تغذیه نوزاد تا شش ماهگی

شنبه 28 ارديبهشت 1398
13:57
پرهام

مادران باید به تغذیه نوزاد تا شش ماهگی اهمیت زیادی دهند. چرا که رشد و نمو کودک در شش ماه اول با حساسیت هایی همراه است. تمام مواد مغذی مورد نیاز کودک برای رشد و حفظ سلامتی از ۰ تا ۶ ماهگی از طریق شیر مادر و یا شیر خشک تامین می شود. مادر ممکن است در این سن کودک، مجبور شود روزانه چندین نوبت به نوزادش شیر بدهد. تغذیه کمکی نیز پیش از 6 ماهگی توصیه نشده و دادن هر ماده غذایی و یا دارویی باید با نظر پزشک اطفال صورت گیرد. در ادامه مطلب به بررسی نوع تغذیه در ۶ ماه اول زندگی، میزان شیردهی و پیامدهای تغذیه تکمیلی زودرس پرداخته ایم.

برای دریافت مشاوره در زمینه تغذیه نوزاد تا شش ماهگی می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

منبع : تغذیه نوزاد تا شش ماهگی



تغذیه نوزاد در 6 ماه اول زندگی

تغذیه نوزاد در یک ماه اول اهمیت بیشتری داشته و برای مادر سخت ترین ماه می باشد. به ویژه اگر وزن نوزاد در هنگام تولد پایین باشد، خطر ضعیف تر شدن نوزاد بیشتر خواهد بود. اما نگران نباشید در صورتی که کودک شیر کافی مصرف کند بعد از حدود دو هفته به وزن طبیعی می رسد. در تغذیه نوزاد تا شش ماهگی انحصارا باید از شیر خشک و یا شیر مادر باشد. برای سهولت بیشتر می توانید از روش های صحیح شیر دهی استفاده نمایید. برای شروع غذاهای کمکی باید صبور باشید، اما از 15 روزگی به بعد می توانید به نوزاد خود مولتی ویتامین نیز بدهید.

در این 6 ماه باید مراقب تغذیه خود نیز باشید. برخی از مواد غذایی که از طریق شیر مادر به کودک منتقل می شود، در او آلرژی ایجاد کرده و باعث بروز نشانه های مشکوکی روی پوست می شوند. اما جای نگرانی نیست این نشانه ها با مشورت و تجویز پزشک کاملا از بین می روند. سعی کنید در این دوره ازغذاهای مفید برای شیردهی استفاده نمایید.

میزان تغذیه نوزاد تا شش ماهگی

معمولا توصیه می شود با توجه به میل کودک و در واقع همان زمان هایی که گرسنه اش شد به او شیر بدهید. تا سن 6 ماهگی کودک باید روزانه 8 تا 12 وعده شیر مصرف کند تا مواد لازم برای رشد اندام ها تامین شوند. از تغذیه نوزاد به صورت حجیم در طی دو سه وعده در روز خودداری کنید. برای رشد بهتر لازم است هر دو الی سه ساعت به نوزاد خود شیر بدهید. این کار به حفظ سلامت نوزاد کمک می کند.

آیا تغذیه نوزاد تا شش ماهگی فقط باید با شیر باشد؟

بسیاری از مادران وقتی که در ماه های اول سیر کاهش وزن و یا ضعف نوزاد را می بینند، تصور می کنند که دادن غذاهای کمکیمثل حریره بادام، سوپ و فرنی ایرادی ندارد. اما باید بدانید که شیر مادر به تنهایی تامین کنندۀ تمام نیازهای تغذیه ای و رشد کودک است. کودک در این سن حتی به آب هم نیاز ندارد. به دلیل کامل نشدن سیستم گوارش کودک تا قبل از 6 ماهگی استفاده از غذاهای کمکی به هیچ وجه توصیه نمی شود؛ مگر اینکه پزشک با توجه به شرایط کودک مصرف یکسری غذاها را برای او مجاز بداند.

پیامدهای منفی تغذیه زودرس کودک با غذاهای کمکی

همان طور که گفتیم دستگاه گوارشی کودک تا قبل از 6 ماهگی به طور کامل رشد نکرده است. تغذیه زودهنگام کودک با غذاهای کمکی احتمال بروز حساسیت در کودک را افزایش می دهد. اگر تا قبل از 6 ماهگی به کودک خود غذای کمکی بدهید، ممکن است با کوچکترين آلودگي به علت عدم رعايت بهداشت به عفونت هایی مقل اسهال مبتلا شود و یا رشد او متوقف گردد.

از طرفی شروع پیش از موعد تغذيه تکميلی سبب می شود که کودک مدت زمان کمتری پستان مادر را بمکد. به این صورت شیر مادر کاهش یافته و یا خشک می شود. علاوه بر این غذای کمکی نمی تواند به قدر کافی مواد مغذی ای که توسط شیر مادر تامین می شود را در اختیار کودک قرار دهد، برای اطلاع از فوائد شیر مادر کلیک کنید.

علائم نشان دهنده تغذیه ناکافی نوزاد

1- وزن نوزاد بعد از تولد به طور طبیعی کاهش می یابد. اما اگر وزن او تا یک هفته بعد نیز افزایش نیافت و یا در دوره هایی دچار کاهش شد به معنای تغذیه ناکافی است.

2- ادرار و مدفوع کودک کم و تیره باشد.

3- نق زدن و بی حالی طولانی مدت نوزاد

4- دهان و یا چشم کودک دچار خشکی شود

5- زمانی که نوزاد به سختی از سینۀ مادر جدا شود

6- اگر در سینه خود احساس سفتی و درد داشته باشید نشان از این است که کودک به اندازه کافی شیر نخورده و مقدار زیادی شیر در سینۀ شما باقی مانده است

برای دریافت مشاوره در زمینه تغذیه نوزاد تا شش ماهگی می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.


منبع : تغذیه نوزاد تا شش ماهگی


[ بازدید : 198 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به مشاوره روانشناسی است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار مشاور گروپ لیزر فوتونا بلیط هواپیما تهران بندرعباس اسپیس تجهیزات عقد و عروسی تعمیر کاتالیزور تعمیرات تخصصی آیفون درمان قطعی خروپف اسپیس فریم اجاره اسپیس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]