زبان بدن در سخنرانی چگونه باید باشد؟

پنجشنبه 16 خرداد 1398
22:06
پرهام

زبان بدن در سخنرانی یکی از پررنگ ترین عواملی است که باعث تفاوت در کیفیت سخنرانی دو فرد می شود. در واقع زبان بدن همان مفاهیمی است که به صورت غیر کلامی به مخاطب انتقال داده می شود. هنگامی که با دیگران ارتباط برقرار می کنید بیشتر از آنکه از طریق حرف هایتان اطلاعات را منتقل کنید، از طریق زبان و حالت های بدنی این کار را انجام می دهید. به همین دلیل آگاهی از زبان بدن اهمیت بسیاری دارد. به خصوص در موقعیت هایی نظیر سخنرانی که می خواهید بیشترین میزان تاثیرگذاری را داشته باشید، آگاهی از زبان بدن کمک بسیار زیادی در این زمینه به شما خواهد کرد. در ادامه به نکاتی درباره زبان بدن در هنگام سخنرانی اشاره کرده ایم.

برای دریافت مشاوره در زمینه زبان بدن و بهبود زبان در سخنرانی می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

منبع : زبان بدن در سخنرانی چگونه باید باشد؟



زبان بدن در سخنرانی

زبان بدن شامل یکسری ژست ها و حرکات خودکار بدن می باشد که ذهن تلاش می کند از طریق آن افکار و احساسات بیان نشده شما را به دیگران منتقل کند. شما در یک سخنرانی علاوه بر پیغامی که از طریق کلام تان به دیگران می دهید، با ارتباط چشمی، بیانات چهره ای، حرکات سر و دست و زبان بدن در سخنرانی به مخاطبان خود پیامی جدا گانه ارسال می کنید.

زبان بدن در سخنرانی چه اهمیتی دارد؟

حالت ها و ژست های بدنی که شما در زمان سخنرانی از آن ها استفاده می کنید به اثرگذاری کلام تان کمک می کنند. تا حدی که می توانند موفقیت یا شکست شما را در سخنرانی تعیین کنند. زبان بدن مناسب در سخنرانی توجه مخاطبان را به میزان زیادی به صحبت هایتان جلب خواهد کرد و احتمال همراهی مخاطبان را بیشتر می کند. پس در زمان تمرین برای یک سخنرانی علاوه بر تسلط بر مطالب، باید بر نوع حرکات دست و حالات چهره تان نیز دقت نمایید.

نکاتی مهم درباره زبان بدن در هنگام سخنرانی

با توجه به اهمیتی که زبان بدن در هنگام سخنرانی، لازم به رعایت اصولی هستید. شما با به کارگیری و تمرین این اصول می توانید با مخاطبان خود رابطه ای موثرتر برقرار نمایید. به 4 نکته ای که در ادامه شرح داده ایم، توجه کنید.

1- لبخند زدن از مهم ترین زبان بدن در سخنرانی

شاید شما هم با فردی برخورد داشته اید که در نگاه اول بسیار خشک به نظر می آمده، اما با اولین لبخندش، نظر شما را به طور کل تغییر می دهد. این به ما نشان می دهد که لبخند سلاح بسیار نیرومندی است که در لحظه می تواند نظر افراد را در مورد شما تغییر دهد.

داشتن لبخند به لب در هنگام سخنرانی، احتمال توجه بیشتر مخاطبان را افزایش می دهد و باعث می شود که آن ها نیز به لبخند شما پاسخ دهند و به صحبت هایتان واکنش نشان دهند.

2- نفس کشیدن را فراموش نکنید!

اضطراب باعث می شود که با سرعت بیشتری صحبت کنید و دائما با اکسیژن کم مواجه شوید. هنگام سخنرانی بیشتر خودتان را زیر نظر داشته باشید اگر می بینید که در حال تند صحبت کردن هستید، با تکنیک های تنفسی آرامش خود را بازیابید، این نفس ها به کاهش اضطراب شما کمک می کنند. تنفس های عمیق به شما کمک می کند که بین ایده ها و افکار خود توقف های کوتاهی ایجاد کنید و در نتیجه با تمرکز و انسجام بیشتری صحبت نمایید. نفس های عمیق لحن مناسبی به صحبت های شما خواهد داد که شنونده را بیشتر مجذوب خود می کند.

3- ژست های قدرتمندانه ای در زبان بدن داشته باشید

قبل از اینکه درمورد قدرتمندی حالات بدنی صحبت کنیم یادآوری این نکته بسیار اهمیت دارد که بدانید ژستهایی که در زمان سخنرانی از آن ها استفاده می کنید باید طبیعی به نظر بیایند به این منظور لازم است که قبل از سخنرانی آن ها را تمرین کنید.

یکی از ژست های بسیار قدرتمندی که تاثیرگذاری شما را بسیار افزایش می دهد ژستی است که "ابر قهرمان" نام دارد. در این حال شما هنگامی که می ایستید پاهایتان در عرض شانه هایتان قرار می گیرد، سر خود را بالا می گیرید و دست هایتان در پششتان قرار دارد. البته در طول زمان باید از حرکات دست های خود نیز استفاده کنید. این حالت بدنی به میزان زیادی احساس اقتدار و تاثیرگذاری را به مخاطبان شما انتقال خواهد داد.

4- به حرکات چهره زبان بدن خود دقت کنید

بیانات چهره ای از جمله ویژگی های زبان بدن است که به بهبود ارتباط میان شما و مخاطبان تان کمک می کند. برای اینکه بتوانید بیانات چهره ای مناسبی داشته باشید قبل از سخنرانی در مقابل آینه سخنرانی خود را تمرین کنید. همچنین می توانید این کار را در مقابل دوربین انجام دهید و بعد فیلم ضبط شده خودتان را ببینید.

چهره شما در هنگام سخنرانی باید به گونه ای باشد که نشان دهد شما خود به حرف های خودتان اعتقاد دارید و صادقانه صحبت می کنید. به همین دلیل باید با چهره ای مصمم در سخنرانی حاضر شوید.

اگر زبان بدن به کمک سخنران نیاید

ممکن است که با تلاش های زیادی که در زمینه زبان بدن و تسلط بر مطالب سخنرانی انجام می دهید بازهم احساس کنید که در سخنرانی با مشکل زیادی رو به رو هستید و نمی توانید مطالب را به خوبی ارائه دهید. این مشکلات می تواند ناشی از مسائلی نظیر استرس سخنرانی و نداشتن سایر مهارت های ارتباطی باشد. برای آنکه بتوانید سخنرانی خوبی داشته باشید باید بتوانید در ابتدا این مشکلات را تشخیص داده و برای بهبود آن ها گام بردارید. استفاده از خدمات مشاوره روانشناسی در زمینه سخنرانی تا حدود بسیار زیادی به موفقیت شما در این راه کمک خواهند کرد.

برای دریافت مشاوره در زمینه زبان بدن و بهبود زبان در سخنرانی می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.


منبع : زبان بدن در سخنرانی چگونه باید باشد؟


[ بازدید : 162 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به مشاوره روانشناسی است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]