پس انداز کودکان

سه شنبه 12 اسفند 1399
11:23
پرهام

آموزش پس انداز کردن به کودکان یکی از مهم‌ترین مواردی است که والدین باید به آن توجه داشته باشند چرا که یادگیری پس انداز کردن در کودکی، افراد را برای مدیریت مالی در آینده و تامین رفاه خود و خانواده آماده می‌کند. شکل گیری شخصیت افراد به میزان زیادی به محیط خانواده و تربیت آن‌ها در دوران کودکی بستگی دارد؛ به همین خاطر نحوه‌ آموزش مهارت‌های مالی توسط والدین در دوران کودکی اهمیت بالای دارد و تعیین می‌کند که فرد در آینده شخصیت ولخرج یا اقتصادی دارد. برای اطلاع از نحوه‌ صحیح آموزش مسائل مالی و پس انداز کردن می‌توانید از مشاوره کودک کمک بگیرید. در ادامه برخی از راه‌های آموزش پس انداز کردن به کودکان را ذکر کرده‌ایم.

منبع: پس انداز کودکان

آموزش پس انداز کردن به کودکان یکی از مهم‌ترین مواردی است که والدین باید به آن توجه داشته باشند چرا که یادگیری پس انداز کردن در کودکی، افراد را برای مدیریت مالی در آینده و تامین رفاه خود و خانواده آماده می‌کند. شکل گیری شخصیت افراد به میزان زیادی به محیط خانواده و تربیت آن‌ها در دوران کودکی بستگی دارد؛ به همین خاطر نحوه‌ آموزش مهارت‌های مالی توسط والدین در دوران کودکی اهمیت بالای دارد و تعیین می‌کند که فرد در آینده شخصیت ولخرج یا اقتصادی دارد. برای اطلاع از نحوه‌ صحیح آموزش مسائل مالی و پس انداز کردن می‌توانید از مشاوره کودک کمک بگیرید. در ادامه برخی از راه‌های آموزش پس انداز کردن به کودکان را ذکر کرده‌ایم.

منبع: پس انداز کودکان

از چه سنی پس انداز کردن را به کودکان آموزش دهیم؟
طبق مطالعات انجام شده اغلب کودکان از سنین چهار سالگی به رابطه‌ بین پول و خرید وسائل مورد علاقه‌ خود پی می‌برند. همچنین تا سنین هفت سالگی با اعداد و ارقام و شمارش آن‌ها آشنا می‌شوند؛ کودکان در این سن می‌فهمند که خودشان می‌توانند با جمع کردن پول، وسایل محبوب‌شان را خریداری کنند. به همین دلیل لازم است تا مسائلی همچون آموزش پس انداز کردن، مدیریت مالی و دادن پول تو جیبی به کودکان را از شش الی هفت سالگی برای فرزندان خود آغاز کنید. یادگیری هر چیزی در سنین اولیه کودکی باعث نهادینه شدن آن‌ها در فرد می‌شود و در سبک زندگی‌شان جای می‌گیرد. به همین دلیل آموزش پس انداز کردن به کودکان از اهمیت زیادی برخوردار است چرا که این امکان را به آن‌ها می‌دهد تا در بزرگسالی بتوانند بهتر مسائل مالی را مدیریت کنند و کمتر با مشکلات مالی مواجه شوند.

برای شناخت بیشتر درباره آموزش به کودکان کلیک کنید.


آموزش پس انداز کردن به کودکان | پول توجیبی
برخی از والدین بر این عقیده هستند که اگر خودشان پس انداز کنند، کودکان نیز یاد می‌گیرند. این عقیده تا حدودی درست است چرا که والدین الگوی کودکان خود هستند؛ اما کوشش و خطا مهم ترین عامل در یادگیری است. پول تو جیبی دادن به کودک بهترین راهی است که به واسطه‌ آن می‌تواند پس اندازکردن را تجربه کند و برای پول‌های خود برنامه‌ریزی داشته‌باشد. در این شرایط کودک هر ماه مقداری پول را در اختیار خود دارد که می‌تواند به صورت مستقل آن‌ها را خرج کند و مقداری را پس انداز کند. البته دادن پول تو جیبی به کودکان باید با رعایت نکاتی همراه باشد تا آموزش پس انداز کردن بهتر صورت بگیرد؛ برای اطلاع از این نکات مقاله‌ پول توجیبی دادن به کودکان را مطالعه نمایید.


آموزش مالی برای کودکان | آموزش مدیریت مالی
یکی از مهم ترین اصول پس انداز کردن، آموزش مفاهیم نیاز و خواسته به کودک و تفاوت آن‌ها است. آموزش این موارد به کودکان به نوعی آموزش مدیریت مالی است و باعث می‌شود فرزندتان بتواند عاقلانه تر و بر اساس نیازهای خود تصمیم بگیرد و از خریدهای غیر ضروری اجتناب کند. همچنین این کار باعث می‌شود تا در آینده نیز از ولخرجی کردن پرهیز کند. زمانی که کودک وسیله‌ای غیر ضروری می‌خواهد، از او بپرسید که آیا برای خرید این وسیله برنامه ریزی کرده است؟ و تا چند روز آینده نیز به همین میزان به این وسیله نیاز دارد؟ آیا با خرید این وسیله می‌تواند پول کافی تا آخر ماه داشته باشد و یا مقداری از پول توجیبی خود را پس انداز کند؟


تعریف پس انداز کردن به کودکان | ارزش پس‌انداز کردن
به کودکان آموزش دهید که پس انداز کردن، ارزش و سودی به دنبال دارد. نتیجه و فایده‌ پس انداز کردن را به آن‌ها نشان دهید. زمانی که کودک مبلغی را پس انداز می‌کند، در ماه‌های بعدی مقداری را به عنوان سود به پول تو جیبی او اضافه کنید تا هم به او پاداش دهید و هم کودک متوجه شود که خرج نکردن پول و نگهداری آن چه ارزشی دارد. به او بگویید که در صورت جمع کردن پول‌هایش می‌تواند بعد از مدتی وسیله‌ مورد نظر خود را بخرد.


