزوفرنی : روش تشخیص
اسکیزوفرنی از اختلالات روانی است که زندگی فرد را از روند طبیعی خارج می‌کند و علائم گوناگونی دارد. برخی از عوامل اصلی این اختلال عبارتند از:

_فقدان روابط اجتماعی، انزوا و در خودفرورفتگی

_هذیان و توهم

_اختلالات عاطفی واضح مثل خلق پایین، سطحی یا یکنواخت

_دوگانگی در تفکر و تصمیم‌گیری

_اختلال فکر و گفتار

_واکنش‌های هیجانی نامتناسب با موقعیت

_فقدان انگیزه و اراده در فرد

_ناتوانی در تجربه لذت

اسکیزوفرنی علل گوناگونی دارد که از آن‌ها می‌توان به عوامل ژنتیکی مانند بستگان درجه یک مبتلا به اسکیزوفرنی، تغییرات ناقل‌های عصبی شیمیایی و عوامل محیطی مانند شرایط تولد، حوادث و ضربه‌های مغزی، عفونت‌ها، بیماری‌های دوران بارداری مادر‌، فصل تولد و شیوه‌های تربیتی اشاره کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه سایر اختلالات روانی کلیک کنید.


اسکیزوفرنی می‌تواند ازدواج کند؟
سلامت جسمانی در ازدواج مهم است؛ در صورتیکه زوجین از سلامت جسمانی کافی برخوردار نباشند، تحت نظر پزشک می‌توانند ازدواج موفقی داشته باشند. با این‌حال آمار ازدواج افرادی که اسکیزوفرنی دارند کمتر از عموم مردم است. شدت بیماری اسکیزوفرنی در افراد مختلف متفاوت می‌باشئ، بنابراین نمی‌توان گفت همه‌ی افرادی که اسکیزوفرنی دارند نمی‌توانند ازدواج کنند، بلکه با توجه به شرایط و وضعیت بیماری در فرد می‌توان تشخیص داد که آیا توانایی ازدواج کردن را دارند یا خیر. بیماری اسکیزوفرنی با دارو قابل درمان و کنترل است ولی قبل از ازدواج همسر فرد مبتلا به اسکیزوفرنی باید در جریان بیماری او باشد تا بتواند تصمیم صحیح و منطقی بگیرد و بعد از ازدواج غافلگیر نشود. زوج‌ها حق دارند از وضعیت سلامتی جسمانی و روانی یکدیگر آگاهی داشته باشند.

مشکلات ازدواج با اسکیزوفرنی
اسکیزوفرنی تا حدودی ناتوان کننده است بنابراین بعد از ازدواج ممکن است بیشتر وظایف در زندگی بر عهده‌ی طرف مقابل باشد. به صورت کلی موفقیت در ازدواج بستگی به شرایط بیماری فرد دارد و هرچقدر شدت بیماری کمتر باشد کنترل آن راحت‌تر است و در نتیجه زندگی موفق‌تری در انتظار می‌باشد. افرادی که اسکیزوفرنی دارند به طور کلی می‌توانند تا حدودی خود را با شرایط زندگی سازگار کنند و طبق دستور پزشک کار متناسب با شرایط خود را انجام دهند و زندگی عادی داشته‌ باشند.

برای کنترل بیماری اسکیزوفرنی راه‌های مختلفی مثل دارو درمانی، روان درمانی و مدیریت بیماری و علائم آن توسط خود فرد (در صورتیکه شدت بیماری پایین و قابل کنترل باشد) وجود دارد. اما در صورتی‌که شدت بیماری بالا باشد به سختی می‌توان ‌آن‌را کنترل کرد. انتقال این بیماری تا حدودی ژنتیکی است و در حالتی که یک والد یا خواهر مبتلا به اسکیزوفرنی داشته باشید احتمال انتقال این بیماری ۱۰ درصد افزایش پیدا می‌کند ولی اگر هردو والد مبتلا به اسکیزوفرنی باشند احتمال انتقال این بیماری بسیار بیشتر می‌شود. برای کسب اطلاع بیشتر در زمینه بیماری اسکیزوفرنی کلیک کنید.


