اختلال دو قطبی نوع دو | علائم، علل و درمان دوقطبی2

پنجشنبه 9 خرداد 1398
20:38
پرهام

اختلال دو قطبی نوع دو از جمله اختلالات روانپزشکی است که در طبقهاختلالات خلقی قرار می گیرد در این اختلال فرد دوره هایی از خلق افسرده و دوره هایی از خلق مانیک (شیدایی) را تجربه می کند. دوره های خلق مانیک یا همان خلق بالا در این اختلال شدت کمتری نسبت به اختلال دو قطبی نوع یک دارد. با این حال دو قطبی نوع2 نیز منجر به پریشانی و ناراحتی های زیادی برای فرد می شود که او را نیازمند دریافت خدمان روان شناسی و روان پزشکی می کند. در ادامه به توضیحات بیشتری درباره اختلال دو قطبی نوع دو خواهیم پرداخت.

برای دریافت مشاوره در زمینه اختلالات خلقی و اختلال دو قطبی می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

منبع : اختلال دو قطبی نوع دو | علائم، علل و درمان دوقطبی2



تفاوت اختلال دو قطبی نوع دو با دو قطبی نوع یک

در هر دوی این اختلال ها فرد دوره هایی از خلق پایین (یا افسرده) و دوره هایی از خلق بالا (مانیک) را تجربه می کند. اما تفاوت اصلی اختلال دو قطبی نوع یک و دو با یکدیگر در شدت دوره های مانیاست. در واقع بیماران مبتلا به نوع دو دورۀ مانیا را با شدت کمتری تجربه می کنند، به همین دلیل به دورۀ مانیا در نوع دو، هیپومانیا گفته می شود. دوره های مانیا در اختلال دو قطبی نوع دو آن قدر شدید نیست که فرد در این دوره ها دچار اختلال زیادی در عملکردهای شغلی، اجتماعی، خانوادگی و... شود.

اما این به معنای این نیست که به طور کل دو قطبی نوع دوم از نوع یک شدت کمتری دارد. چرا که در عوض بیماران مبتلا به دو قطبی نوع 2 دوره های افسردگی شدیدتری را تجربه می کنند. در دوره های افسردگی است که فرد با کاهش معنادار در عملکرد روزانۀ خود مواجه خواهد شد.

علائم اختلال دو قطبی نوع دو

در اختلال دو قطبی نوع2 فرد دوره هایی از افسردگی و دوره هایی از هیپومانیا را تجربه می کند که هر کدام از این ها علائم مربوط به خود را دارند. در ادامه به علائم هرکدام از این دوره ها به صورت جداگانه ای اشاره خواهیم کرد:

علائم مربوط به دوره هیپومانیا

دورۀ هیپومانیا حداقل 4 روز در فرد طول می کشد و بیمار حداقل 3 علامت از علائم زیر را از خود نشان می دهد. ممکن است در طول این دوره خود فرد حس نکند که تغییر خاصی در او اتفاق افتاده، اما اطرافیان متوجه بروز تغییرات نابهنجار در او خواهند شد.

- افزایش سطح انرژی و احساس بی قراری

- احساس تحریک پذیری

- افزایش اعتماد به نفس

- کاهش نیاز به خواب

- پرحرفی و پرش افکار

- اختلال در توان تصمیم گیری

- درگیر شدن در فعالیت هایی که برای فرد عواقب ناخوشایندی خواهد داشت. مثل ولخرجی زیاد، مصرف بیش از حد الکل، برقراری روابط جنسی پرخطر و...

علائم مربوط به دوره افسردگی

در این دوره فرد علائم مربوط به افسردگی اساسی را تجربه خواد کرد که شامل موارد زیر می باشد:

- بی خوابی یا پرخوابی

- ایجاد تغییراتی در اشتها

- احساس غمگینی در اکثر اوقات روز

- لذت نبردن از چیزهایی که قبلا موجب لذت فرد می شدند

- احساس ناامیدی

- کمبود انرژی و احساس خستگی

- کاهش تمرکز و بروز مشکلات حافظه

- اعتماد به نفس پایین

- افکار مربوط به مرگ و خودکشی

عوامل خطر مربوط به اختلال دو قطبی نوع دو

علل و عوامل خطر ابتلا به اختلال دو قطبی نوع دوم کاملا مشخص نیست، اما مطالعات و پژوهش هایی که در این زمینه انجام شده از نقش پررنگ عوامل ژنتیکی خبر می دهد. در واقع افرادی که در خانوادۀ درجه یک خود سابقۀ ابتلا به این بیماری را دارند به احتمال بیشتری به این اختلال دچار می شوند.

درمان اختلال دو قطبی نوع دوم

در درمان اختلال دو قطبی نوع2 ترکیبی از روان درمانی و درمان دارویی به کارگرفته می شود. اگر به وجود این اختلال در خود و یا یکی از نزدیکان تان مشکوک هستید ابتدا به مشاوره روانشناسی برای تشخیص مراجعه کنید. در صورت تایید مشکل باید جلسات روان درمانی را با او آغاز کرده تا به تدریج فاصلۀ بین وقوع دوره ها را به کمک تکنیک های درمانی افزایش دهید تا از عود آن ها نیز جلوگیری کنید.

همچنین برای ثبات بیشتر باید تحت نظر یک روان پزشک نیز قرار داشته باشید تا داروهای مورد نیاز و وضعیت جسمانی شما نیز تحت نظارت قرار بگیرد. داروهایی که معمولا در درمان این اختلال مورد استفاده قرار می گیرد، شامل داروهای تثبیت کننده خلق (نظیر لیتیوم)، ضدافسردگی ها وداروهای آنتی سایکوتیک در صورت وجود توهم و هذیان می باشد.

برای دریافت مشاوره در زمینه اختلالات خلقی و اختلال دو قطبی می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.


منبع : اختلال دو قطبی نوع دو | علائم، علل و درمان دوقطبی2


[ بازدید : 169 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به مشاوره روانشناسی است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]