هورمون کورتیزول | پیامدهای منفی و راه های کاهش هورمون استرس

چهارشنبه 25 ارديبهشت 1398
23:22
پرهام

هورمون کورتیزول یا هورمون استرس به نوعی هورمون هشیارکننده می باشد. این هورمون در شب کاهش می یابد تا بدن در حالت استراحت قرار بگیرد و هنگام صبح افزایش می یابد تا بدن هوشیار شود. اما کورتیزول بیش از حد در بدن سبب بی خوابی، اضطراب، خستگی و سندروم روده تحریک پذیر می شود. بسیاری از افراد به محض احساس استرس، با هر روشی می خواهند آن را کاهش داده و از بین ببرند. در این شرایط شاهد استفاده از روش های ناکارآمدی هستیم که تنها برای مدت کوتاهی اثر مثبت دارند، اما در طولانی مدت نه تنها مفید نیستند بلکه آسیب های بیشتری را به فرد وارد می کنند. خوشبختانه روش ها مختلفی برای کاهش استرس وجود دارد. شما می توانید برای اطلاع از کارکرد کورتیزول، فواید، پیامدهای منفی و راه های کاهش آن در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره در زمینه هورمون کورتیزول می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

منبع : هورمون کورتیزول | پیامدهای منفی و راه های کاهش هورمون استرس



هورمون استرس یا کورتیزول چیست؟

هورمون کورتیزول یکی از هورمون های اصلی بدن است که با ترشح از غدۀ آدرنالین و یا غدد فوق کلیوی سبب استرس در انسان می شود؛ به همین دلیل به کورتیزول، هورمون استرس نیز می گویند.

وقتی با وضعیت مخاطره آمیزی مواجه می شوید هورمون استرس به مقدار زیادی در بدن شما ترشح می شود، در نتیجه استرس بیشتری احساس می کنید. هورمون کورتیزول برای بدن لازم می باشد، اما ترشح بیش از حد و یا نبود آن به بدن تان آسیب خواهد زد.

تاثیرات مثبت هورمون کورتیزول بر بدن

هورمون کورتیزول به میزان طبیعی در بدن سبب افزایش انرژی برای انجام فعالیت ها و توان دفاعی به منظور مقابله با موقعیت های استرس زا می شود. همچنین کورتیزول اگر متعادل باشد، کارکرد حافظه را بهبود می بخشد. این هورمون به حفظ تعادل حیاتی بدن و مقابله با درد نیز کمک می کند. کورتیزول با دیگر غدد بدن نیز در ارتباط است؛ به طوری که با کارکرد درست کورتیزول غده هیپوتالاموس و هیپوفیز نیز به خوبی عمل خواهند کرد.

پیامدهای منفی هورمون استرس بالا در بدن

همانطور که در بالا ذکر شد، عدم وجود هورمون استرس به بدن آسیب می زند، اما ترشح بیش از حد آن نیز برای بدن ضرر دارد. شاید در برخی افراد میزان این هورمون خیلی بیشتر از حد طبیعی نباشد، اما همین عدم تعادل در طولانی مدت برای سلامت آن ها زیان بار خواهد بود. بنابراین اگر به طور دائم علائم استرس را هر چند خفیف احساس می کنید، باید برای اجتناب از پیامدهای منفی زیر به دنبال راهی برای کاهش استرس خود باشید. برخی عوارض بالا بودن هورمون استرس عبارتند از:

_ کاهش کیفیت خواب و مشکلات بی خوابی

_ استرس زیاد در نتیجه احتمال ابتلا به خستگی مزمن در طول روز

_ ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن و خطر ابتلا به بیماری های مختلف

_ اضطراب مداوم، تروما و بدگمانی

_ سیستم گوارشی انسان و به ویژه روده ها بسیار نسبت به استرس حساس هستند؛ بنابراین افزایش ترشح کورتیزول در بدن سبب ابتلا به سندروم روده تحریک پذیر، یبوست، سوزش معده و گرفتگی عضلات گوارشی می شود.