فرد مبتلا به اسکیزوفرنی عملکرد جنسی طبیعی دارد؟
مصرف دارو‌های روان‌پریشی ممکن است بر میل جنسی این افراد تاثیر بگذارد و منافع جنسی بیمار را کاهش دهد. اگر این مسئله مشکل‌ساز شد، می‌توانید با مشورت پزشک اختلالات جنسی را توسط دارو‌های مکمل درمان کنید. علاوه بر دارو‌های روان‌پریشی عوامل جسمانی و روان‌شناختی نیز در بروز مشکلات جنسی نقش دارد. مردانی که به اسکیزوفرنی مبتلا هستند بیشتر در معرض اختلال نعوظ قرار دارند و این مشکل نیز ناشی از مصرف دارو‌های روان‌پریشی است. برای آگاهی بیشتر در زمینه اختلال نعوظ کلیک کنید.

دارو‌های روان‌پریشی باعث ایجاد مشکلات جنسی‌ می‌شود، اما مزیت آنها این است که بیماری فرد کنترل می‌شود و می‌توانند رفتار مناسب با موقعیت داشته‌ باشد. به طور کلی افرادی که اسکیزوفرنی دارند به ندرت می‌توانند وارد رابطه‌‌ای پایدار و طولانی مدت شوند. برای کسب اطلاعات در زمینه رابطه‌ جنسی کلیک کنید.


تاثیر اسکیزوفرنی همسر بر فرزندان
یکی دیگر از مسائلی که در ازدواج با فرد مبتلا به اسکیزوفرنی باید دقت کنید تاثیر این مشکل بر فرزندان است. چرا که این اختلال امری ارثی است و در نتیجه احتمال دارد که فرزندان شما را نیز درگیر کند. با این حال هر بچه‌ای که دارای پدر یا مادر مبتلا به اسکیزوفرنی است دچار این مشکل نمی‌شود. در نتیجه بهتر است از قبل با یک روان پزشک مشورت نمایید و از گزینه‌هایی نظیر مشاوره ژنتیک کمک بگیرید. هم چنین توجه داشته باشید که زندگی با فرد مبتلا به اسکیزوفرنی تنش‌های خاص خود را دارد که می‌تواند به فرزندان آسیب برساند. در نتیجه لازم است که از قبل با این تنش‌ها آماده شوید و برای رویارویی با آن‌ها خود را آماده کنید. برای کسب اطلاعات در زمینه انتخاب همسر مناسب کلیک کنید.


ازدواج با اسکیزوفرنی | نحوه حمایت از همسر مبتلا به اسکیزوفرنی
اسکیزوفرنی یک بیماری روان پریشی مزمن است و فرد مبتلا به این اختلال همواره به حمایت اجتماعی از جانب اطرافیان خود نیاز دارد. معمولا بیمارانی که حمایت خوبی دریافت می‌کنند، می‌توانند عملکرد خود را تا حد متوسط بالا نگه دارند اما افرادی که از کمک اطرافیانشان محروم هستند، ممکن است آنقدر در بیماری پیشروی کنند که نتوانند از پس کارهای روزمره خود برآیند. اگر همسر شما به این مشکل دچار باشد برای ادامه زندگی و کمک به او باید به موارد زیر توجه نمایید:

1. افزایش آگاهی و اطلاعات خود در مورد اسکیزوفرنی
اولین قدم برای حمایت از همسر مبتلا به اسکیزوفرنی این است که اطلاعات دقیقی از مشکل او داشته باشید و با مسائلی نظیر علائم بیماری، علل بروز مشکل و روش‌های درمان آن آشنا باشید. اطلاع از این موضوعات به شما کمک می‌کند که تا بتوانید در روند درمان به همسرتان یاری برسانید و درک بیشتری از آشفتگی‌ها و پریشانی‌های رفتاری او داشته باشید. برای کسب اطلاعات در زمینه بهداشت روان در ازدواج کلیک کنید.

