ارتباط مادر و پسر

چهارشنبه 28 آبان 1399
23:54
پرهام

رفتار مادر با پسر خود چگونه باید باشد؟ آیا تربیت دختر و پسر برای مادران متفاوت است؟ معمولا پسران سرسختی‌های بیشتری نسبت به دختران دارند و برقرای ارتباط عاطفی با آن‌ها برای مادران دشوارتر است. تقریبا می‌توان گفت همه مادران آرزو دارند که یک مادر خوب برای فرزند خود باشند. اما اینکه چقدر در این امر موفق می‌شوند بستگی به مسائل مختلفی دارد. در تربیت پسران لازم است که مادر از نحوه رشد روانی و اجتماعی فرزند خود آگاه باشد، نیازهای متفاوت او را بشناسد و از مهارت‌های ارتباطی کافی برای برقراری رابطه‌ای صمیمانه با او برخوردار باشد. اگر شما نیز فرزند پسری دارید که در تربیت و ارتباط با او چالش‌هایی را تجربه می‌کنید، در ادامه این مقاله به ارائه توضیحاتی در مورد مادر شدن و ارتباط با فرزندان پسر پرداخته‌ایم که مطالعه آن می‌تواند برای شما سودمند باشد.

منبع: ارتباط مادر و پسر

رفتار مادر با پسر خود چگونه باید باشد؟ آیا تربیت دختر و پسر برای مادران متفاوت است؟ معمولا پسران سرسختی‌های بیشتری نسبت به دختران دارند و برقرای ارتباط عاطفی با آن‌ها برای مادران دشوارتر است. تقریبا می‌توان گفت همه مادران آرزو دارند که یک مادر خوب برای فرزند خود باشند. اما اینکه چقدر در این امر موفق می‌شوند بستگی به مسائل مختلفی دارد. در تربیت پسران لازم است که مادر از نحوه رشد روانی و اجتماعی فرزند خود آگاه باشد، نیازهای متفاوت او را بشناسد و از مهارت‌های ارتباطی کافی برای برقراری رابطه‌ای صمیمانه با او برخوردار باشد. اگر شما نیز فرزند پسری دارید که در تربیت و ارتباط با او چالش‌هایی را تجربه می‌کنید، در ادامه این مقاله به ارائه توضیحاتی در مورد مادر شدن و ارتباط با فرزندان پسر پرداخته‌ایم که مطالعه آن می‌تواند برای شما سودمند باشد.

منبع: ارتباط مادر و پسر

توصیه هایی در مورد رفتار مادر با پسر
مادران در برخورد با پسران خود لازم است یکسری نکات را رعایت کنند تا بتوانند ارتباط بهتری با آن‌ها برقرار کنند. ارتباط سالم بین مادر و فرزند از آن جهت اهمیت دارد که اساس تمام روابط بعدی را در زندگی فرد تشکیل می‌دهد زیرا ارتباط با مادر، مفهوم دلبستگی در سطح روان فرد را نیز شکل می‌دهد. نقش مادر در تربیت فرزندان با توجه به جنسیت آن‌ها جایگاه متفاوتی پیدا می‌کند، اما در رابطه با پسران، مادر نقش مهم‌تری در شکل دهی خودباوری و اعتماد به نفس بازی می‌کند.

شما به عنوان مادر باید برای برقراری ارتباطی سالم و کامل به نکاتی توجه نمایید. اگر با وجود رعایت این نکات هنوز هم در ارتباط با او با مشکلاتی دست و پنجه نرم می کنید، قبل تشدید کشمکش، موضوع را با کمک مشاوره خانواده حل نمایید.

برای آشنایی بیشتر درباره مفهوم دلبستگی و نقش مادر در تربیت فرزندان کلیک کنید.

1- رفتار مادر با پسر مهربانی و صمیمیت را پرورش می دهد
مادر در خانواده منبع مهر و محبت محسوب می‌شود. فرزندان اغلب، رفتار مهربانانه و صمیمانه را از طریق همانند سازی با مادر خود یاد می‌گیرند. پسران در کنار ویژگی‌های مردانه نظیر قدرت طلبی، برای آن که بتوانند در آینده ارتباط مثبتی با دیگران برقرار کنند؛ نیاز دارند تا یکسری ویژگی‌ها و مهارت‌های زنانه را نیز تمرین کنند. در این زمینه مادران اصلی‌ترین الگوی فرزند خود هستند و با ارتباطی که مادران با فرزند پسر خود شکل می‌دهند، در حقیقت به او کمک می‌کنند که در آینده ارتباط بهتر و سالم تری را با همسر خود شکل دهد. در واقع یک مادر خوب و نمونه در تمامی مراحل زندگی فرزند خود تمام تلاش خود را برای پرورش صمیمیت و مهربانی در فرزندان انجام می‌دهد.

برای شناخت بیشتر با ویژگی های یک مادر خوب و نمونه کلیک کنید.

2- به پسرتان بیاموزید مسئولیت رفتارهای خود را به عهده بگیرد
برخی از مادران به خاطر عشق و محبت زیادی که به فرزند خود دارند، هر زمانی که او مرتکب اشتباهی می‌شود، آن‌ها را نادیده می‌گیرند. این نادیده انگاری و عدم برخورد مناسب زمینه سازِ رفتارهای مخربی نظیر بی مسئولیتی در آینده می‌شود. در حقیقت یکی از علل بی مسئولیتی در مردان تربیت نادرست در دوره کودکی و نوجوانی است.

