سوزن سوزن شدن

يکشنبه 25 آبان 1399
19:40
پرهام

تجربه احساس سوزن سوزن شدن بدن مخصوصا در دست و پاها معمولا زمانی که زیاد در یک وضعیت جسمانی قرار می‌گیرید و یا زمانی که فشار بر روی دستان‌تان باشد، اتفاق می‌افتد. این حالت موقتی بوده و با کمی تحرک از بین می‌رود. اما برای برخی چنین نیست و این احساس به طور مکرر در وضعیت‌های مختلف روی داده و با تغییر وضعیت به راحتی از بین نمی‌رود. حتی ممکن است گزگز با درد، خارش و بی حسی همراه شود. احساس گزگز در دفعات زیاد نشانه‌ای از یک مشکل و یا اختلال در سیستم بدن می‌باشد. هم عوامل جسمانی و هم عوامل روانی می‌توانند در بروز این مشکل نقش داشته باشند. با توجه به اینکه احساس سوزن سوزن شدن بدن را همه ما همواره در طول زندگی تجربه می‌کنیم، در ادامه به شرح نشانه‌ها، علل و درمان سوزن سوزن شدن نقاط مختلف بدن می‌پردازیم.

منبع: سوزن سوزن شدن

تجربه احساس سوزن سوزن شدن بدن مخصوصا در دست و پاها معمولا زمانی که زیاد در یک وضعیت جسمانی قرار می‌گیرید و یا زمانی که فشار بر روی دستان‌تان باشد، اتفاق می‌افتد. این حالت موقتی بوده و با کمی تحرک از بین می‌رود. اما برای برخی چنین نیست و این احساس به طور مکرر در وضعیت‌های مختلف روی داده و با تغییر وضعیت به راحتی از بین نمی‌رود. حتی ممکن است گزگز با درد، خارش و بی حسی همراه شود. احساس گزگز در دفعات زیاد نشانه‌ای از یک مشکل و یا اختلال در سیستم بدن می‌باشد. هم عوامل جسمانی و هم عوامل روانی می‌توانند در بروز این مشکل نقش داشته باشند. با توجه به اینکه احساس سوزن سوزن شدن بدن را همه ما همواره در طول زندگی تجربه می‌کنیم، در ادامه به شرح نشانه‌ها، علل و درمان سوزن سوزن شدن نقاط مختلف بدن می‌پردازیم.

منبع: سوزن سوزن شدن

نشانه های سوزن سوزن شدن بدن
سوزن سوزن شدن بدن علائم گوناگونی دارد که با طولانی شدن فرد را آزار می‌دهد. گاهی این علائم در شب و هنگام خواب بروز پیدا می‌کند و ممکن است آنقدر شدید باشد که فرد را از خواب بیدار کند. برخی از نشانه‌های گزگز شدن دست و پا، موارد زیر را دربر می‌گیرد.

1- احساس سوزش و سوزن سوزن شدن کف دست

2- سرد یا گرم شدن دست‌ها یا انگشتان

3- احساس درد در دست، انگشت یا بازو

4- رفلکس غیر طبیعی

5- افزایش کرختی یا بی حسی دست در حین تایپ کردن یا نوشتن

6- احساس خارش، حساسیت لمسی و تورم

7- گرفتگی عضلانی، انقباض و ضعف عضلانی

8- گردن درد

9- جوش زدن و قرمز شدن

درد ناشی از سوزن سوزن شدن معمولا در سراسر بدن به طور مدام با شدت کم تا زیاد احساس می‌شود، اما گاهی در پشت کمر یا گردن بیشتر اتفاق می‌افتد.


علت های گزگز شدن بدن چیست؟
گزگز شدن دست معمولا موقتی است و پس از مدت کوتاهی از بین می‌رود، اما گاهی مدت زمان بیشتری طول می‌کشد تا از بین برود. عوامل مختلفی در گزگز شدن دست نقش دارد که با شناسایی این عوامل و کاهش آن‌ها می‌توان از بروز سوزن سوزن شدن دست جلوگیری کرد. از عوامل شناخته شده در بروز گزگز دستان و پاها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

نشستن یا ایستادن برای مدت طولانی
گزش حیوانات
کم خونی
بی خوابی
صدمات ناشی از ضربه
بارداری
دیابت
عوامل روانی (استرس و اضطراب مداوم، فشارهای عصبی، حمله پانیک و بیماری‌های روانی). برای آگاهی بیشتر درباره حمله پانیک کلیک کنید.
بیماری‌های سیستمیک (شامل اختلالات کلیوی، کبدی، آسیب‌های عروقی و بیماری‌های خون، اختلالات بافت همبند و التهاب مزمن، عدم تعادل هورمونی از جمله کم کاری تیروئید و یائسگی، بیماری سرخرگ محیطی، سرطان‌ها و تومورهای خوش خیم که روی اعصاب تاثیر می‌گذارند)
قطع نخاع از علل سوزن سوزن شدن بدن
استفاده از داروهای خاص
کمبود ویتامین‌ها (ویتامین‌های B1، B12، B6، E و نیاسین)
اعتیاد به الکل
عفونت‌ها (از جمله زگیل، سیتومگالوویروس، سیفلیس، اپستین بار، هرپس سیمپلکس و ایدز)
بیماری‌های خود ایمنی
آسیب‌ها (از جمله فشار ناشی از دیسک فتق یا استخوانی که از جا در رفته است، تروما، سکته مغزی، ام اس و آنسفالیت).
برای اطلاع بیشتر درباره بی خوابی و دیابت کلیک کنید.


