درمان شناختی رفتاری CBT چیست؟

جمعه 3 خرداد 1398
23:43
پرهام

درمان شناختی رفتاری رایجترین رویکرد کنونی در درمان اختلالات روانیاست. این درمان با هدف قرار دادن افکار فرد در طول جسات درمانی و تغییر دادن آن ها منجر به بهبود هیجانات و رفتارهای ناخوشایند در او خواهد شد. روان درمانگران شناختی رفتاری از این روش برای درمان بسیاری از اختلال ها و مشکلات روحی روانی نظیر افسردگی، انواع اضطراب، ترس ها، اعتیاد و... استفاده می کنند. ممکن است شما بخواهید قبل از مراجعه به درمانگر برای حل مشکل خود، از انواع روش های درمانی آگاهی داشته باشید و با این آگاهی به سراغ درمانگری بروید که در درمان مورد نیاز شما تخصص کافی داشته باشد. در ادامۀ این مقاله در مورد درمان شناختی رفتاری توضیحات بیشتری ارائه خواهیم داد.

برای دریافت مشاوره در زمینه یافتن بهترین درمان می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

منبع : درمان شناختی رفتاری CBT چیست؟



درمان شناختی رفتاری چه کاری انجام می دهد؟

درمان شناختی رفتاری CBT بر این فرض استوار شده است که افکار، احساسات و رفتار انسان همگی با یکدیگر در ارتباط هستند، اما افکار در مرکز تمامی این هاست. در واقع رویکردهای شناختی رفتاری عامل اصلی همه مشکلات را افکار منفی می دانند. زیرا وقتی این افکار در ذهن جریان پیدا می کنند، چرخه ای معیوب ایجاد می کنند. به این صورت که در ابتدا افکار منفی منجر به احساسات و رفتارهای مخربی می شود، سپس این احساسات و رفتارها افکار منفی بیشتری ایجاد می کنند و این چرخه به همین صورت ادامه می یابد و خود را تقویت می کند.

CBT با کمک به اصلاح این افکار این چرخه را در هم می شکند و منجر به بهبودی فرد می شود. برخلاف بسیاری از روش های درمانی، این درمان بر مشکلات فرد در زمان حال تمرکز می کند و زمانی به مسائل گذشته می پردازد که عملکرد فعلی فرد را تحت تاثیر قرار داده باشند.

درمان شناختی رفتاری در چه مواردی به کار گرفته می شود؟

پزوهش های بسیاری که در زمینه CBT انجام شده به ما نشان می دهد که این روش در بهبود طیف وسیعی از اختلالات روانی اثرگذار است. علاوه بر افسردگی و اضطراب که بیشترین بهره را از CBT می برند، این درمان برای بسیاری از اختلالات اولین درمان انتخابی می باشد که عبارتند از:

- اختلال وسواس فکری- عملی (OCD)

- اختلال پانیک

- اختلال استرس پس از سانحه

- انواع فوبیا

- اختلالات خوردن شامل بی اشتهایی و پرخوری عصبی

- اختلالات خواب نظیر بی خوابی

- اختلالات مربوط به مصرف مواد و الکل

علاوه بر اختلالات روانی CBT می تواند در بهبود برخی از مشکلات سلامتی که به صورت مزمن فرد را درگیر می کند تاثیر گذار باشد. مشکلاتی چون سندروم روده تحریک پذیر(IBS) و سندروم خستگی مزمن (CFS) نیز با CBT قابل رفع هستند. علاوه بر اینکه این درمان در بهبود علائم جسمانی این اختلالات موثر است، به فرد کمک می کند تا بتواند راحت تر با علائم ناشی از این بیماری ها کنار بیاید.

در جریان CBT چه اتفاق هایی می افتد؟

هنگامی که به شما درمان شناختی رفتاری توصیه می شود. شما باید با یک روان درمانگر متخصص در این حیطه، به صورت هفتگی یا هر دو هفته یک بار برای رفع مشکل خود ملاقات کنید. تعداد جلسات در این درمان از 5 تا 20 جلسه متغیر است و هر جلسه چیزی بین نیم ساعت تا یک ساعت به طول می انجامد. در جریان جلسات درمانی روان درمانگر به شما کمک خواهد کرد تا مشکلات اصلی خود را به مشکلات کوچک تری تقسیم کنید. مثلا مشخص کنید که دقیقا چه مشکلاتی در سطح فکر، هیجانات و رفتارهای خود دارید.

همچنین درمانگر به شما کمک خواهد کرد سه حوزۀ فکر، هیجان و رفتار را به دقت بررسی کنید و از تاثیرات آن ها بریکدیگر آگاه شوید و بدانید که چطور این ها می توانند به شما آسیب بزنند و به صورت متعارض با واقعیت عمل کنند. پس از این با آموزش و تمرین، با مهارت هایی برای تغییر این سطوح آشنا خواهید شد. هدف اصلی در این درمان این است که شما بتوانید مهارت هایی را که در طول درمان یاد می گیرید در خارج از جلسات و در زندگی روزمرۀ خود نیز به کار ببرید. به همین منظور است که درمانگران پس از هر جلسه یکسری تکالیف خانگی را به شما ارائه می دهند تا بتوانید این مهارت ها را در شرایط گوناگون تمرین کنید و در نهایت بدون کمک درمانگر نیز قادر به حل مشکلات خود باشید.

برای دریافت مشاوره در زمینه یافتن بهترین درمان می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.


منبع : درمان شناختی رفتاری CBT چیست؟


[ بازدید : 194 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به مشاوره روانشناسی است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار مشاور گروپ لیزر فوتونا بلیط هواپیما تهران بندرعباس اسپیس تجهیزات عقد و عروسی تعمیر کاتالیزور تعمیرات تخصصی آیفون درمان قطعی خروپف اسپیس فریم اجاره اسپیس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]