برای آنکه مسئولیت پذیری را در فرزند خود پرورش دهید از همان ابتدا زمانی که فرزندتان رفتار اشتباهی انجام می‌دهد به او فرصت دهید تا عواقب کارهایش را ببیند و مسئولیت آن‌ها را بپذیرد. البته این رفتار مادر با پسر باید به دور از تحقیر و سرزنش باشد. اما فراموش نکنید که برای تنبیه کودک خود نیز از روش‌های سالم استفاده نمایید.

برای آشنایی با راهکارهای افزایش مسئولیت پذیری و روش های تنبیه کودکان کلیک کنید.

3- به فرزند پسرتان مهارت های زندگی را آموزش دهید
مردان در اجتماع با فشارها و استرس‌های مختلفی مواجه می‌شوند. استرس‌های شغلی، مالی و مسائل مربوط به اداره خانواده از جمله مهم‌ترین این استرس‌ها هستند. آن‌ها برای آن که بتوانند در برابر عوارض استرس و فشار عصبی از خود محافظت کنند؛ باید با مهارت های زندگی و سازگاری آشنا باشند. این مهارت‌ها معمولا از دوران ابتدایی زندگی شکل می‌گیرند و به مرور زمان تقویت می‌شوند. مادران در پرورش مهارت‌های زندگی و مهارت‌های سازگاری در فرزندان خود نقش بسزایی دارند. برای اطلاع بیشتر درباره آموزش مهارت های زندگی به کودکان کلیک کنید.

مانند مورد قبل برخی از مادران از سر عشق و دلسوزی هنگامی که فرزندشان با شرایط سختی مواجه می‌شوند به جای آن که به او بیاموزند چگونه در برابر مشکلات ایستادگی کند، خودشان مسئولیت کارها را به عهده می‌گیرند تا فرزندشان متحمل سختی نشود. این رفتار مادر با فرزند پسر در دراز مدت آسیب زیادی به فرزند شما می‌زند چرا که شما آمادگی لازم برای برخورد با سختی‌ها را در او ایجاد نکرده‌اید. در نتیجه زمانی که فرزندتان با استرس‌های شدیدتری در آینده مواجه می‌شود به دلیل فقدان مهارت‌های کافی نظیر مهارت حل مساله، ممکن است برای رفع مشکلات خود دست به رفتارهای مخربی بزند. به همین دلیل لازم است که بهترین روش تربیتی را اتخاذ نمایید.

4- به او آزادی عمل بدهید
سعی کنید که به پسرتان آزادی بیشتری بدهید. بگذارید در زندگی شکست را تجربه کنند و مشکلات خود را در زمینه‌هایی به تنهایی حل نمایند. همچنین به او بیاموزید که شهامت صحبت کردن داشته باشد و در صورتی که از چیزی ناراحت شد بتواند آزادانه ناراحتی خود را ابراز کند. بسیاری از مادرها انتظار ندارند که فرزند پسرشان گریه کند در صورتی که این رفتار در هنگام ناراحتی یک موهبت است و آن را نباید از فرزندتان بگیرید. گاهی رفتاری را والدین ناپسند می‌دانند در صورتی که یک ویژگی محسوب می‌شود. به همین دلیل است که همواره به والدین و مخصوصا مادرها توصیه می‌کنیم که آموزش‌های لازم برای رفتار با پسر خود را دریابند.

برای آگاهی بیشتر در زمینه آموزش پدر و مادر کلیک کنید.


کلام آخر
توجه داشته باشید که با توجه به تمامی مواردی که اشاره شد احتمالا شما نیز به اهمیت این مسئله پی برده باشید که نقشتان به عنوان مادر تا چه میزان در آینده و رشد فرزندتان موثر است. در واقع شما به عنوان اولین معلم کودک خود شناخته می‌شوید که مفاهیم و مهارت‌های بسیاری را باید به کودکتان آموزش دهید. بسیاری از مادرها آگاهی درستی از این مسئله ندارند و با عقاید و تفکرات پوچ خود زندگی پسران خود را تباه می‌کنند.

در کنار این مسئله برای آنکه بتوانید به عنوان یک مادر به بهترین نحو با فرزند پسر خود رفتار کنید لازم است تا با یک مشاور در زمینه کودک در ارتباط باشید. مشاور با توجه به تجربه و دانش خود می‌تواند اصول کلی را در اختیارتان قرار دهد و مرحله به مرحله شما را یاری رساند. همچنین در صورتی که با فرزندتان اختلاف و مشکلاتی دارید کمک گرفتن از مشاوره خانواده ضروری است.

برای اطلاع از روند دریافت مشاوره خانواده و مشاوره کودک کلیک کنید.


سوالات متداول درباره رفتار مادر با پسر
- فرزند خیلی لوس شده چون او بچه اول خانواده بود و اصلا نمی توانستم به او نه بگویم یا تنبیهش کنم اکنون او 5 ساله است چه کاری باید انجام دهم؟
متاسفانه هنگامی که خانم‌ها برای اولین بار طعم مادر شدن را می‌چشند احساس می‌کنند که زندگی برای آن‌ها از نو شروع شده و همه جور بهایی به فرزندشان می‌دهند. این رفتار به مرور باعث می‌شود که کودک با کوچکترین اخم و یا تن صدای بالای شما ناراحتی خود را بروز دهد و از شما حرف شنوی نداشته باشد. لازم است که کودک خود را قبل از فرستادن به مدرسه و بدتر شدن شرایط، با کمک گرفتن از یک مشاوره کودک در جهت تربیت صحیح او تلاش کنید.

برای شناخت بیشتر در رابطه با مادر شدن و شروع دوباره زندگی کلیک کنید.


برای دریافت مشاوره در زمینه رفتار مادر با پسر می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق شماره 02122018502 و یا از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

منبع: ارتباط مادر و پسر


[ بازدید : 45 ] [ امتیاز : 0 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به مشاوره روانشناسی است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]