_ افزایش ابتلا به بیماری های قلبی عروقی

راه های کاهش هورمون کورتیزول در بدن

برای اجتناب از پیامدهای منفی هورمون استرس، تنها کافی است از روش های مدیریت استرس و یا درمان اضطراب استفاده کنید. شاید در زمان هایی که تحت فشارید، با انجام رفتارهایی مثل پرخوری، سیگار کشیدن، خوابیدن، حمام کردن و... به یک آرامش نسبی برسید، اما همانطور که خودتان تجربه کرده اید این کارها تنها برای یک مدت کوتاه موثر هستند و بعد از مدتی حجم عظیمی از اضطراب به شما حمله خواهد کرد. مشاوره روانشناسیبه شما کمک می کند تا بتوانید از روش های مفید و موثر در طولانی مدت برای کاهش استرس خود بهره ببرید. در ادامه به برخی از روش هایی که به کاهش استرس افراد کمک می کند، اشاره کرده ایم.

کاهش هورمون کورتیزول با موسیقی آرامش بخش

تقریبا تمام انسانها از گوش دادن به موسیقی لذت می برند. گوش کردن به موسیقی به ویژه قبل از خواب و در موقعیت های استرس زا منجر به افزایش هورمون اندروفین (هورمون شادی) و کنترل کورتیزول در بدن می شود. موسیقی حتی در بهبود خلق و خو بسیار و شادابی شما موثر می باشد. موسیقی های بی کلام باعث آرامش بدن می شوند.

کاهش کورتیزل با خواب کافی

خواب کافی بر عملکرد مغز، کاهش کورتیزول و فعالیت های روزانۀ شما تاثیر بسیار زیادی دارد. خواب کافی و مناسب برای بزرگسالان بین 6 تا 8 ساعت می باشد. توجه داشته باشید که شاید فردی با 6 ساعت خواب، عملکرد خوبی داشته باشد، اما فردی دیگر به 8 ساعت خواب نیاز داشته باشند. پس میزان خواب کافی در بدن هر کس متفاوت می باشد.

خواب مناسب و کافی کورتیزول را به میزان پنجاه درصد در بدن شما کاهش می دهد. بسیاری از پزشکان توصیه می کنند که بهتر است زمان خوابیدن و بیدار شدن هر روزتان یکسان باشد. خواب کافی به بدن کمک می کند تا بدن اضطراب و استرس کمتری را در طول روز تجربه کند. حتی اگر شب به میزان کافی نخوابیدید چرت کوتاهی در بعد ازظهر( 20 دقیقه) می تواند در کاهش کورتیزول موثر باشد.

معاشرت با دیگران برای کاهش هورمون استرس

ارتباط زیادی بین انزوای اجتماعی و افزایش کورتیزول در بدن وجود دارد. معاشرت و خندیدن با دوستان و کسانی که دوست شان دارید، سبب می شود تا احساس شادابی کرده و با انرژی بیشتر به مسائل روزمره تان بپردازید. شما زمان هایی که شاد هستید، مشکلات تان را فراموش می کنید، پس بدن تان فرصتی برای بازیابی تعادل خود پیدا می کند. در نتیجه مقاومت تان در برابر هورمون استرس بیشتر می شود.

یوگا و مراقبه راهی برای کاهش هورمون استرس

انجام ورزش هایی مانند یوگا و مراقبه به طور روزانه به میزان چشمگیر و معناداری سبب کاهش کورتیزول و تنظیم فشار خون می شود. یوگا نوعی تمرین ذهن آگاهی نیز می باشد. ذهن آگاهی برای کاهش استرس نیز به کار می رود. کسانی که دارای این مهارت هستند، می تواند برای حل مشکلات شان با آرامش بیشتری عمل کنند.

ورزش و تحرک روزانه

ورزش و تحرک روزانه روشی فوق العاده موثر در کاهش کورتیزول و استرس است. با ورزش و افزایش ضربان قلب، از آزاد شدن کورتیزول در بدن جلوگیری می شود. ورزش کردن به طور بالقوه صبر، بردباری و اعتماد به نفس شما را افزایش می دهد و باعث می شود به طور موثری با ترس ها و استرس ها مقابله کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه هورمون کورتیزول می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.


منبع : هورمون کورتیزول | پیامدهای منفی و راه های کاهش هورمون استرس


برچسب ها: هورمون کورتیزول ,
[ بازدید : 209 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به مشاوره روانشناسی است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار مشاور گروپ لیزر فوتونا بلیط هواپیما تهران بندرعباس اسپیس تجهیزات عقد و عروسی تعمیر کاتالیزور تعمیرات تخصصی آیفون درمان قطعی خروپف اسپیس فریم اجاره اسپیس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]