خودکشی

يکشنبه 25 آبان 1399
19:28
پرهام

نحوه برخورد با فرد خودکشی کرده واقعاً باید چطور باشد؟ آیا دنیا برای کسی که خودکشی کرده به آخر رسیده؟ خودکشی از اتفاقاتی است که ترس و وحشت زیادی برای اطرافیان فرد به وجود می‌آورد. برخورد با کسی که سابقه خودکشی دارد در ابتدا نیازمند حفظ آرامش در خود شماست. البته طبیعی است که ترس و وحشتی که از مرگ نزدیکان تجربه می‌کنیم با هیچ چیزی قابل مقایسه نباشد. ما به عنوان اطرافیان فردی که مرتکب خودکشی شده دستخوش احساسات ناخوشایندی از جمله احساس گناه، خشم و غم ناگهانی می‌شویم. با این حال باید توجه داشته باشید که شما نقش موثری برای جلوگیری از خودکشی مجدد و بازگشت فرد به زندگی عادی دارید و می‌توانید به فرد خودکشی کرده بیشترین کمک را داشته باشید. در این مقاله به ارائه راهکارهایی در مورد نحوه برخورد با فردی که خودکشی کرده می‌پردازیم.

منبع: خودکشی

نحوه برخورد با فرد خودکشی کرده واقعاً باید چطور باشد؟ آیا دنیا برای کسی که خودکشی کرده به آخر رسیده؟ خودکشی از اتفاقاتی است که ترس و وحشت زیادی برای اطرافیان فرد به وجود می‌آورد. برخورد با کسی که سابقه خودکشی دارد در ابتدا نیازمند حفظ آرامش در خود شماست. البته طبیعی است که ترس و وحشتی که از مرگ نزدیکان تجربه می‌کنیم با هیچ چیزی قابل مقایسه نباشد. ما به عنوان اطرافیان فردی که مرتکب خودکشی شده دستخوش احساسات ناخوشایندی از جمله احساس گناه، خشم و غم ناگهانی می‌شویم. با این حال باید توجه داشته باشید که شما نقش موثری برای جلوگیری از خودکشی مجدد و بازگشت فرد به زندگی عادی دارید و می‌توانید به فرد خودکشی کرده بیشترین کمک را داشته باشید. در این مقاله به ارائه راهکارهایی در مورد نحوه برخورد با فردی که خودکشی کرده می‌پردازیم.

منبع: خودکشی

نحوه برخورد با فرد خودکشی کرده
نحوه برخورد و رفتار با کسی که قبلا خودکشی کرده حساسیت‌های مربوط به خود را دارد. ترس از خودکشی مجدد یکی از چیزهایی که خانواده و اطرافیان به شدت نگران آن هستند و برای پیشگیری از این موضوع نمی‌دانند باید چه رفتاری با فرد مورد نظر داشته باشند. در ادامه به رفتارهای مناسب در برخورد با کسی که سابقه خودکشی دارد اشاره می‌کنیم. برای آگاهی بیشتر درباره خودکشی کلیک کنید.

1- نحوه برخورد با فرد خودکشی کرده | سرزنش نکنید
همیشه فقط کسانی که دچار مشکلات بسیار حادی در زندگی خود هستند دست به خودکشی نمی‌زنند، بلکه افراد با هر پیشینه و سابقه شرایط خانوادگی و اجتماعی در معرض این رفتار مخرب قرار دارند. علل خودکشی بسیار گوناگون و وابسته به شرایط هستند. ممکن است که فرد در نتیجه ابتلا به افسردگی دست به عمل خودکشی بزند. در افسردگی فرد بدون هیچ دلیل خاصی دائما احساس افسردگی، پوچی و ناامیدی می‌کند. همه این‌ها می‌تواند منجر به ایجاد انگیزه برای خودویرانگری فرد شوند. مشاوره افسردگی در این شرایط ضروری است.

