وسواس مو کنی | تشخیص و نحوه درمان وسواس کندن مو

سه شنبه 24 ارديبهشت 1398
21:11
پرهام

اختلال وسواس موکنی یا تریکوتیلومانیا، یک اختلال روانی شمرده می شود که فرد میل افراطی به کندن موی سر، ابرو، مژه و دیگر نقاط بدن خود دارد و نمی تواند در مقابل این رفتار اجباری مقاومت کند. اختلال موکنی، به خصوص در زمان هایی که دچار تنش می شوید، شدت پیدا می کند. از دست دادن بخش قابل توجهی از موها و متوسل شدن به ترفندهایی برای پنهان کردن این موضوع، با پیامدهای اجتماعی منفی همراه است. همچنین به دلیل همزمان شدن این اختلال با وسواس فکری عملی و اختلال بدریخت انگاری بدنی، جنبه های درمانی بسیار حائز اهمیت است. در ادامه مقاله به بررسی بیشتر اختلال موکنی، علائم و نشانه ها، علل و راهکارهای درمانی آن می پردازیم.

برای دریافت مشاوره در زمینه تشخیص و درمان وسواس موکنی (وسواس کندن مو) می توانید با مشاورن مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

منبع : وسواس مو کنی | تشخیص و نحوه درمان وسواس کندن مو



اختلال وسواس موکنی چیست؟

در اختلال وسواس موکنی، فرد تمایل افراطی و اجباری به کندن موهای خود دارد. افرادی که به اختلال موکنی مبتلا هستند، قبل از وسوسه شدن برای موکنی، احساس تنش زیادی را تجربه می کنند. تقریبا در بیشتر موارد، بلافاصله بعد از آن که موکنی انجام شد، فرد احساس آرامش و لذت کسب می کند. در این شرایط ممکن است قسمتی از سر، کم مو و یا حتی طاس شود. با وجود اینکه کندن موهای سر شایع تر است با این حال وسواس موکنی فقط محدود به موی سر نیست؛ بلکه ممکن است ابرو، مژه، موهای بدن مانند موی دست، پا، زیر بغل، بخش شرمگاهی و موهای صورت مانند ریش یا سبیل نیز کنده شوند. اختلال موکنی در زنان شایع تر است و به طور کلی زنان تا ده برابر بیشتر از مردان به این اختلال دچار می شوند.

اختلال وسواس موکنی چه پیامدهایی به همراه دارد؟

اگر به اختلال مو کنی مبتلا باشید، احتمالا برای پنهان کردن قسمت هایی از سر یا بدن که موی آن کنده شده است، همیشه در عذاب هستید. پس روی آوردن به ترفندهایی مانند استفاده از کلاه، روسری، مژه مصنوعی، آرایش های غلیظ و... شایع است. همچنین شخص مبتلا ممکن است موهای کنده شده خود را بخورد، که این مساله باعث اختلالات شدید گوارشی می شود. همزمان بودن این اختلال با وسواس و اختلال بدریخت انگاری و دیگر اختلالات اضطرابی از دیگر مشکلاتی است که باید به آن توجه داشت.

نشانه های وسواس موکنی | وسواس کندن مو

نشانه های اختلال موکنی به شرح زیر است:

  • کندن افراطی و مداوم موهای سر یا نقاط دیگر در بدن
  • تلاش های مکرر برای کاهش یا قطع رفتار موکنی
  • اختلال در زندگی فردی یا اجتماعی به علت موکنی

علل بروز وسواس موکنی چیست؟

اصلی ترین علل ایجاد اختلال موکنی عبارت است از:

1- اختلالات همایند: همزمان شدن اختلال موکنی با اختلالاتی مانند وسواس فکری _ عملی، اختلالات اضطرابی، افسردگی و اختلال استرس پس از سانحه.

2- عوامل ژنتیکی: اختلال موکنی می تواند یک عامل ژنتیکی داشته باشد و برخی از تحقیقات از یک نوع جهش ژنتیکی در این افراد خبر داده است.

3- ناتوانی در مدیریت استرس: افرادی که به این اختلال مبتلا هستند، نمی توانند به درستی هیجانات و استرس خود را مدیریت کنند و راه های نادرستی را برای کنترل استرس در پیش می گیرند، مانند کندن موها.

روش های درمانی وسواس کندن مو

در ابتدا باید علت اصلی اختلال موکنی کشف شود. اگر همانطور که گفته شد اختلالات همایند علت این مساله باشد، باید با مشاوره روانشناسی اختلال اصلی حل و فصل شود. سپس استفاده از روش "وارونه سازی عادت" بیشترین موفقیت را در اثربخشی این اختلال داشته است. به دلیل اینکه مو کندن یک عادت است با این روش سعی می شود تا این عادت جایگزین کار دیگری شود. در واقع به شما یاد داده می شود که به رفتار های تکرار شونده خود، درست لحظاتی قبل از موکنی توجه داشته باشید تا بتوانید رفتار های لذت بخش دیگری مانند آدامس جویدن یا کرم زدن به پوست را جایگزین کنید.

روش های مدیریت استرس نیز در درمان اختلال موکنی بسیار اهمیت دارد. به دلیل اینکه این اختلال معمولا در جواب به استرس های محیطی بروز پیدا می کند، در نتیجه باید با روش های مدیریت استرس فرد را از بروز رفتار های موکنی مصون نگه داشت. در موارد شدید تر می توان از یک دوره دارو درمانی برای درمان این اختلال بهره برد. داروهای ضد افسردگی مخصوصا گروه SSRIs در درمان این اختلال موثر هستند.

برای دریافت مشاوره در زمینه تشخیص و درمان وسواس موکنی (وسواس کندن مو) می توانید با مشاورن مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.


منبع : وسواس مو کنی | تشخیص و نحوه درمان وسواس کندن مو


برچسب ها: وسواس مو کنی ,
[ بازدید : 229 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به مشاوره روانشناسی است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار درمان قطعی خروپف اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]