بازتاب پرش زانو | اهمیت و نحوه بررسی پرش زانو

دوشنبه 23 ارديبهشت 1398
23:17
پرهام

بازتاب پرش زانو از جمله بازتاب هایی ست که از نوزادی با فرد همراه است، اغلب بازتاب های نوزادان از بین می رود، اما پرش زانو در بزرگسالان نیز دیده می شود. بازتاب ها فعالیت های خودکار و غیر ارادی هستند که بدون اختیار و آگاهی انسان انجام می شوند. فعالیت بازتاب ها از طریق مدارهای عصبی نسبتا ساده صورت می گیرد. تشدید یا تضعیف آن ها می تواند نشانۀ ابتلا به بیماری های عصبی باشد. به همین منظور برای تشخیص اختلالات عصبی و همچنین برای تعیین میزان هوشیاری افراد، وضعیت بازتاب ها در او بررسی می شود. در ادامه ی این مقاله به توضیحات بیشتری در مورد این بازتاب پرش زانو خواهیم پرداخت.

برای دریافت مشاوره در زمینه بازتاب پرش زانو توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.


منبع : بازتاب پرش زانو | اهمیت و نحوه بررسی پرش زانو



بازتاب پرش زانو چیست؟

بازتاب پرش زانو واکنشی است که در برابر ضربه به تاندون پا که در زیر کمر زانو قرار دارد، ایجاد می شود. طی این واکنش، پس از ضربه خوردن به زانو، پا ناگهان به صورت خودکار حرکتی شبیه لگد زدن انجام می دهد. در واقع اگر پا در وضعیت آویزان قرار گیرد و به زردپی زیر زانو ضربه ای وارد شود، پا ناگهان به سمت جلو حرکت می کند.

اهمیت بررسی بازتاب پرش زانو

بررسی بازتاب پرش زانو اطلاعات بسیار مفیدی در مورد سیستم عصبی فرد به دست می دهد. به این صورت که شدید بودن این واکنش یا عدم حضورآن نشان دهندۀ اختلال در سیستم عصبی مرکزی است. البته عوامل دیگری نظیر اضطراب نیز در تشدید این عملکرد تاثیر می گذارند. عملکرد غیر طبیعی این بازتاب به خصوص زمانی که با علائم دیگری همراه باشد به متخصصان در تشخیص بیماری ها کمک شایانی می کند.

برای مثال: عملکرد غیر طبیعی و همراه با تاخیر بازتاب پرش زانو در صورتی که همزمان با احساس خستگی شدید در فرد اتفاق بیافتد، می تواند نشانه ای از کم کاری غدد تیرویید باشد. البته فقدان این بازتاب به تنهایی، نمی تواند دلیل قطعی برای وجود بیماری باشد؛ بلکه برای تشخیص نهایی معاینات بیشتر لازم است.

اختلال در عملکرد پرش زانو در چه اختلال هایی مشاهده می شود؟

بیماری هایی که موجب تغییر در رفلکس تاندونها می شوند، بسیار متعدد هستند. هر گونه آسیبی به عصب و مراکزی که پیام را در دستگاه عصبی مرکزی انتقال می دهند، موجب اختلال در این بازتاب می شوند. پره اکلامپسی، هیپر – هیپو کلسمی، اسکلروز طرفی آمیوتروپیک، اختلال در غدد تیروئید، و پاراتیروئید و بسیاری دیگر از اختلالات و حتی تنش های روانی می توانند در بازتاب پرش زانو تأثیر داشته باشند. اما بیشتر این بیماری ها موجب شدت عکس العمل می شوند و نه کاهش عکس العمل.

نحوه بررسی بازتاب پرش زانو

انجام درست معاینۀ بازتاب پرش زانو، نیاز به تمرین زیاد دارد، حتی بسیاری از پزشکان جوان این معاینه را صحیح انجام نمی دهند. بنابراین اگر این عمل به دست شخص غیر متخصص انجام شود، نتیجه قابل توجهی به دست نمی دهد.

حتی اگر این معاینه صحیح و در شرایط درست انجام شود؛ شدت و ضعف این عکس العمل نسبت به ضربه به خودی خود نشانۀ هیچ بیماریی نیست. پزشک متخصص، خصوصاً نورولوژیست ها و ارتوپدها این معاینه را به همراه معاینات دیگر انجام می دهند و در نهایت با در نظر گرفتن نکاتی نظیر اینکه آیا شدت عکس العمل در پاها تقارن دارد یا خیر و سایر علائمی که بیمار از خود نشان می دهد به تشخیص نهایی می رسند. مهم ترین نکته این است که این معاینه به خودی خود نشانه هیچ بیماری نیست به خصوص اگر به دست فرد غیر متخصصی انجام شود.

سخن آخر

درست است که نحوۀ عملکرد بازتاب ها می تواند نکات مهمی در زمینۀ سلامتی به شما ارائه کند اما بررسی شخصی این بازتاب نمی تواند منبع درستی برای تشخیص بیماری های عصبی نظیربیماری ام اس باشد. برای این که به اطلاعات درست و دقیقی دست پیدا کنید حتما از نظر یک متخصص در این زمینه استفاده کنید. از آن جا که سیستم اعصاب ارتباط مستقیمی با روان فرد دارد، مشاوره روانشناسی نیز به شما کمک می کند تا عوامل استرس زا و دیگر تنش ها را شناسایی کرده و برای رفع آن ها اقدام نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه بازتاب پرش زانو توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره9092305265 تماس بگیرید.


منبع : بازتاب پرش زانو | اهمیت و نحوه بررسی پرش زانو


برچسب ها: بازتاب پرش زانو ,
[ بازدید : 633 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به مشاوره روانشناسی است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]