2. پذیرش و درک بیماری
پذیرش یک بیماری مزمن یا ناتوان کننده چه برای خود فرد مبتلا چه برای اطرافیان، اغلب امر بسیار دشواری است. بسیاری از افراد در ابتدا تلاش می‌کنند تا این موضوع را انکار کرده و هرگونه علامتی که حاکی از وجود اختلال است را نادیده بگیرند. برای مثال برخی افراد فکر می‌کنند که علائم اسکیزوفرنی نظیر هذیان و توهم در کنترل فرد هستند و می‌توانند با مدارا کردن بهبود یابند. این در حالی است که علائم اسکیزوفرنی تا حد زیادی تحت تاثیر مواد شیمیایی مغز نظیر دوپامین بوده و نیازمند پیگیری جدی درمان‌های دارویی و روانشناختی هستند و نادیده گرفتن این امر تنها می‌تواند سطح عملکرد فرد را بیش از پیش مختل نماید.

3. ازدواج با اسکیزوفرنی | کمک به فرد برای مشارکت در فرایند درمان
بسیاری از بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی بینش چندانی نسبت به مشکل خود ندارند. آن‌ها ممکن است با وجود تمام آشفتگی‌ها هرگونه بیماری یا اختلال را انکار نمایند و ندانند چرا اطرافیان برای درمان اصرار می‌ورزند. در این شرایط لازم است که به دقت با یک روان پزشک یا روان شناس بالینی مشورت نمایید تا به شما در مورد نحوه راهنمایی بیمار به سمت درمان کمک کنند.

هم چنین توجه داشته باشید که پس از شروع درمان دارویی اکثر مبتلایان به اسکیزوفرنی تبعیت درمانی پایینی را از خود نشان داده و توجهی به خوردن قرص‌ها و داروها نشان نمی‌دهند. به همین خاطر لازم است که در یادآوری مصرف داروها به آنان کمک کنید و همواره فرایند درمان را پیگیری نمایید.


در زندگی با همسر مبتلا به اسکیزوفرنی مراقب موارد زیر باشید
بسیار اهمیت دارد که بدانید افراد مبتلا به اسکیزوفرنی توهماتی دارند که اغلب به صورت شنوایی یا بینایی بروز پیدا می‌کند. در واقع آن‌ها چیزهایی را می‌بینند یا می‌شنوند که دیگران قادر به تجربه آن‌ها نیستند. این تجربیات می‌توانند محتوای خشونت آمیز داشته باشند و به فرد دستورهایی دهند که پیامدهای خطرناکی را به همراه بیاورد. برای مثال ممکن است فرد مبتلا به اسکیزوفرنی پارانویید دائما افرادی را ببیند که او را تععقیب می‌کنند یا اطرافیان خود را به شکل دشمنانی ببیند که قصد جان او را کرده‌اند.

از همین رو ممکن است دست به اقدامات پرخاشگرانه‌ای بزند که دیگران را غافلگیر نماید. اگر احساس می‌کنید همسرتان بسیار آشفته و پریشان به نظر می‌رسد یا با افراد خیالی حرف می‌زند، برای مراقبت از خود اقدامات زیر را به کار ببندید:

- همواره شماره تلفن بیمارستان روان پزشکی، پزشک و افرادی که در اسرع وقت می‌توانند به کمکتان بیایند را در دسترس داشته باشید.

- وسایل خطرناک و آسیب زا نظیر چاقو را از دسترس فرد دور نگه دارید.

_ کودک را از محیط دور کنید. بهتر است از قبل با دوستان یا نزدیکان مورد اعتمادتان در مورد وضعییت همسر خود و بروز شرایط بحرانی صحبت کنید تا هر زمان که لازم شد برای مراقبت از کودک از آن‌ها کمک بگیرید.


برای دریافت مشاوره در زمینه ازدواج با اسکیزوفرنی می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

منبع: ازدواج اسکیزوفرنی


[ بازدید : 57 ] [ امتیاز : 0 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به مشاوره روانشناسی است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]