وسواس پوست کنی | تشخیص و نحوه درمان

يکشنبه 10 آذر 1398
22:59
پرهام

وسواس پوست کنی یا دراماتولومانیا یعنی میل افراطی به کندن پوست در نواحی مختلف بدن. افراد مبتلا به این اختلال نمی‌توانند در مقابل وسوسه کندن پوست خود مقاومت کنند و این مسئله می‌تواند برای آن‌ها مشکلات جدی ایجاد کند. با این حال بسیاری آن را یک اختلال جدی قلمداد نمی‌کنند، افراد دارای این اختلال ممکن است آگاهی کافی درباره‌ی آن نداشته باشند و یا شرم داشته باشند آن را با کسی مطرح کنند. در ادامه مقاله به توضیح بیشتر اختلال پوست کنی، علائم و نشانه‌های آن، علل و راهکار‌های درمانی می‌پردازیم. برای اطلاع از دیگر انواع وسواس کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه تشخیص و درمان وسواس می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

منبع: وسواس پوست کنی | تشخیص و نحوه درمان



وسواس پوست کنی | وسواس کندن پوست

وسواس پوست کنی یکی از انواع اختلالات اضطرابی‌ست که به تازگی در راهنمای تشخیصی آماری بیماری‌های روانی (DSM) به صورت یک اختلال مجزا شناخته شده‌است و در آن فرد به صورت اجباری و افراطی میل به کندن پوست خود، همچنین جوش، جای زخم و... را دارد. برای اطلاع بیشتر در زمینه اختلالات اضطرابی کلیک کنید.

افرادی که به این اختلال دچار هستند معمولا با ناخن خود و یا با استفاده از ابزاری مانند موچین و سوزن یا اعمالی مانند گاز گرفتن، اقدام به کندن پوست نقاط مختلف بدن خود می‌کنند و ممکن است ساعت‌ها مشغول کندن پوست خود باشند. کندن پوست ممکن است تا جایی پیش رود که منجر به آسیب جدی و خونریزی شود.

نشانه‌های وسواس پوست کنی

نشانه‌های وسواس در هر کدام از انواع آن دارای تشابهاتی است، اما اختصاصا علائم و نشانه‌های اختلال پوست کنی بر اساس راهنمای تشخیصی و آماری بیماری‌های روانی (DSM) به شرح زیر هست. همچنین برای اطلاع بیشتر در زمینه نشانه های وسواس کلیک کنید.

_ وجود دوره‌های پوست کنی که به آسیب رسانی به بافت پوست منجر می‌شود.

تلاش برای ترک پوست کنی و انجام اقداماتی در جهت آن.

به وجود آمدن مشکلاتی در زمینه فردی و اجتماعی در زندگی فرد مبتلا به واسطه اختلال پوست کنی.

اختلال پوست کنی به دلیل بیماری‌های جسمانی (مانند بیماری‌های پوستی)، بیماری‌های روانی (مانند اسکیزوفرنی و اختلال بادی دیسمورفیک) ایجاد نشده باشد.

افرادی که به اختلال وسواس پوست کنی دچار هستند قبل از وسوسه شدن برای پوست کنی و قبل از اینکه بخواهند به پوست کنی اقدام کنند، احساس تنش زیادی را تجربه می‌کنند. تقریبا بلافاصله بعد از آن که پوست کنی انجام شد، فرد احساس آرامش، لذت و یا ارضا می‌کند. این علائم و نشانه‌ها بهتر است توسط متخصص بررسی و تشخیص داده شوند، به همین جهت می‌توانید برای تشخیص و انتخاب بهترین نوع درمان از مشاوره وسواس کمک بگیرید.

علل ابتلا به وسواس پوست کنی

- اختلالات همایند: بعضی از اختلالات مانند وسواس فکری عملی (OCD)، افسردگی و اضطراب می‌توانند علت زیر بنایی اختلال وسواس پوست کنی باشد. برای اطلاعات بیشتر پیشنهاد می‌کنیم به مقاله وسواس فکری عملی و افسردگی مراجعه کنید.