آموزش پس انداز کردن به کودکان | باز کردن حساب بانکی
برای کودک خود یک حساب بانکی باز کنید. این کار برای کودکان جالب و لذت بخش است و به این طریق برای پس انداز کردن تشویق می‌شوند. همچنین ایجاد یک حساب پس انداز برای کودک حس استقلال و اعتماد به نفس بیشتری به او می‌دهد. حساب بانکی علاوه بر جالب بودن، دارای سیستم سود دهی نیز می‌باشد و به این ترتیب کودک مستقیما ارزش پس انداز را متوجه می‌شود. خواندن مقاله آموزش پدر و مادر کمک می‌کند تا نسبت به کودک خود رفتارهای صحیحی را پیش بگیرید.


آموزش هوش مالی به کودکان | آزاد گذاشتن کودک
به کودک خود اجازه دهید تا لذت خرج کردن را درک کند. در صورتی که کودک پس از مدتی پس انداز، از شما خواست که با پولش چیزی برای خود بخرد، به او اجازه دهید چرا که به این ترتیب متوجه می‌شود تلاش برای جمع کردن پول در نهایت چه لذتی دارد و نتیجه‌ کار خود را می‌بیند. مخالفت با این کار باعث می‌شود که کودک از پس انداز کردن دلسرد شود و احساس کند که پس انداز فایده‌ای برای او ندارد. همچنین این کار ممکن است به تدریج باعث شکل‌گیری صفت خساست در بزرگسالی شود.


آموزش نحوه خرج کردن به کودکان | دادن حق انتخاب به کودک
زمانی که کودک می‌خواهد چیزی خریداری کند، به او حق انتخاب دهید و تصمیم را به عهده خود او بگذارید. مهم نیست که این تصمیم چقدر درست باشد. به کودک خود اجازه‌ اشتباه بدهید! این حق انتخاب باعث می‌شود که کودک با پیامدهای تصمیم خود مواجه شود. البته قبل از خرید کردن اطلاعات لازم را در اختیار او قرار دهید و فواید و عواقب تصمیمش را به او متذکر شوید تا کودک راحت تر تصمیم گیری کند.


آموزش پس انداز کردن به بچه ها | تشویق کودک به پس انداز
همانطور که اشتباه کردن در کودکان باعث می‌شود تا از عواقب کار خود مطلع شوند و رفتار خود را اصلاح کنند، تحسین و تشویق نیز باعث تقویت رفتار درست می‌شود. وقتی که کودک تان با موفقیت پول پس انداز می‌کند او را تحسین کنید و به او بگویید که به این کارش افتخار می‌کنید. همچنین می‌توانید چیزهای کوچکی برای تشویق کودک تهیه کرده و به او جایزه دهید. تشویق کودک یکی از مهم‌ترین اصول فرزند پروری است که باعث ایجاد رابطه‌ عمیق‌تر بین فرزند و والدین می‌شود.

برای اطلاع از انواع روش‌های تشویق کودکان کلیک کنید.


کلام آخر
والدین از زمان تولد کودک خود لازم است که آموزش‌های مختلفی را به او بدهند. یکی از این آموزش‌ها روش‌های صحیح پس انداز کردن پول است که در سنین مختلف باید به روش‌های گوناگون و بر اساس درک کودک از مفاهیم مالی صورت گیرد. پس انداز کردن می‌تواند به یادگیری مسائل پولی کمک کننده باشد. همچنین باعث ‌رشد شخصیت کودک، ایجاد حس استقلال و تقویت حس مسئولیت‌پذیری در فرزندان می‌شود. والدین برای آنکه بتوانند در این راه بهترین تصمیم‌ها و انتخاب‌ها را داشته باشند لازم است که با مشاوره کودک در ارتباط باشند. در این راستا مرکز مشاوره حامی هنر زندگی با داشتن مشاورانی برجسته در زمینه کودک می‌تواند به شما برای دادن آموزش‌های لازم به فرزندتان کمک کننده باشد. این مرکز آماده هرگونه ارائه مشاوره به صورت حضوری و تلفنی می‌باشد.

برای اطلاع بیشتر درباره روند دریافت مشاوره تلفنی کلیک کنید.


سوالات متداول
آیا هنگامی که کودک پولش را پس انداز می‌کند باید به او اجازه خرج کردن پول پس انداز شده را بدهیم؟
بله چراکه متوجه می‌شود تلاش برای جمع کردن پول در نهایت چه لذتی دارد و نتیجه‌ کار خود را می‌بیند. مخالفت با خرج کردن پول باعث می‌شود که کودک از پس انداز کردن دلسرد شود و احساس کند که پس انداز فایده‌ای برای او ندارد.


برای دریافت مشاوره در زمینه آموزش پس انداز کردن به کودکان می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق شماره 02122018502 و یا از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

منبع: پس انداز کودکان


برچسب ها: پس انداز کودکان ,
[ بازدید : 653 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به مشاوره روانشناسی است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار مشاور گروپ لیزر فوتونا بلیط هواپیما تهران بندرعباس اسپیس تجهیزات عقد و عروسی تعمیر کاتالیزور تعمیرات تخصصی آیفون درمان قطعی خروپف اسپیس فریم اجاره اسپیس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]