آمی تریپتیلین

چهارشنبه 9 مهر 1399
19:21
پرهام

داروی امی تریپتیلین جهت درمان افسردگی و همچنین در درمان اضطراب، بیماری‌های عصبی، میگرن و... موثر است. مصرف امی تریپتیلین در ابتدا علائم بیماری را افزایش می‌دهد و به مرور زمان سبب کاهش آن‌ها می‌شود. همچنین آمی تریپتیلین عوارضی از جمله خواب آلودگی و بی حالی را نیز به دنبال دارد اما قطع ناگهانی و خودسرانه آن به هیچ وجه مجاز نیست. خطراتی که تداخلات و مصرف خود سرانه این دارو به همراه دارد، لزوم تحت نظر متخصص بودن را بیشتر می‌کند. در ادامه به توضیح مفصل درباره موارد و نحوه مصرف، عوارض، تداخلات دارویی و احتیاط‌های لازم در برابر مصرف داروی آمی تریپتیلین می‌پردازیم. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه داروهای تثبیت کننده خلق کلیک کنید.

منبع: آمی تریپتیلین

داروی امی تریپتیلین جهت درمان افسردگی و همچنین در درمان اضطراب، بیماری‌های عصبی، میگرن و... موثر است. مصرف امی تریپتیلین در ابتدا علائم بیماری را افزایش می‌دهد و به مرور زمان سبب کاهش آن‌ها می‌شود. همچنین آمی تریپتیلین عوارضی از جمله خواب آلودگی و بی حالی را نیز به دنبال دارد اما قطع ناگهانی و خودسرانه آن به هیچ وجه مجاز نیست. خطراتی که تداخلات و مصرف خود سرانه این دارو به همراه دارد، لزوم تحت نظر متخصص بودن را بیشتر می‌کند. در ادامه به توضیح مفصل درباره موارد و نحوه مصرف، عوارض، تداخلات دارویی و احتیاط‌های لازم در برابر مصرف داروی آمی تریپتیلین می‌پردازیم. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه داروهای تثبیت کننده خلق کلیک کنید.

منبع: آمی تریپتیلین



آمی تریپتیلین چیست؟
آمی تریپتیلین با نام تجاری اِلاویل (Elavil) شناخته شده‌ترین و در دسترس‌ترین داروی ضد افسردگی است. این قرص در گروه داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای قرار دارد که بر بر سیستم اعصاب مرکزی تاثیر می‌گذارد. از این دارو بیشتر جهت کاهش علائم افسردگی و تفکرات مربوط به خودکشی استفاده می‌شود. این قرص در دوزهای مختلف برای مشکلات متفاوت تجویز می‌شود و لزوما با نسخه پزشک می‌توان آن را از داروخانه‌ها تهیه کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای کلیک کنید.


آمی تریپتیلین در درمان کدام بیماری‌ها موثر است؟
از گذشته تاکنون آمی تریپتیلین به طور اختصاصی در درمان افسردگی تجویز می‌شده است. اما امروزه علاوه بر افسردگی در درمان بیماری‌های دیگری مانند میگرن مزمن، سکسه مقاوم، بی اختیاری در ادرار، اضطراب، افسردگی بعد از حمله اسکیزوفرنی، کمر دردهای مزمن، شب ادراری کودک، دردهای با منشا روانی تجویز می‌شود. این قرص همچنین در پیشگیری از بیش فعالی نیز کاربرد دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه بیش فعالی کلیک کنید.


دستور العمل‌های مصرف امی تریپتیلین
مصرف آمی تریپتیلین باید به صورت مداوم و تحت نظر پزشک صورت بگیرد. روانپزشکان در ابتدا مقدار کمی از این دارو را تجویز می‌کنند؛ بعد از آنکه بدن با دارو تطبیق یافت، دوز دارو را افزایش می‌دهند. اگر تجویز دکتر روزی یک نوبت بود، بهترین زمان مصرف در شب و قبل خواب است؛ چرا که مصرف قرص در صبح باعث خواب آلودگی بیش از حد در طی روز می‌شود. این دارو با غذا تداخل ندارد و قبل یا بعد از غذا قابل مصرف است. مصرف داروی آمی تریپتیلین در بزرگسالان معمولا ۷۵ میلی گرم و در مواقع حاد ۱۵۰ میلی گرم در روز است. علاوه بر مصرف این دارو، روان درمانی نیز در درمان افسردگی ضروری است. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه درمان افسردگی کلیک کنید.