شایع‌ترین علت سوزن سوزن شدن بدن
اضطراب یکی از عوامل شایع در سوزن سوزن شدن دست و پا است. افرادی که اضطراب دارند معمولا تند تند نفس می‌کشند که این مسئله می‌تواند باعث سوزش در پاها شود. در واقع عدم تعادل در سطوح دی اکسید کربن و اکسیژن باعث تشدید در سوزش دست و پاها می‌شود. در صورتی که احساس می‌کنید سوزن سوزن شدن دست تان ناشی از علائم اضطراب و استرس و عوامل روانی است، توصیه می‌شود از طریق مشاوره کنترل استرس برای بهبود وضعیت روحی تان اقدام کنید، زیرا در صورت عدم درمان ممکن است آسیب‌های شدیدتری ببینید.

برای آشنایی با علائم استرس و اضطراب کلیک کنید.


تشخیص گزگز شدن بدن
اگر سوزن سوزن شدن دستتان مدت زیادی شما را درگیر کرده، آن را نادیده نگیرید و حتما به متخصص برای بررسی شرایط ایجاد کننده گزگز دستان تان مراجعه نمایید. اگر هیچ مشکل جسمانی برای این موضوع مشخص نشد پس به احتمال زیاد عوامل روانی از جمله استرس و اضطراب در بروز این مشکل دخیل هستند. پس با دریافت مشاوره روانشناسی هر چه زودتر برای درمان اقدام نمایید.

برای شناخت بیشتر درباره روند دریافت مشاوره کنترل استرس کلیک کنید.


درمان گزگز شدن بدن
تا زمانی که سلول‌های عصبی محیطی کشته نشده باشند، امکان بازسازی آن‌ها وجود دارد. اگرچه درمانی برای نوع ارثی نوروپاتی محیطی وجود ندارد، اما انواع دیگر آن قابل درمان است، مثلا کنترل قند خون در فرد مبتلا به دیابت پیشروی نوروپاتی دیابتی را بهبود می‌بخشد.

تغییر سبک زندگی نیز تاثیر چشمگیری در بهبود سوزن سوزن شدن بدن دارد، مثلا رژیم غذایی مناسب، پرهیز از قرار گرفتن در معرض سموم، انجام ورزش‌های مناسب و پرهیز از مصرف الکل تاثیرات چشمگیری دارند.

از مصرف غذاهای شیرین خودداری کنید، سعی کنید در رژیم غذایی خود سبزیجات برگ سبز، لوبیاها، نخود، آجیل، شیر و تخم مرغ را قرار دهید.

برای آگاهی درباره تغییر سبک زندگی کلیک کنید.

ورزش های مناسب برای کاهش سوزن سوزن شدن بدن
ورزش‌های کششی می‌تواند از سوزن سوزن شدن دست و پا جلوگیری کند، هیچ وقت برای مدت طولانی در یک وضعیت ثابت (نشستن یا ایستادن طولانی) قرار نگیرید. تمرین زیر حتی در محیط کار و یا خانه مفید و قابل انجام می‌باشد.

کف دستانتان را به دیوار تکیه دهید، یکی از زانوها را به سمت دیوار ببرید و آرنج خود را خم کنید، کف پای دیگرتان در تماس با زمین و مستقیم و صاف باشد، آنقدر به جلو خم شوید تا زمانی که کشش عضله ساق پای پشتی خود را احساس کنید، این تمرین را با پای دیگر تکرار کنید. چرخاندن مچ دست و نرمش دادن آن برای کاهش گزگز دستان موثر است، این تمرین را سعی کنید چند بار در روز انجام دهید.


آشنایی با مرکز مشاوره حامی هنر زندگی
مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی با سابقه چندین ساله در ارائه خدمات درمانی در زمینه‌های مختلف روانشناسی اعم از خانواده، ازدواج، اعتیاد، جنسی، کودک، مشاوره شغلی، تحصیلی و ... جزء بهترین و جامع ترین مراکز خدمات روانشناسی است. این مرکز با گردهم آوری جمعی از متخصصین توانسته خدمات خود را با بالاترین سطح کیفیت ارائه دهد. حامی هنر زندگی با استفاده از ابزارهایی چون تلفن و اینترنت به مراجعان این امکان را داده تا در کمترین زمان ممکن در هر موقع از روز با بهترین متخصصان در زمینه مربوطه ارتباط برقرار کنند. همچنین مشاوران مرکز این تضمین را به شما خواهند داد که در کوتاه‌ترین زمان ممکن به درمان و حل مشکلات خود بپردازید. تنها کافی است که با انجام یک کلیک از خدمات مرکز مشاوره روانشناسی بهره مند شوید.


سوالات متداول
در طول روز دستام خیلی سوزن سوزن می‌شوند. چه کاری می‌توانم برای کاهش این مشکل انجام دهم؟
برای کاهش این مسئله ابتدا باید علت سوزن سوزن شدن بدن خود را بیابید. در واقع گاهی این مسئله می‌تواند با رعایت نکاتی ساده مانند توجه به رژیم غذایی، خواب کافی و آرامش بیشتر در طول روز به طور کلی درمان شود. اما اگر گزگز شدن بدن به طور مداوم و در طولانی مدت در شما اتفاق می‌افتد لازم است به یک متخصص مراجعه نمایید.


برای دریافت مشاوره در زمینه استرس و نشانه های آن می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق شماره 02122018502 و یا از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

منبع: سوزن سوزن شدن


برچسب ها: سوزن سوزن شدن ,
[ بازدید : 49 ] [ امتیاز : 0 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به مشاوره روانشناسی است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]