تاثیر ورزش بر افسردگی | با ورزش افسردگی را درمان کنید!

چهارشنبه 8 خرداد 1398
22:48
پرهام

تاثیر ورزش بر افسردگی به صورت علمی و تجربی ثابت شده است. در اختلال افسردگی، انتقال دهنده‌های عصبی مغز دستخوش تغییراتی می‌شوند. ورزش با تعدیل کردن اثرات افسردگی بر مغز، در بهبود یافتن افسردگی موثر واقع می‌شود. متاسفانه سالانه عده زیادی به اختلال افسردگی مبتلا می‌شوند و از آن رنج می‌برند. اختلالی که با توجه به شدتعلایم افسردگی، اثرات منفی زیادی بر روابط اجتماعی، حرفه شغلی یا تحصیلی تان خواهد گذاشت. طبق آمارها درصد بالایی از جمعیت ایران به افسردگی مبتلا هستند؛ همچنین سرانه ورزش کشور به شدت پایین‌تر از میانگین جهانی است. همین دو آمار می‌تواند دلیل نسبتا خوبی برای همبستگی بالای میزان ورزش و افسردگی باشد. ورزش علاوه بر سلامت جسمانی، سلامت روحی و روانی شما را تضمین می‌کند و گاهی بهتر از هر دارویی، در درمان افسردگی عمل می‌کند. در این مطلب، ارتباط ورزش و افسردگی و نحوه اثر ورزش روی مغز را بررسی می‌کنیم.

برای دریافت مشاوره در زمینه تاثیر ورزش بر افسردگی و درمان غیر دارویی افسردگی می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

منبع : تاثیر ورزش بر افسردگی | با ورزش افسردگی را درمان کنید!



تاثیر ورزش بر افسردگی

ورزش تاثیر افسردگی بر مغز را از بین می برد و باعث بهبود عملکرد مغز می شود؛ در نتیجه با ورزش منظم احساس بهتری نسبت به خود و زندگی خواهید داشت. هیپوکامپ افراد افسرده، کوچک تر از حد عادی است. هیپوکامپ منطقه ای است که در تنظیم خلق و خوی موثر است. ورزش با رشد سلول های عصبی و افزایش فعالیت آن، باعث بزرگتر شدن هیپوکامپ می شود و ارتباطات سلولهای عصبی را بهبود میبخشد. به این ترتیب خلق و خو و هیجانات شما را تنظیم می کند و به همین راحتی به کاهش افسردگی کمک می کند.

ورزش دارویی برای افسردگی

داروهای ضد افسردگی به عنوان پررنگ ترین راه کوتاه مدت درمان افسردگی مطرح هستند. با این حال به دلیل عوارض و وابستگی های دارویی شدید، بسیاری از افراد خواهان درمان غیر دارویی افسردگی هستند. تحقیقات نشان می دهد که ورزش یکی از موثرترین درمان ها برای افسردگی است. یکی از استادان روانپزشکی دانشگاه هاروارد می گوید "برای بسیاری از بیماران افسرده، ورزش به عنوان دارو های ضدافسردگی عمل می کند و اثر مشابهی روی مغز می گذارد. البته برای بیمارانی که دچار افسردگی شدید هستند ورزش لازم است، اما کافی نیست."

ورزش چگونه روی مغز افسرده اثر می گذارد؟

تاثیر ورزش بر افسردگی به دلیل ایجاد تغییرات بیولوژیکی در بدن ایجاد می شود که مزایایی مثل حفاظت در برابر بیماری های قلبی و دیابت، بهبود خواب و کاهش فشار خون را به همراه دارد. ورزش های سخت (به شکل سالم)، باعث ترشح هورمون آندورفین (معروف به هورمون حس خوب) می شود و میزان فعالیت فرد را افزایش می دهد. جالب است بدانید که فعال سازی رفتاری یکی از روش های درمان افسردگی است. البته ورزش کردن باید به صورت پیوسته ادامه داشته باشد تا تاثثرات آن بارز شود. این نوع فعالیت باعث آزاد سازی پروتئین هایی می شود که به رشد سلول های عصبی جدید و ایجاد ارتباطات تازه در مغز کمک می کند؛ که تمام این فرایندها باعث بهبود عملکرد مغز می شود.

برای نمایان شدن تاثیر ورزش بر افسردگی، از کجا باید شروع کنیم؟

افسردگی در بدن به وسیله تخریب الگو های خواب راحت، کاهش انرژی، تغییر شدید اشتها، دردهای بدنی و افزایش ادراک درد خود را نشان می دهد. این جریانات به طور کلی می تواند انگیزه شما را برای ورزش کردن کاهش دهد و این مسئله ای طبیعی است. ممکن است شکستن چرخه افسردگی در ابتدا برایتان سخت به نظر بیاید ولی هر اتفاق بزرگی از قدم های کوچک شروع می شود. برای شروع سعی کنید روزانه 5 دقیقه، فقط 5 دقیقه پیاده روی یا هر فعالیتی که به شما لذت می دهد را انجام دهید. به مرور زمان 5 دقیقه به 10 و سپس به 15 دقیقه می رسد. اینجاست که اثرات مثبت ورزش بر افسردگی به تدریج پدیدار می شود.

مدت زمان نمایان شدن تاثیر ورزش بر افسردگی چقدر است؟

هنوز معلوم نیست برای کاهش افسردگی به چه میزان ورزش نیاز دارید یا برای غلبه بر افسردگی، چه میزان از سلول های عصبی در مغز شما باید رشد پیدا کند یا ترمیم شود. اما بعد فقط چند هفته از شروع تمرینات، به تدریج تاثیر ورزش بر افسردگی و بهبودی را حس خواهید کرد. باید بپذیرید که این درمان در طولانی مدت اثربخشی خود را نشان خواهد داد؛ پس با اراده ای راسخ در جهت ایجاد تغییرات نوین و داشتن سبک زندگی سالم قدم بردارید. برای اطلاع از دیگر روش های درمان افسردگی می توانید از خدمات مشاوره رواشناسیبهره بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه تاثیر ورزش بر افسردگی و درمان غیر دارویی افسردگی می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.


منبع : تاثیر ورزش بر افسردگی | با ورزش افسردگی را درمان کنید!


[ بازدید : 178 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به مشاوره روانشناسی است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار مشاور گروپ لیزر فوتونا بلیط هواپیما تهران بندرعباس اسپیس تجهیزات عقد و عروسی تعمیر کاتالیزور تعمیرات تخصصی آیفون درمان قطعی خروپف اسپیس فریم اجاره اسپیس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]