آنچه لازم است راجع به ماپروتیلین بدانیم | عوارض ماپروتیلین

شنبه 4 خرداد 1398
23:09
پرهام

ماپروتیلین با نام تجاری لودیومیل، یکی از داروهای ضد افسردگی که خاصیت ضد اضطرابی نیز دارد. همچنین برای از بین بردن دردهای مزمن عصبی نیز استفاده می شود. این دارو بر سیستم اعصاب مرکزی اثر گذاشته و مهارکننده باز جذب سروتونین و نوراپی نفرین است. ماپروتیلین دارویی خوراکی می باشد که زمان شروع اثر آن 2 تا 3 هفته پس از مصرف است. در ادامه این مقاله به بررسی داروی ماپروتیلین، عوارض و تداخلات دارویی آن می پردازیم. مشاوره افسردگی بستری ایمن فراهم می کند تا بدون نگرانی بابت عوارض منفی و تداخلاتداروهای ضد اضطراب و ضد افسردگی، به سازگاری اجتماعی و بهزیستی روانی دست یابید.

برای دریافت مشاوره در زمینه داروی ماپروتیلین و درمان افسردگی می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

منبع : آنچه لازم است راجع به ماپروتیلین بدانیم | عوارض ماپروتیلین



مکانیسم اثر ماپروتیلین

لودیومیل، جز داروهای ضد افسردگی چهار حلقه ای است که از طریق مهار بازجذب سروتونین و نوراپی نفرین اثر خود را ایفا می کند. در نتیجه میزان این انتقال دهنده های عصبی در مغز افزایش پیدا می کند. این دارو در درمان افسردگی و اضطراب همراه با افسردگی به کار برده می شود.

موارد منع مصرف ماپروتیلین

ماپروتیلین، برای کودکان و افراد زیر 18 سال، همچنین سالخوردگان یا افراد بالای 60 سال و ناتوان استفاده نمی شود. همچنین مصرف این دارو برای افرادی که دارای بیماری صرع بوده و دچار حملات تشنجی می شوند مناسب نیست. در مواردی که بیمار سابقه انفارکتوس میوکارد نیز داشته است، ماپروتیلین مصرف نمی شود.

عوارض جانبی لودیومیل

از عوارض جانبی ماپروتیلین می توان به خشکی دهان، خواب آلودگی، آشفتگی و تحریک پذیری در افراد و بروز رفتار نمایشی اشاره کرد. همچنین تاری دید و افزایش فشار داخل چشم، یبوست، تهوع و اشکال در دفع ادرار نیز ممکن است رخ دهد. مصرف ماپروتیلین در بیماران قلبی_عروقی ممکن است باعث افزایش ضربان قلب، سنکوب، آریتمی و تعرق نیز شود. از دیگر عوارض مصرف این دارو می توان به لرزش دست، اختلالات رفتاری در کودکان و توهم زایی در سالمندان اشاره داشت. افزایش اشتها، تغییر وزن، در مواردی کاهش سدیم خون و اختلال در عملکرد کبد نیز مشاهده شده است.

تداخلات دارویی ماپروتیلین

مواردی که نباید همزمان با مصرف ماپروتیلین انجام داد به شرح زیر است:

1- مصرف داروهای ضد آریتمی با ماپروتیلین باعث بروز آریتمی می شود.

2- ریفامپین که موجب کاهش اثر لودیومیل می شود.

3- در صورت استفاده با دارو های ضد افسردگی مهار کننده مونو آمین اکسیداز، تحریک سیستم اعصاب مرکزی و افزایش فشار خون رخ می دهد.

4- بهتر است این دارو همراه با آنتی هیستامینها و دارو های ضد جنون فنوتیازین مصرف نشود.

5- همچنین دارو های ضد بارداری خوراکی اثر ضدافسردگی این دارو را کاهش می دهند و سالمیتیدین باعث افزایش اثر ضد افسردگی لودیومیل می شوند.

هشدارهای استفاده از داروی لودیومیل

مصرف داروی لودیومیل، در افراد مبتلا به آسم، الکلیسم حاد، اختلالات دفع ادرار، اختلالات دو قطبی، بیماران قلبی عروقی، پرکاری تیروئید، سابقه انفارکتوس میوکارد، اختلالات خون و کبد؛ هچنین بیماران اسکیزوفرنی و افرادی که سابقه افزایش فشار چشم دارند، باید حتما با مشورت پزشک و با احتیاط فراوان باشد.

توصیه هایی در مورد مصرف ماپروتیلین

دوره مصرف و درمان با ماپروتیلین باید کامل شود تا اثربخشی بهتری در کاهش افسردگی داشته باشد. دارو به تدریج و تحت نظر پزشک معالج قطع می شود. ممکن است 2 تا 3 هفته برای حصول اثر درمانی آن زمان لازم باشد. در صورت فراموش کردن یک نوبت استفاده از دارو، به هیچ عنوان آن را دو برابر مصرف نکنید. از مصرف فرآورده ها حاوی الکل و دارو های مضعف سیستم اعصاب مرکزی با این دارو خودداری کنید. از آنجایی که مصرف این دارو ممکن است باعث بروز سرگیجه شود، هنگام رانندگی و کار کردن با ماشین آلاتی که نیاز به هوشیاری کامل دارند، بسیار احتیاط کنید. در صورت انجام درمان های اورژانسی و اضطراری یا هر گونه عمل جراحی و خصوصا جراحی دندان، حتما پزشک معالج خود را از مصرف دارو مطلع سازید.

برای دریافت مشاوره در زمینه داروی ماپروتیلین و درمان افسردگی می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.


منبع : آنچه لازم است راجع به ماپروتیلین بدانیم | عوارض ماپروتیلین


[ بازدید : 183 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به مشاوره روانشناسی است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]