سرزنش اطرافیان در اکثر موارد تنها اوضاع را وخیم‌تر می‌کند. در اثر این سرزنش‌ها فرد ممکن است احساس ضعف، ناتوانی و شکست بیشتری کند در نتیجه انگیزه خودکشی مجدد در او شدت گیرد. پس، از سرزنش فرد بپرهیزید و به جای آن به دنبال ریشه این رفتار بگردید. فردی که خودکشی می‌کند برای کاهش فشار درونی افکار خود حتما به داروهای ضد افسردگی و دوره‌های روان درمانی نیاز دارد. در نتیجه برای حل مشکل خود به یک روانپزشک برای تجویز دارو و به یک مشاور روانشناس برای دریافت خدمات روان درمانی مراجعه کنید.

برای آگاهی از روند دریافت مشاوره افسردگی کلیک کنید.

2- تهدید به خودکشی را همیشه جدی بگیرید
بسیاری از خودکشی‌ها که متاسفانه به مرگ هم منجر می‌شوند ناشی از این هستند که اطرافیان فرد را جدی نمی‌گیرند و توجهی به او نمی‌کنند. گاهی فرد تنها برای این که به دیگران نشان دهد جرات این کار را دارد اقدام جدی‌تری جهت خودکشی انجام می‌دهد. پس شما باید بدانید چگونه با کسی که حرف از خودکشی می‌زند برخورد کنید. همیشه نسبت به تهدید به خودکشی هشیار باشید. هنگامی که فرزند یا یکی از اطرافیانتان زیاد از این موضوع حرف می‌زند حتما مشکل را با یک روانشناس در میان بگذارید. توجه داشته باشید که نحوه برخورد با فرد خودکشی کرده همواره باید با احتیاط بیشتری صورت پذیرد.

برای اطلاع بیشتر درباره حرف از خودکشی کلیک کنید.

3- احتمال خودکشی مجدد هست
بسیار مهم است که شما بتوانید قبل از اقدام فرد به خودکشی مجدد نشانه‌های مربوط به آن را شناسایی کنید. شناخت این نشانه‌ها در پیشگیری از خودکشی مجدد تاثیر بسزایی خواهند داشت.

فردی که قصد خودکشی دارد ممکن است ناگهان تغییر خلقی مثبتی از خود نشان دهد. به این خاطر که او احساس می‌کند با اقدام به مرگ خود از رنج زندگی خلاص می‌شود و به همین دلیل احساس شادی می‌کند! فرد ممکن است شروع به رسیدگی به کارهای عقب مانده خود بکند، قرض‌هایش را بپردازد، از دیگران طلب بخشش کند و ... این رفتارها در حقیقت زنگ خطری هستند برای اینکه بدانید خودکشی قریب الوقوع است.

از دیگر علائم خودکشی که وقوع آن را به شما هشدار می‌دهند و لازم است تا نحوه برخورد با فرد خودکشی کرده را فرا بگیرید می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

- گوشه گیری از اجتماع و ترجیح دادن تنهایی

- ایجاد تغییراتی در فعالیت‌های روزانه

- افزایش استفاده از مشروب و سیگار

- خداحافظی کردن با دیگران به شیوه‌ای که انگار هرگز دیگر آن‌ها را نخواهد دید

- و...

برای آشنایی با علل خودکشی کلیک کنید.

4- نحوه برخورد با فرد خودکشی کرده | سایر علل خودکشی را بشناسید
خودکشی تنها یکی از علائم افسردگی نیست. برخی از خانواده‌ها وقتی با خودکشی‌های مکرر فرزند خود مواجه می‌شوند تنها به افسردگی او فکر می‌کنند و به دنبال راه هایی برای شادی و بهتر شدن روحیه فرزندشان هستند. در حالیکه هر اقدامی انجام می‌دهند بازهم شاهد رفتارهای خود تخریبی از جانب او هستند.

