غذاهای مناسب برای افسردگی

شنبه 4 خرداد 1398
23:18
پرهام

غذاهای مناسب برای افسردگی را می شناسید؟ افسردگی یکی از اختلالات شایع و فراوانی است که اکثر افراد حداقل برای یک بار آن را در زندگی خود تجربه کرده اند. زمانی که احساس افسردگی، غم و خستگی میکنید، بیشتر به خوردن غذاهای مضر و شیرینی جات تمایل پیدا می کنید. برخی حتی ممکن است به مصرف مواد اعتیاد آور روی آورند تا با خوردن آنها بتوانند برای مدت کوتاهی حال خود را بهبود بخشند. مسلما خوردن این غذاها جز ضرر و زیان منفعت دیگری برای بدن نخواهند داشت. این درحالی است که شما میتوانید با خوردن غذاها و خوراکی های مفید، به بهبود سلامت روحی یا روانی خود کمک کنید. همچنین با استفاده از خدمات مشاوره افسردگی می توانید به جای مصرف داروهای ضد افسردگی با عوارض جانبی فراوان، از دیگر روش های درمان افسردگی بهره بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه تشخیص و مقابله با افسردگی اساسی می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.



منبع : غذاهای مناسب برای افسردگی


کمبود چه مواد غذایی باعث بروز افسردگی می شود؟

کمبود برخی مواد مغذی در بدن مانند روی، آهن، منیزیم و ویتامین ها باعث بروز علائم افسردگی می شود. در ادامه به برخی از تاثیرات آن ها اشاره می کنیم:

عوارض کاهش روی: کاهش اشتها، ایجاد احساس خستگی و افسردگی

عوارض کمبود ویتامین c: ایجاد خستگی، افزایش افسردگی و رفتارهای عصبی

عوارض کاهش ویتامین B12: بروز جنون، هذیان گویی و آسیب های روحی یا روانی

عوارض کمبود ویتامین B1: بداخلاقی، کاهش قدرت تمرکز و حافظه، اضطراب و افسردگی

عوارض کاهش ویتامین B6: بروز جنون و افسردگی

عوارض کاهش ویتامین B3: بروز اضطراب و آشفتگی های روانی

عوارض کمبود ویتامین B5: ایجاد جنون، افسردگی، بیخوابی و خستگی شدید

عوارض کمبود اسید فولیک: گیجی، پریشانی، اختلالات هیجانی و افسردگی

غذاهای مناسب برای افسردگی

از آنجایی که منیزیم باعث تولید ماده شیمیایی سروتونین در مغز می شود، در سلامت روحی تان و افزایش انرژی بدن نقش به سزایی دارد. می توان با مصرف مواد غذایی حاوی منیزیم مانند بادام، پسته، آووکادو، اسفناج، تخمه کدو یا آفتابگردان، سویا، ماهی قزل آلا، صدف خوراکی و حبوباتی مانند گندم، جو و لوبیا نیاز بدن به این ماده را تامین کرد. خوردن موز که سرشاز از منیزیم و پتاسیم است به همراه کره بادام زمینی در زمان افسردگی میتواند جایگزین بسیار خوبی برای بیسکوئیت و شیرینی جات باشد. در ادامه به برخی گروه های غذایی مناسب در درمان افسردگی اشاره می کنیم:

1- کربوهیدراتها: استفاده از کربوهیدراتها مانند شیرینی ها باعث تولید سروتونین می شوند ولی بهتر آن است که بجای خوردن شیرینی جات مضر و پر کالری؛ از نشاسته، انواع حبوبات و سبزی ها مانند سیب زمینی شیرین و لوبیا که حاوی قندهای ساده هستند استفاده شود. ترکیب کربوهیدراتها به همراه پروتئین مانند یک فنجان سرشیر نیز می تواند باعث کاهش افسردگی شود.

2- چربی ها: از آنجایی که مقدار مناسبی از چربی برای بدن تمامی افراد و حفظ مایع غشای سلولی برای سلامت مغز حائز اهمیت است، می توان از چربی های مفید مانند روغن های گیاهی مثل روغن زیتون و خوراکی هایی مانند آووکادو و انواع دانه های گیاهی استفاده کرد.

3- امگا3: امگا3 (اسید چرب اشباع نشده) که به مقدار فراوان در ماهی آزاد،قزل الا، ماهی ساردین، گردو، گیاه شاهدانه و دانه های گیاهی یافت می شود، یکی از بهترین مواد برای کاهش افسردگی و فشارهای روحی و روانی افراد می باشد. همچنین، این اسیدهای چرب ضروری باعث کاهش علائم اضطراب، اختلالات خواب و ناراحتی عمیق افراد می شود.

توصیه های پیشنهادی برای استفاده از یک رژیم غذایی مناسب برای افسردگی

برنامه غذایی شما باید کامل و شامل چربی، کربوهیدرات، پروتئین و مایعات کافی باشد. لازم نیست هیچ کدام از سه وعده غذایی را حذف کنید. استفاده از وعده های سبک و خوراکی های فیبردار مانند میوه ها و سبزیجات بیشتر در سلامت روان موثر است. مصرف کافیین بیش از حد باعث تحریک سیستم عصبی مرکزی شده و باعث بروز افسردگی و آشفتگی ذهنی در فرد می شود. مصرف بعضی از داروها مانند آنتی بیوتیکها، باربیتورات ها، آمفتامین ها، مسکن ها، داروهای قلبی و فشارخون ، داروهای ضد بارداری نیز می توانند باعث بروز افسردگی و افسردگی خویی در افراد بشوند. سیگار و الکل نیز از مواردی هستند که ظاهرا باعث آرامش و تمدد اعصاب می شوند ولی به اعصاب آسیب رسانده و برای بدن کاملا مضر می باشند.

برای دریافت مشاوره در زمینه تشخیص و مقابله با افسردگی اساسی می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.


منبع : غذاهای مناسب برای افسردگی


[ بازدید : 183 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به مشاوره روانشناسی است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار مشاور گروپ لیزر فوتونا بلیط هواپیما تهران بندرعباس اسپیس تجهیزات عقد و عروسی تعمیر کاتالیزور تعمیرات تخصصی آیفون درمان قطعی خروپف اسپیس فریم اجاره اسپیس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]