موارد منع و احتیاط در مصرف آمی تریپتیلین
مصرف امی تریپتیلین در دوران بارداری توصیه نمی‌شود. در زمان شیر دهی نیز اثرات دارو از طریق شیر مادر به فرزند منتقل می‌شود؛ در نتیجه عوارض دارو را برای نوزاد نیز خطر آفرین است.
قبل از مصرف سابقه بیماری خود را حتما با پزشک معالج در میان بگذارید. آمی تریپتیلین قند خون را افزایش می‌دهد، پس افراد دیابتی لازم است که قند خون خود را به طور منظم چک کنند.
هیچ گاه دوز مصرف قرص‌ها را خود سرانه افزایش ندهید؛ مصرف بیش از حد مجاز آمی‌تریپتیلین خطرات کشنده ای دارد. در افرادی که دارای اختلالات دو قطبی، اختلالات خونی گوارشی، پرکاری تیروئید، مشکلات کلیوی، اسکیزوفرنی و حملات تشنجی هستند، مصرف دارو حتما باید زیر نظر پزشک و با احتیاط فراوان صورت بگیرد.


تداخلات دارویی با امی تریپتیلین
برخی داروها با امی تریپتیلین تداخل دارند و بر عملکرد آن تاثیر می‌گذارند. از این داروها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

_داروهای مکمل برای کارکرد تیروئید

_ داروهای ضد پلاکت خون مانند کلوپیدوگرل

_داروهای ضد التهاب مانند ایبوپروفن

_ داروهای رقیق ‌کننده‌ی خون

_داروهای تنظیم کننده ضربان قلب

_داروهای فشار خون بالا مانند گوانابنز و کلونیدین

_داروهای ضد افسردگی (برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه داروهای ضد افسردگی کلیک کنید)

توجه: علاوه بر این‌ها داروهای دیگری نیز با امی تریپتیلین تداخل دارند. پس قبل از مصرف دارو، نام تمام داروهای مصرفی خود را به پزشک‌تان بگویید.


آمی تریپتیلین تشدید کننده افسردگی
احساس سرگیجه و بی حالی به خصوص در افرادی که برای اولین بار از قرص‌های ضد افسردگی استفاده می‌کنند، طبیعی است. حتی شاید در روزهای اول مصرف، متوجه افزایش علائم بیماری شوید. بیمار بیشتر از قبل به فکر خودکشی است و هیچ بهبودی صورت نمی‌گیرد. نگران نباشید این روند طبیعی درمان است و اثر دارو یک الی شش هفته بعد از مصرف اولین قرص شروع می‌شود و به مرور علائم افسردگی بهبود می‌یابد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه علائم افسردگی کلیک کنید.
در صورت احساس بهبود علائم، درمان را ادامه دهید و مصرف قرص را به طور ناگهانی و خودسرانه قطع نکنید. چرا که اگر درمان کامل نشود نشانه‌های بیماری با شدت بیشتری فرد را درگیر خود خواهد کرد. در نتیجه درمان سخت‌تر می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه افسردگی کلیک کنید.


عوارض مصرف قرص آمی تریپتیلین
مصرف این قرص همانند دیگر قرص‌های ضد افسردگی دارای عوارض است. مشاوره افسردگی در کنار مصرف این داروها به روند درمان کمک شایانی می‌کند. عوارض جانبی امی تریپتیلین به شرح زیر می‌باشد:

1. عوارض شایع امی تریپتیلین
برخی عوارض و مشکلات در روند درمان با دارو طبیعی بوده و به مرور زمان بر طرف می‌شوند. پوست بدن در اثر مصرف آمی تریپتیلین مستعد آفتاب سوختگی می‌شود، پس بهتر است مصرف کننده در معرض مستقیم نور خورشید قرار نگیرد. خشکی دهان، یبوست، اسهال، خواب آلودگی، تاری دید، احساس گیجی، خستگی، افکار ناراحت کننده و فکر خودکشی از عوارض دیگر هستند که با رژیم غذایی سبک و حاوی فیبر مناسب و همچنین صحبت با اطرافیان و مشاور روانشناسی به سادگی حل می‌شوند.

