کم کاری تیروئید | علائم، علل و درمان هیپوتیروئید

سه شنبه 7 خرداد 1398
23:31
پرهام

در صورتی که غده تیروئید نتواند به میزان کافی هورمون تولید کند، کم کاری تیروئید به وجود می آید. غده تیروئید در جلوی قسمت پایینی گردن قرار دارد و هورمون هایی که از آن ترشح می شود بر قسمت های متعددی در بدن تاثیر می گذارند. کم کاری در زنان بسیار شایع تر از مردان است. ضعف و خستگی و افزایش وزن از شایع ترین نشانه هایهیپو تیروئیدی می باشد. هیپو تیروئیدی در اثر عوامل متعددی مثل بیماری های خود ایمنی و کمبود ید در بدن به وجود می آید که پس از تشخیص علت اولیه قابل درمان می باشد. در ادامه مقاله به بررسی کامل بیماری کم کاری تیروئید می پردازیم.

برای دریافت مشاوره در زمینه کاهش تاثیرات مشکلات جسمانی بر روان می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

منبع : کم کاری تیروئید | علائم، علل و درمان هیپوتیروئید



کم کاری تیروئید

کم کاری تیروئید یا هیپو تیروئیدی یکی از شایع ترین بیماری های مربوط به غدد درون ریز است. غده تیروئید هورمون هایی تولید می کند که وظیفه تولید گرما، مصرف انرژی و تسهیل رشد در بدن را به عهده دارند.هیپو تیروئیدی وقتی به وجود می آید که غدده تیروئید نتواند به اندازه نیاز بدن هورمون تولید کند.

دلایل کم کاری تیروئید

اولین قدم برای درمان هیپو تیروئیدی، تشخیص علت آن است. برخی از دلایل اصلی کم کاری تیروئید به شرح زیر می باشد:

تیروئیدیت هاشیموتو

هاشیموتو یک بیماری خود ایمنی است که در اثر آن غده تیروئید دچار التهاب می شود. در این بیماری دستگاه ایمنی به جای حمله به عوامل خارجی، به غده تیروئید حمله می کند و آن را تخریب می کند. التهاب تیروئید در اثر عفونت ویروسی نیز به وجود می آید.

پرتودرمانی

برای درمان برخی از سرطان ها مثل لنفوم از پرتودرمانی رادیواکتیو، در ناحیه گردن استفاده می شود. پرتودرمانی ممکن است باعث آسیب غده تیروئید شود و در نتیجه تولید هورمون با مشکل مواجه می شود.

پرکاری تیروئید

برای درمان پرکاری تیروئید، باید از درمان ید رادیواکتیو استفاده شود. در اثر این درمان برخی از سلول های غده تیروئید تخریب می شوند و ممکن است منجر به هیپو تیروئیدی بشود.

مصرف برخی داروها

برخی از داروها بر عملکرد غده تیروئید اثر می گذارند و باعث می شوند که تولید هورمون دچار اختلال شود. از جمله این داروها می توان به آمیودارون، لیتیوم، اینترفرون آلفا و اینترلوکین-2 اشاره کرد.

کمبود ید

غده تیروئید برای تولید هورمون نیاز به ید دارد. ید لازم بدن باید از طریق غذا تامین شود. نمک، یکی از اصلی ترین منابع ید می باشد. افرادی که ید کافی مصرف نمی کنند دچار کم کاری تیروئید می شوند.

بارداری

در برخی مواقع زنان پس از زایمان دچار هیپو تیروئیدی می شوند که به آن تیروئیدیت پس از زایمان می گویند. زنانی که دچار این مشکل می شوند ابتدا با افزایش بسیار زیاد هورمون های تیروئیدی رو به رو می شوند، سپس با کاهش شدید هورمون ها مواجه می شوند. در اکثر مواقع این مشکل حل شده و غده تیروئید به عملکرد نرمال خود برمی گردد.

علائم کم کاری تیروئید

توجه به علائم اولیه هیپو تیروئیدی بسیار مهم است. چرا که باعث تشخیص به موقع و درمان راحت تر می شود. با از علائم آن می توانید به موقع برای درمان اقدام نمایید، برخی از علایم هیپو تیروئیدی عبارت اند از:

_ بزرگ شدن غدده تیروئید

_ خستگی

_ افزایش وزن

_ عدم تحمل سرما

_ موهای خشک و شکننده

_ اختلالات حافظه

_ تحریک پذیری و زودرنجی

_ افسردگی

_ افزایش کلسترول خون

_ کند بودن ضربان قلب

_ یبوست

_ درد مفاصل و عضلات

_ تغییر در چرخه عادت ماهیانه

چه کسانی بیشتر در معرض مبتلا شدن به کم کاری تیروئید هستند؟

برخی از افراد نسبت به دیگران بیشتر در معرض کم کاری تیروئید قرار دارند. به طور کلی زنان سه برابر مردان مبتلا به این بیماری می شوند. دیگر عوامل تاثیرگذار در هیپو تیروئیدی به شرح زیر می باشد:

_ بالا رفتن سن

_ نژاد سفید پوست و آسیایی

_ اختلالات خود ایمنی مانند ام اس

_ اختلال دو قطبی (به دلیل مصرف قرص لیتیوم)

کم کاری مادرزادی تیروئید در نوزادان

هیپو تیروئیدی در نوزادان می تواند باعث عقب ماندگی ذهنی شود که متاسفانه در این حالت شانس بهبود از بین می رود. امروزه برای پیشگیری و درمان کم کاری تیروئید در نوزادان در روزهای اول تولد آزمایشاتی انجام می شود تا کم کاری تیروئید را تشخیص دهند. در صورتی که هیپو تیروئیدی تشخیص داده نشود ممکن است عوارض جدی با خود به همراه داشته باشد. این عوارض جانبی عبارت اند از:

_ عقب ماندگی ذهنی

_ بیماری های مغزی و عصبی

_ ناشنوایی و لالی

_ کوتاه قد

درمان کم کاری تیروئید

پس از انجام آزمایش خون و تشخیص هیپو تیروئیدی، پزشک هورمون مصنوعی T4 تجویز می کند (این هورمون به صورت قرص می باشد). سپس با انجام آزمایش های مرتب خون، دوز مصرفی هورمون تغییر می کند. توجه داشته باشید که برخی از بیماری ها و داروها با هورمون T4 تداخل دارند. پس در صورت مصرف هرگونه دارو و داشتن بیماری، پزشک را در جریان قرار دهید.

در صورتی که هیپو تیروئیدی درمان نشود ممکن است به بروز مشکلاتی مثل چاقی، مشکلات قلبی، درد مفاصل و ناباروری منجر شود. همچنینکم کاری تیروئید در زنان باردار باید به سرعت درمان شود چرا که باعث بروز مشکلات جدی برای نوزاد می شود.

برای دریافت مشاوره در زمینه کاهش تاثیرات مشکلات جسمانی بر روان می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.


منبع : کم کاری تیروئید | علائم، علل و درمان هیپوتیروئید


برچسب ها: کم کاری تیروئید ,
[ بازدید : 176 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به مشاوره روانشناسی است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]