برانگیختگی جنسی در زنان و مردان

چهارشنبه 23 مهر 1399
15:46
پرهام

انگیختگی جنسی در زنان و مردان، یکی از مراحل چرخه پاسخ جنسی انسان است که در آن فرد پس از میل اولیه نسبت به رابطه جنسی وارد فاز آماده شدن برای عمل جنسی می‌شود. این مرحله با تحریک شروع شده و با تغییرات فیزیولوژیکی که رابطه جنسی را تسهیل و امکان پذیر می‌سازد همراه خواهد بود. تفاوت‌هایی در برانگیختگی جنسی زنان و مردان وجود دارد؛ این مرحله در مردان، منجر به نعوظ آلت تناسلی و در زنان سبب تغییراتی در سایز کلیتوریس، خیس شدن واژن، برجسته شدن نوک سینه و... می‌شود. با ادامه پیدا کردن تحریک جنسی و عمل جنسی، مرحله برانگیختگی به اوج خودش می‌رسد و میزان لذت افزایش می‌یابد؛ سپس در لحظه اوج، ارگاسم رخ می‌دهد. در ادامه این مقاله به بررسی برانگیختگی جنسی در زنان و مردان و اختلالاتی که در مرحله برانگیختگی ممکن است بروز یابد و درمان آن می‌پردازیم.

منبع: برانگیختگی جنسی در زنان و مردان

برانگیختگی جنسی در زنان و مردان، یکی از مراحل چرخه پاسخ جنسی انسان است که در آن فرد پس از میل اولیه نسبت به رابطه جنسی وارد فاز آماده شدن برای عمل جنسی می‌شود. این مرحله با تحریک شروع شده و با تغییرات فیزیولوژیکی که رابطه جنسی را تسهیل و امکان پذیر می‌سازد همراه خواهد بود. تفاوت‌هایی در برانگیختگی جنسی زنان و مردان وجود دارد؛ این مرحله در مردان، منجر به نعوظ آلت تناسلی و در زنان سبب تغییراتی در سایز کلیتوریس، خیس شدن واژن، برجسته شدن نوک سینه و... می‌شود. با ادامه پیدا کردن تحریک جنسی و عمل جنسی، مرحله برانگیختگی به اوج خودش می‌رسد و میزان لذت افزایش می‌یابد؛ سپس در لحظه اوج، ارگاسم رخ می‌دهد. در ادامه این مقاله به بررسی برانگیختگی جنسی در زنان و مردان و اختلالاتی که در مرحله برانگیختگی ممکن است بروز یابد و درمان آن می‌پردازیم.

منبع: برانگیختگی جنسی در زنان و مردان

تحریک جنسی؛ پیش زمینه برانگیختگی جنسی در زنان و مردان
برانگیختگی جنسی در زنان و مردان با تحریک جنسی آغاز می‌شود. عوامل تحریک کننده به شکل کلی فیزیکی و ذهنی هستند. فرد می‌تواند توسط یک فرد دیگر یا جنبه‌هایی از آن فرد تحریک شود و یا حتی با یک سوژه غیرانسان تحریک شود. تحریک خوشایند نقاط حساس بدن در معاشقه باعث برانگیختگی جنسی در زنان و مردان می‌شود. تخیلات و فانتزی‌های جنسی هم همانند محرک‌های فیزیکی فرد را تحریک و وارد مرحله برانگیختگی می‌کند. این موضوع که چگونه همسر خود را تحریک کنیم در برانگیختگی جنسی او بسیار حائز اهمیت است.

برای اطلاع بیشتر درباره تحریک همسر کلیک کنید.