2. عوارض جانبی خطرناک امی تریپتیلین
شامل ضربان قلب نامنظم، لرزش دست، غش، اضطراب، گلو درد، تب، زردی پوست می‌شود. علاوه بر این‌ها در صورت بروز تنگی نفس، التهاب صورت، التهاب چشم، گرفتگی بینی، گرفتگی گوش، تورم لب، زبان و گلو به اورژانس مراجعه کنید. از عوارض دیگر این دارو می‌توان به اشکال در ادرار، اختلالات قلبی عروقی، رفتاری، حرکتی، تداخل در فعالیت جنسی و افزایش وزن اشاره کرد.

3. عوارض ترک ناگهانی قرص
قرص آمی تریپتیلین را نباید به هیچ وجه به صورت ناگهانی قطع کرد. کاهش مصرف دارو باید تدریجی و طی یک دوره حداقل چهار هفته‌ای انجام شود. قطع ناگهانی قرص سر درد، تهوع، ضعف، حملات ترس، بی حالی، استفراغ، اسهال، تحریک پذیری و اختلال خواب را در پی دارد.


آیا مصرف قرص آمی تریپتیلین اعتیاد آور است؟
برخلاف تصور عموم مردم، تنها یک درصد از داروهای ضد افسردگی وابستگی می‌آورند و آمی تریپتیلین جزو آن‌ها نیست. اما مصرف خودسرانه و بدون تجویز پزشک متخصص می‌تواند سبب اعتیاد و وابستگی فرد به دارو شود.


علائم اوردوز امی تریپتیلین
در صورت مصرف بیش از حد امی تریپتیلین ممکن است دچار اوردوز شوید. علائم اوردوز به صورت توهم، تغییر در نظم ضربان قلب، مشکلات تنفسی، خستگی بسیار شدید و بی هوشی بروز پیدا می‌کند. در صورت مشاهده این علائم هرچه سریع‌تر با اورژانس تماس بگیرید.


چند توصیه مهم در رابطه با مصرف قرص امی تریپتیلین
_این قرص میزان هوشیاری را کاهش می‌دهد پس بهتر است در طول مصرف از رانندگی و کار با وسایل خطرناک بپرهیزید.
_مصرف این قرص به ویژه در جوانان زیر ۲۴ سال که دچار افسردگی شدید هستند، در ابتدا افکار مربوط به خودکشی را به شدت افزایش می‌دهد؛ بهتر است حتما تحت مراقبت پزشک و خانواده باشند.
_در صورت مصرف بیش از حد مجاز به صورت سهوی یا به قصد خودکشی سریعا اورژانس را خبر کنید.
_بهتر است بیش از یک داروی ضد افسردگی در یک بازه زمانی استفاده نشود.
_بیمار افسرده ۳الی ۷ روز بعد از قطع تدریجی قرص لازم است که هم چنان تحت نظر باشد.
_مصرف الکل در طول مصرف دارو عوارض جانبی آن را افزایش می‌دهد.
_مراجعه و دریافت مشاوره روانشناسی می‌تواند روند درمان را تسریع دهد. مشاوره افسردگی می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مشاوره افسردگی کلیک کنید.


برای دریافت مشاوره در زمینه قرص امی تریپتیلین می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.


برچسب ها: آمی تریپتیلین ,
[ بازدید : 45 ] [ امتیاز : 0 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به مشاوره روانشناسی است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار نمای چوبی چوب نما مشاور گروپ لیزر فوتونا بلیط هواپیما تهران بندرعباس اسپیس تجهیزات عقد و عروسی تعمیر کاتالیزور تعمیرات تخصصی آیفون درمان قطعی خروپف اسپیس فریم اجاره اسپیس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]