اختلال چند شخصیتی |‌ علایم، علل و درمان اختلال هویت تجزیه ای

پنجشنبه 19 ارديبهشت 1398
13:32
پرهام

اختلال چند شخصیتی با نام جدید اختلال هویت تجزیه ای، یکی از انواع اختلالات تجزیه ای ست که طی آن دو یا چند شخصیت مجزا به طور مکرر، کنترل رفتار فرد را در دست می گیرند. در واقع مشخصه اصلی این بیماری گسستگی در برخی از جنبه های هویت است. همزمان فرد در به یاد آوردن اطلاعات مهم شخصی خود دچار مشکل می شود. جالب است بدانید هر یک از این شخصیت ها، ویژگی های منحصر به خود را دارند، اسم، سن، شخصیت، هویت جنسی متمایز، ویژگی های مختلف فیزیولوژیکی که ممکن است حتی با هویت اصلی در تعارض باشند. از آنجایی که افراد مبتلا به اختلال چند شخصیتی، آسیب های روانی دیگر مانند اضطراب، افسردگی، سو مصرف مواد و اختلالات شخصیت نیز دارند، بهره گیری از خدمات مشاوره روانشناسی و درمان اهمیت زیادی دارد، چرا که احتمال خودکشی نیز در این افراد بالاست.

برای دریافت مشاوره در زمینه تشخیص و درمان اختلال چند شخصیتی می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

منبع : اختلال چند شخصیتی |‌ علایم، علل و درمان اختلال هویت تجزیه ای



آشنایی با اختلال چند شخصیتی

اختلال چند شخصیتی، به صورت حضور دو یا چند هویت مجزا در یک شخص تعریف می شود که هر کدام از این بخش های گسسته شده از نظر سن، نام، نگرش، رویاها، توانایی یادگیری، اخلاقیات و حتی شاخص های فیزیولوژی مانند ضربان قلب با یکدیگر متفاوت اند. هویت گسسته، نشانه ناتوانی در ادغام جنبه های مختلف شخصیت، حافظه و هشیاری است. شخصیت ها می توانند متضاد با هم نیز باشند، چنانچه فرد گاهی سلطه جو و گاهی مظلوم است. تعداد متوسط شخصیت ها بین 5 تا 10 است. اختلال هویت تجزیه ای بیماری نادری است که میزان شیوع آن در زنان حدودا 9 برابر مردان است.

نشانه ها ی اختلال چند شخصیتی در بزرگسالان

اختلال هویت چندگانه در بزرگسالان با علایم زیر همراه است:

  • گیجی
  • احساس از دست دادن زمان
  • فراموش کردن اطلاعات شخصی مهم و یا یک حادثه تروماتیک
  • تغییرات خلقی
  • یادزدودگی و به یاد نداشتن بخش هایی از روز
  • بروز رفتارهایی متفاوت با هویت اصلی

نشانه های اختلال چند شخصیتی در کودکان

روانشناسان بر این باور هستند که علائم در کودکان به مرور زمان پیشرفت کرده و در بازه های زمانی طولانی شدیدتر می شوند. اختلال هویت چندگانه در کودکان با علایم زیر همراه است:

  • داشتن رویاها و خاطرات ناراحت کننده
  • اضطراب زیاد، در زمان های به یاد آوردن یک حادثه غم انگیز و ناگوار
  • تغییر در وضعیت غذا، خواب و دیگر فعالیت ها

چگونه اختلال هویت تجزیه ای به وجود می آید؟

احتمال بروز اختلال چند شخصیتی، در هر شخصی با هر سن، جنسیت، قومیت و فرهنگی وجود دارد، اما عامل خطرساز اصلی سوء استفاده های فیزیکی، عاطفی و جنسی در کودکی است. جداسازی از واقعیت، روشی است که فرد برای رهایی از درد روانی و فیزیکی استفاده می کند. در این روش هر یک از شخصیت ها یک اتفاق تلخ را تجربه می کند و با کنار گذاشته شدن ماسک مربوط به آن شخصیت، خاطرات و دردهای مربوط به آن هم فراموش می شود. فرد مبتلا به این اختلال در کودکی هیجان آسیب زایی را تجربه کرده است. همچنین، شواهد نشان می دهد که این افراد قدرت تلقین هیپنوتیزم بالایی دارند به طوری که خود فرد از آن برای جداسازی استفاده می کند.

همایندی اختلال هویت متمایز با آسیب های روانی دیگر

در گذشته برای بسیاری از افراد مبتلا به اختلال چند شخصیتی، به اشتباه تشخیص اسکیزوفرنی داده می شد، در حالی که نشانه ی اصلی این اختلال وجود شخصیت های گوناگون در فرد است که آن را از اسکیزوفرنی متمایز می کند. همزمان با اختلال چند شخصیتی، هیجان های منفی و آسیب های روانی دیگر مثل اضطراب، احساس گناه، شرم، اختلال استرس پس از تروما و افسردگی ممکن است وجود داشته باشد.

درمان اختلال چند شخصیتی

روان درمانی در افراد مبتلا به اختلال چند شخصیتی، جهت افزایش آگاهی و مدیریت احساسات و سازگاری بیشتر فرد برای تحمل هیجانات منفی در مواجهه با عوامل استرس زا، اثر بخش است. هدف از درمان، انسجام پیدا کردن شخصیت های از هم گسیخته است. روانکاوی نیز از روش های درمان اختلال چند شخصیتی می باشد که با تحلیل موقعیت ها و تجارب گذشته بیمار به او کمک می شود تا نسبت به احساسات و رفتار خود بینش پیدا کند. از آن جایی که افراد مبتلا هویت تجزیه ای، بسیار تلقین پذیر هستند، هیپنوتیزم درمانی نیز روشی موثر جهت بهبود آن هاست.

برای دریافت مشاوره در زمینه تشخیص و درمان اختلال چند شخصیتی می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.


منبع : اختلال چند شخصیتی |‌ علایم، علل و درمان اختلال هویت تجزیه ای


[ بازدید : 278 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به مشاوره روانشناسی است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]