برانگیختگی جنسی در زنان و مردان چه تفاوت‌هایی دارد؟
در مورد زنان شاهد درهم آمیختگی مرحله میل جنسی و مرحله برانگیختگی هستیم، در واقع تمایز قائل شدن بین آن‌ها دشوار است. زنان نیاز به زمان بیشتری برای برانگیختگی دارند، بنابراین وقت بیشتری را صرف معاشقه و نوازش‌های جنسی بکنید تا آماده رابطه جنسی شوند. مراحل و نشانه‌های برانگیختگی زنان ارتباط زیادی با فضای عاطفی آن‌ها دارد. چنان که خیلی از آنان مایل به برقراری رابطه با کسی دارند که به او علاقه مندند. به اوج لذت رساندن زنان یکی از موضوعاتی است که مردان از آن لذت می‌برند، پس سعی کنید به شناخت بدن همسر خود برسید.

ولی در مردان برانگیختگی لزوما نیاز به میل عاطفی ندارد. البته این مورد قطعی و صد در صد نیست. عوامل روانشناختی مانند انگیزه‌های جنسی، نقش جنسی ادراک شده و نگرش‌های جنسی نقش پیچیده و نسبتا نامشخصی در برانگیختگی مردان دارند، اما در مورد زنان این موارد نقش مهمی بازی می‌کنند. برانگیختگی روانشناختی خود منجر به واکنش‌های جنسی می‌شود و این تجربه خوشایند در نهایت زن را تقویت کرده تا در رابطه‌های جنسی بعدی وارد شود. در مورد زنان همچنین گفته می‌شود که افکار جنسی سبب افزایش خیلی سریع در هورمون‌های بدنشان می‌گردد، برای مثال تستسترون ناگهان افزایش می‌یابد. بنابراین برانگیختگی جنسی زنان به میزان زیادی امری ذهنی است. پژوهش‌ها در مورد مردان نشان می‌دهند که آنان بیشتر به محرک‌های دیداری عکس العمل نشان می‌دهند.

برای شناخت بیشتر درباره به اوج لذت رساندن زنان و شناخت بدن همسر کلیک کنید.


اختلالات برانگیختگی جنسی
در زنان شاهد اختلال برانگیختگی جنسی هستیم و نسبت به مردان شیوع بسار بالایی دارد. همان طور که گفتیم تفکیک این دو مورد از هم دشوار است پس همزمان با هم در نظرشان می‌گیریم. زنان دارای اختلال برانگیختگی جنسی میل کاهش یافته یا برانگیختگی کم خود را به اشکال زیر نشان می‌دهند.

1- فرد علاقه خود را به فعالیت جنسی از دست داده یا نسبت به قبل کاهش یافته است.

2- فانتزی‌های جنسی و افکار جنسی فرد یا کم شده یا از بین رفته است.

3- فرد برای ورود به رابطه جنسی پیش قدم نمی‌شود و زمانی که شریکش پیش قدم شود واکنش مثبت نشان نمی‌دهد.

4- در بیشتر تعاملات جنسی هیجان زده نمی‌شود و یا لذت نمی‌برد.

5- در مواجهه با تحریکات جنسی، فرد برانگیخته نمی‌شود.

6- فراوانی یا شدت احساسات بدنی در اندام‌های جنسی هنگام فعالیت جنسی کم است.
اختلال برانگیختگی در مردان را با نام اختلال نعوظ می‌شناسیم. فرد دچار اختلال نعوظ برای رسیدن به نعوظ دشواری زیادی دارد یا نمی‌تواند نعوظ را تا آخر فعالیت جنسی ادامه دهد یا اینکه نعوظش استحکام لازم را نداشته باشد. برای اطلاع از سایر اختلالات جنسی کلیک کنید.


علل اختلالات برانگیختگی جنسی
درباره اختلالات برانگیختگی جنسی در زنان علل مختلفی بیان شده است. با این حال مهم‌ترین دلایل این مسئله می‌تواند بیماری‌های پزشکی پس زمینه‌ای از جمله دیابت و فشار خون باشد. در کنار آن عوامل روانی از جمله افسردگی، احساس خشم و عصبانیت و وسواس می‌تواند باعث اختلالات برانگیختگی جنسی در زنان شود.

