مهارت نوشتن | ارتباط نوشتاری برای همه گروه ها

سه شنبه 14 خرداد 1398
21:21
پرهام

مهارت نوشتن یکی از ارکان ارتباطات انتقال پیام است. افزایش این مهارت و توانایی نوشتن شما را در برقراری ارتباط موثر با دیگران یاری می دهد. شما می توانید از نوشتن در بسیاری از موارد که امکان ارتباط مستقیم وجود ندارد استفاده کنید. بنابراین با پرورش و تقویت این مهارت می توانید پیام خود را به طور کامل به خواننده برسانید. اغلب افراد این مهارت را نادیده می گیرند. عدم توانایی در ارتباط نوشتاری تبادل ایده ها و نظریات و داده ها را کم می کند. حتی افزایش مهارت های نوشتاری به شما در ارتباطات بین فردی کمک می کند تا یاد بگیرید چگونه بهتر صحبت کنید و فکر کنید. آموز مهارت ارتباطی نوشتاری نوعی درمان اختلال نوشتن نیز محسوب می شود. در ادامه کاربرد ارتباطات نوشتاری و راه های موثر برای تولید یک نوشتار خوب را ارائه داده ایم.

برای دریافت مشاوره در زمینه مهارت های ارتباطی نوشتاری می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

منبع : مهارت نوشتن | ارتباط نوشتاری برای همه گروه ها



مهارت نوشتن و ارتباط نوشتاری در چه مواردی کاربرد دارد؟

مهارت نوشتن یکی از مهارت های ارتباطی است که می تواند به شما در مواقع مختلف کمک بکند. حتی اگر در سازمانی هم مشغول به کار نباشید، برای انجام بسیاری از امورات خود به نوشتن وابسته هستید. حتما کسانی را دیده اید که با نوشتن یک متن می توانند بر هزاران نفر تاثیر بگذارند. پس با تقویت این مهارت در خود فرصت های تازه ای ایجاد کنید.

1. از مهارت نوشتن در انتقال موضوعات پیچیده استفاده کنید

اشتراک گذاری اطلاعات از طریق نوشتار و سازماندهی آن ها به آسانی صورت می گیرد و درک آن نیز برای مخاطب آسان تر و عمیق تر می باشد. به همین دلیل استفاده از این روش برای انتقال مفاهیم پیچیده و گسترده بسیار کارساز است. اگر متن نامه یا نوشته مناسب باشد مخاطب می تواند به خوبی با آن ارتباط برقرار کند و پیام را به روشنی و بدون اطلاعات اضافی و خسته کننده دریافت نماید. چنین ارتباطات نوشتاری به ویژه برای پرسش و پاسخ های کوتاه و تفسیرهای کوتاه روشی بسیار موثر و کارساز هستند.

2. ارتباطات رسمی

ارتباط غیر کلامی مهم ترین بخش ارسال پیام در فرآیند مهارت های ارتباطی است. ارتباط از طریق نوشتن بسیار محدودتر بوده و بخش کوچکی از ارتباط را در برمی گیرد. شما در این نوع ارتباط تنها باید با واژه ها پیام خود را به مخاطب برسانید، بنابراین استفاده از روش نوشتاری در متن های غیر احساسی و رسمی موفقیت آمیزتر است. استفاده از ارتباطات نوشتاری در اداره ها و مراکز رسمی نیز عمومیت بیشتری دارد.

راهکارهایی برای افزایش مهارت نوشتن

مهارت نوشتن یکی از مهارت های زندگی است که تقویت آن می تواند به تقویت دیگر مهارت ها یاری برساند. شما با استفاده از راهکارهای زیر می توانید به خود و حتی دیگران برای پرورش ارتباط نوشتاری کمک کنید.

1. نوشتن مقدمه، الزامی است

اولین و مهم ترین چیزی که در یک ارتباط نوشتاری عمیق و کارآمد اهمیت دارد نوشتن مقدمه برای مطلب است. مقدمه اولین چیزی است که مخاطب با آن روبه رو می شود و اگر مقدمه مناسب و حاوی و اطلاعات کافی باشد او را به خواندن ادامۀ مطلب راغب می کند. علاوه بر این مقدمه، پیشگفتاری در اختیار مخاطب قرار می دهد و ذهن خواننده را برای موضوع آماده می کند.

2. خطوط محوری و موضوع بندی را در نوشتار خود رعایت کنید

در نوشتن یک نامه و یا رایانامه هدف خود را از نوشتن و انتقال داده ها مشخص کنید. شما باید بدانید برای چه کسی، در ارتباط با چه کسی و به چه دلیل نامه می نویسید. کلید برقراری ارتباط موثر نوشتاری با مخاطب وضوح و تیتربندی است. مشخص کردن موضوع، خواننده را به مطالعه فرا می خواند و مانع از سردرگمی او می شود. همچنین با تیتر بندی مخاطب می تواند اطلاعات دریافتی خود را اولویت بندی کند و تصمیم بگیرد که کدام بخش را نخست بخواند. اگر مطالب شما بسیار زیاد باشد تیتر بندی به خواننده کمک می کند تا مطالبی را که بیشتر نیاز دارد و به دردش می خورد را مطالعه نماید.

3. مخاطب خود را بشناسید

برای برقراری ارتباط نوشتاری موثر با دیگران، بهتر است از آنها اطلاعات کافی داشته باشید. شاید این کار کمی سخت به نظر برسد، اما اگر تلاش خود را بکنید و یا از اطلاعات موجود (اینترنت، صحبت اطرافیان، نوشته های دیگران و...) بهره ببرید، بر مخاطب خود تاثیر بیشتری خواهید گذاشت. به ویژه برای ارتباط با گروه مخاطبان بزرگ تر، شناسایی قشرهای مختلف آن ها کمک زیادی در موفقیت و کیفیت نوشته می کند. اگر اطلاعاتی دارید که کسی اصلا از وجود آن ها خبر ندارد؛ قبل از به کار بردن اصطلاحات فنی و یا پیچیدۀ ترکیبی، باید میزان سواد و آگاهی های مخاطب خود را در نظر بگیرید.

4. حجم گفتگو نباید خیلی زیاد یا خیلی کم باشد

اگر نوشته تان طولانی باشد، مخاطب را خسته می کند. حتی در صورت دادن بیش از حد اطلاعات، مخاطب دچار سو برداشت از آنها می شود. متن پیام شما نباید آنقدر کم باشد که مخاطب نتواند ارتباط درستی با شما برقرار کند. در صورت کوتاه بودن مطلب ابهاماتی در ذهن ایجاد می شود و پیام شما به روشنی درک نخواهد شد. علاوه بر تمام نکاتی که ذکر شد، استفاده از دستور زبان مناسب و رعایت شیوۀ درست نوشتن کلمات بسیار اهمیت دارد. لحن نوشتۀ شما نباید تند و یا تهدید آمیز باشد.

برای دریافت مشاوره در زمینه مهارت های ارتباطی نوشتاری می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.


منبع : مهارت نوشتن | ارتباط نوشتاری برای همه گروه ها


برچسب ها: مهارت نوشتن ,
[ بازدید : 177 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به مشاوره روانشناسی است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار نمای چوبی چوب نما مشاور گروپ لیزر فوتونا بلیط هواپیما تهران بندرعباس اسپیس تجهیزات عقد و عروسی تعمیر کاتالیزور تعمیرات تخصصی آیفون درمان قطعی خروپف اسپیس فریم اجاره اسپیس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]