- نظریه روانکاوی: این نظریه معتقد است که فردِ مبتلا به اختلال پوست کنی، خشم زیادی از وقایع و روابط خود دارد و این خشم را در رفتار‌های پوست کنی نشان می‌دهند.

- ناتوانی در مدیریت استرس: افرادی که به این اختلال مبتلا هستند نمی‌توانند به درستی هیجانات و استرس خود را مدیریت کنند و راه‌های نادرستی را برای کنترل استرس در پیش می‌گیرند، مانند کندن پوست.

- افزایش دوپامین: تحقیقات نشان داده است که موادی که سبب افزایش دوپامین در مغز می‌شوند مانند شیشه و کوکائین، می‌توانند باعث شوند که فرد حس کند چیزی روی پوستش راه می‌رود و با رفتار‌های پوست کنی می‌خواهند این حس را از بین ببرند. برای آگاهی در مورد پیامدهای اعتیاد به شیشه کلیک کنید.

درمان وسواس کندن پوست

_برای درمان وسواس در ابتدا باید علت اصلی کشف شود. اگر همانطور که گفته شد اختلالات همایند علت این مسئله باشد باید با مشاوره روانشناسی اختلال اصلی حل و فصل شود تا درمان وسواس به خوبی صورت بگیرد. برای اطلاع از انواع روش‌های درمان وسواس کلیک کنید.

_یکی از روش‌هایی که برای درمان مورد استفاده قرار می‌گیرد، «وارونه سازی عادت" است. به دلیل اینکه پوست کندن یک عادت است سعی می‌شود تا آن را با کار دیگری جایگزین کرد.

درمان وسواس پوست کنی با کاهش استرس

_روش‌های مدیریت استرس در درمان این اختلال بسیار اهمیت دارد. به دلیل اینکه این اختلال معمولا در جواب به استرس‌های محیطی بروز پیدا می‌کند، در نتیجه باید با روش‌های مدیریت و درمان استرس فرد را از بروز رفتار‌های پوست کنی مصون نگه داشت. برای اطلاع از روش سریع درمان استرس کلیک کنید.

_ ممکن است کاهش استرس با وجود مشغله‌های بسیار و تنش‌های روانی کار سختی به نظر برسد به همین دلیل لازم است به مشاوره کنترل استرس مراجعه کنید.

درمان وسواس‌های شدید

_ در موارد شدیدتر می‌توان از یک دوره دارودرمانی برای درمان این اختلال بهره برد. داروهای ضد افسردگی مخصوصا گروه SSRIs در درمان این اختلال موثرهستند. برای اطلاع از ضد افسردگی های سه حلقه ای کلیک کنید.

_همچنین درمان شناختی رفتاری و روانکاوی نیز می‌تواند برای درمان این اختلال مورد استفاده قرار گیرد که از مؤثرترین درمان‌ها محسوب می‌شوند و اثرات دائمی دارند. چنین روش‌هایی باید با نظارت مشاور متخصص صورت بگیرد.

سؤلات متداول

علت کندن پوست انگشتان دست چیست؟

کندن پوست انگشتان دست بسته به شدت آن و میزان آسیبی که وارد می‌کند می‌تواند نشانه‌ای از اختلال وسواس پوست کنی باشد که بیشتر به خاطر استرس و شرایط بحرانی بروز می‌کند. علت دیگر آن نیز می‌تواند خشم زیاد و یا افزایش دوپامین باشد.

علت کندن پوست دست در کودکان چیست؟

این وسواس در کودکان ممکن است به صورت رفتاری تکراری و عادت باشد علت دیگر وجود استرس و اضطراب در آن‌هاست. برای تشخیص و از بین بردن عادت‌های مضر در کودکان با مشاوره کودک مشورت کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه تشخیص و درمان وسواس می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.


منبع: منبع: وسواس پوست کنی | تشخیص و نحوه درمان


برچسب ها: وسواس پوست کنی ,
[ بازدید : 66 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به مشاوره روانشناسی است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار مشاور گروپ لیزر فوتونا بلیط هواپیما تهران بندرعباس اسپیس تجهیزات عقد و عروسی تعمیر کاتالیزور تعمیرات تخصصی آیفون درمان قطعی خروپف اسپیس فریم اجاره اسپیس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]