گاهی افراد داروهایی را مصرف می‌کنند که تاثیرات مستقیمی بر این اختلال دارند. به طور مثال داروهای فشار خون، داروهای افراد مبتلا به سرطان و داروهایی که برای اضطراب و استرس در افراد تجویز می‌شود باعث اختلال برانگیختگی جنسی می‌شوند. با این حال گاهی علت اختلالات برانگیختگی جنسی در زنان به رفتار مردان و عدم شناخت کافی آنان از بدن همسرشان به وجود می‌آید. در واقع مردان با عدم پیش نوازی کافی در رابطه جنسی زمینه ساز این مسائل می‌شوند.

برای آشنایی بیشتر درباره رابطه جنسی کلیک کنید.


انواع اختلالات برانگیختگی جنسی
اختلال در برانگیختگی جنسی فیزیکی: در حالت طبیعی لمس نقاط بدن زن باعث برانگیختگی جنسی در او می‌شود اما فردی که به این اختلال دچار باشد با لمس فیزیکی تحریک نخواهد شد.

اختلال در برانگیختگی جنسی روانی: زنان و مردان با افکار فانتزی، دیدن و شنیدن برانگیخته می‌شوند اما زنان و مردانی که با این اختلال مواجه هستند نمی‌توانند با فانتزی‌های روانی برانگیخته شوند.

اختلال در برانگیختگی جنسی مرکب: در برانگیختگی جنسی مرکب فرد نه از نظر فیزیکی و نه از نظر روانی وارد فاز برانگیختگی جنسی در چرخه پاسخ جنسی نمی‌شود.

اختلال در برانگیختگی جنسی ناخوشایند: این دسته از خانم‌ها هنگام برانگیختگی در ناحیه تناسلی دچار ناراحتی و احساس ناخوشایند می‌شوند و به همین خاطر از رابطه دوری می‌کنند.

برای آگاهی بیشتر درباره چرخه پاسخ جنسی کلیک کنید.


درمان اختلالات برانگیختگی جنسی در زنان و مردان
برای تشخیص اختلالات برانگیختگی و درمان آن‌ها می‌توانید مشاوره جنسی دریافت کنید. درمان دارویی برای اختلال نعوظ آقایان استفاده از سیلدنافیل یا ویاگرا می‌باشد و برای خانم‌هایی که از خشکی واژن نیز رنج می‌برند استفاده از روان کننده‌ها توصیه می‌شود. با این حال این موارد نمونه‌هایی از صدها مسائل و مشکلاتی است که ممکن است زنان و مردان با آن مواجه شوند اما توجه داشته باشید به علت پیچیده بودن امر رابطه جنسی و برانگیختگی و ارتباط تنگاتنگ آن با عوامل روانی، نیاز به درمان‌های روانشناختی ضروری است. درمان‌های مورد استفاده عبارتند از روان درمانی، روانکاوی، درمان‌های شناختی رفتاری و دیگر درمان‌های نوین که امروزه استفاده می‌شوند.

برای شناخت بیشتر درباره روند دریافت مشاوره جنسی کلیک کنید.


سوالات متداول
مردان چگونه می‌توانند در کاهش اختلالات برانگیختگی جنسی در همسر خود نقش داشته باشند؟
در صورتی که مردان بتوانند به شناخت کافی از بدن همسرشان دست یابند و در طول روز نیز از فشار و مشکلات آن‌ها بکاهند مطمئنا می‌توانند هم از بروز مشکلات و اختلالات در همسر خود پیشگیری نمایند و هم رابطه لذت بخشی را تجربه کنند.


برای دریافت مشاوره در زمینه مسائل و مشکلات جنسی می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

منبع: برانگیختگی جنسی در زنان و مردان


[ بازدید : 90 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به مشاوره روانشناسی است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]