گفتیم که خودکشی علل مختلفی دارد و تنها در شرایط افسردگی بروز پیدا نمی‌کند. در برخی از بیماران شخصیتی نظیر افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی نیز خودکشی مکررا اتفاق می‌افتد. از دلایل خودکشی در این بیماری این است که افراد دارای شخصیت مرزی نسبت به طرد شدن حساسیت بیش از حدی دارند علاوه بر این ثبات هیجانی نیز در آن‌ها بسیار ضعیف است. آن‌ها معمولا نیاز به توجه بیشتری از جانب محیط دارند که این نیاز اکثرا به انجام رفتارهای خودتخریبی نظیر خودزنی و خودکشی از جانب آن‌ها می‌انجامد. به همین دلیل لازم است که برای ارزیابی رفتارهای خودکشی و آگاهی بیشتر از نحوه برخورد با کسی که خودکشی کرده است به یک روانشناس بالینی مراجعه کنید.

برای شناخت بیشتر درباره علائم افسردگی کلیک کنید.


کلام آخر
توجه داشته باشید که با وجود اختلالات روانی گسترده و همچنین فشارهای اجتماعی و مشکلات اقتصادی، افراد نسبت به گذشته تمایل بیشتری به خودکشی دارند. در واقع خودکشی نوعی تخلیه روانی و رهایی از درد و رنجی است که فرد در طول زندگی تجربه می‌کند. با این حال در صورتی که به هر دلیلی یکی از نزدیکان شما اقدام به خودکشی کرد لازم است تا مراقبت‌های لازم برای جلوگیری از خودکشی مجدد و بازگشت فرد به زندگی عادی صورت بگیرد. نوع برخورد اطرافیان در کم رنگ شدن این مسئله بسیار چشمگیر است. همچنین لازم است فرد و خانواده از خدمات مشاوره روانشناسی بهره بگیرند. مشاور به فرد کمک خواهد کرد تا فشار روانی را کاهش داده و آرامش خود را حفظ کند. همچنین به خانواده نیز کمک می‌کند تا نحوه برخورد با فرد خودکشی کرده را به بهترین شکل بیاموزند.

ما نیز در مرکز مشاوره حامی هنر زندگی شرایطی را برای شما فرآهم آورده‌ایم تا بتوانید از هر کجای کشور با مشاوران ما به صورت تلفنی و حضوری در ارتباط باشید. این مرکز با داشتن مشاورانی برجسته و با دانش به شما تضمین خواهد داد تا در کمترین زمان ممکن به درمان مشکلات و مسائل خود بپردازید. همچنین حامی هنر زندگی با سابقه چندین ساله در ارائه خدمات درمانی در زمینه‌های مختلف روانشناسی اعم از خانواده، ازدواج، اعتیاد، جنسی، کودک، مشاوره شغلی، تحصیلی و ... آماده خدمت رسانی به شما عزیزان می‌باشد.

برای آگاهی از روند دریافت مشاوره تلفنی و مشاوره حضوری کلیک کنید.


سوالات متداول
خودکشی معمولا به چه دلایلی رخ می‌دهد؟
افزایش فشارهای روانی از جمله از دست دادن پدر و مادر و طلاق، ابتلا به اختلالات روانی مختلف از جمله افسردگی، اضطراب و اختلال شخصیت مرزی و همچنین مشکلات مالی و اقتصادی و شکست‌های عاطفی از مهم‌ترین دلایل خودکشی در افراد هستند.

برای آگاهی بیشتر درباره اختلال شخصیت مرزی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه برخورد با کشی که خودکشی کرده می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق شماره 02122018502 و یا از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

منبع: خودکشی


برچسب ها: خودکشی ,
[ بازدید : 52 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به مشاوره روانشناسی است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار مشاور گروپ لیزر فوتونا بلیط هواپیما تهران بندرعباس اسپیس تجهیزات عقد و عروسی تعمیر کاتالیزور تعمیرات تخصصی آیفون درمان قطعی خروپف اسپیس فریم اجاره اسپیس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]